Försäljning av häst

K

Kalicke

Nu undrar jag en sak, det är så att jag håller på att sälja en av mina hästar, har en trevlig tjej som har vart o provridit och sagt att hon vill ha honom, hon la en handpenning på 10% men nu har det gått 2 veckor och inga mer pengar el har kommit o hämtat honom skjuter upp det hela ,hittar på massa galna grejor hela tiden och så.

Kan jag sälja honom till en annan som vill ha honom nu och kan betala och hämta honom nu, för då betalar jag så klart dom pengarna hon har kastat ut.

Kan jag göra så utan att hon får för sig att hitta på nåt SOM STRULAR TILL ALLT.

Tacksam för svar:bump:

Sv: Försäljning av häst

vad har ni skrivit i kontraktet, om senast fullo betald osv??
Har ni sagt något muntligt?
Annars får du väl rent ut sagt säga att du vill ha hästen betald,och helst levererad så att de kan försäkra in honom. De kan ju inte bara "boka" den och ha den fritt uppstallad i ett år tycker man,
Men är ju alltid svårt att komma i "efterskott" och ställa krav.
Men skulle det vara jag som köpte häst och bet handpenning så skulle jag väl vilja ha hem hästen..så det kanske finns nån orsak.
/H

Om ni har ett avtal oavsett skriftligt eller muntligt så är det dessa regler som gäller.

Är inte säker men många gånger när handpenning läggs så behöver man som säljare inte betala tillbaka denna om köparen drar sig ur av ogiltiga orsaker,men det beror som sagt helt på vad ni kommit överrens om. Kika på KO sida för div köp/sälj info.

Ring henne och säg att du behöver boxplatsen själv - så att hon har ett visst datum på sig att hämta och betala hästen. Har hon inte gjort det så säljer du till någon annan. Ge henne en vecka eller 2 - det måste hon hinna ordna boxplats på.

Vi har inte skrivit något avtal, utan muntligt, fick handpenningen för två veckor sen och hon skulle hämta hästen föra helgen men sa då att det inte va så bråttom sen skulle hon hämta honom nu i helgen men då kunde hon inte heller pga andra saker, utan vad som jag tolkar det så har hon inte pengarna för hästen för hon vet att jag vill hitta nån som har tid för jag har det inte utan jag säljar för att jag inte har råd el tid.

Och hon vet att jag vill få bort honom så fort som möjligt. För hästen trivs inte av att vara ensam.

Kan jag bara inte sälja till den andra och ge den andra pengarna tillbaka och få det överstökat.

Om man inte fullföljer köpet blir man av med handpenningen. Meddela tjejen att hon har till (datum) på sig att slutbetala och hämta hästen, annars säljer du till en annan och hon förlorar handpenningen.

Skriv ett brev som du vet att hon tagit del av när hon ska hämta hästen och att efter detta datum förfaller hennes handpenning som hon betalat med si och så mycket !

Alltid när man tar handpenning så måste man skriva sista datum när varan ska vara levererad och att handpeningen därefter förfaller .

Nej du kan inte sälja hästen vidare föränn du ordnat upp detta .

Mvh miaa

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Jag har köpt en häst. Först var jag fodervärd. Efter att vi kommit överens om att jag skulle köpa blev Köpekontrakt påskrivet. Full... 2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 042
Senast: MiaMia
·
Hästmänniskan Hej! Jag ska i helgen provrida en häst. Jag gillar den på video och hoppas att det skall vara ”rätt”! Dock skall jag utomlands i 4...
Svar
11
· Visningar
1 296
Senast: Oh_really
·
Hästmänniskan Min saknad av egen häst har åter igen kommit tillbaka, som den ofta gör. Sålde min för 5 år sedan och har sedan dess bara ridit någon... 4 5 6
Svar
109
· Visningar
5 334
Senast: Nota
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 474
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka