Säljaren försöker häva hästköpet

Bukefalos 30 år!

Står inte exakt datum. Hon tycker därför att jag var sen med betalning 6 dagar och jag tycker jag var tidig med 11 dagar.
Har pratat med advokat och hon har sagt att jag har ”mitt på det torra”
Så det står inget datum alls då och det är ord mot ord? Jag tänker om det står kalendermånad eller någonting sådant för isåfall så har du ju rätt. Jag förstår bara inte hur det kan vara luddigt riktigt.

Så det står inget datum alls då och det är ord mot ord? Jag tänker om det står kalendermånad eller någonting sådant för isåfall så har du ju rätt. Jag förstår bara inte hur det kan vara luddigt riktigt.
Månad framgår tydligt
Och i köpekontraktet står inget om att hon kan häva köp, köpa tillbaka etc
Enligt köplagen har jag rätt
Blir förhandling före sommaren fick jag info om nu
Det blir bra så är det här ur världen

Alla har ju rätt att få sin rätt prövad (tyvärr) även där man tycker saken är solklar.
Detta är ju ett sånt fall. Men därav att de alltid har förhandlingar först, för att försöka prata "vett" i den part de vet kommer förlora "typ", men kan mycket väl gå till "riktig" rättegång med. En förhandling är ju per se inte "ett domslut" då det då inte gått till dom.

Alla har ju rätt att få sin rätt prövad (tyvärr) även där man tycker saken är solklar.
Detta är ju ett sånt fall. Men därav att de alltid har förhandlingar först, för att försöka prata "vett" i den part de vet kommer förlora "typ", men kan mycket väl gå till "riktig" rättegång med. En förhandling är ju per se inte "ett domslut" då det då inte gått till dom.
Ok jag får prata med min advokat när vi ses. Men jag vill gärna ha allt klart så fort som möjligt såklart .
Har ingen erfarenhet av sådant här (tack och lov) men det är nog svårt att få säljaren att ta sitt förnuft till fånga. Men mirakel händer ju ibland så vi får väl se
Annars blir det väl rättegång och då är den sen ur världen

…och hon har också hört av sig till rasföreningen så de vill avvakta med ägarbyte tills domen är klar.
Säljaren tror att det är bevis på ägareskapet.
Så jag får skicka in domslut sen så blir det löst då

Jag hoppas hon anlitar advokat så hon kan bli upplyst att hon har noll chans
Låter konstigt att rasföreningen vill vänta pga att hon ringt. De går ju bara efter de papper de får in. Känns lite knepigt hela situationen.

Låter konstigt att rasföreningen vill vänta pga att hon ringt. De går ju bara efter de papper de får in. Känns lite knepigt hela situationen.
De vill avvakta tills tvisten är löst. De är väl rädda att göra fel. Troligen skulle jag kunna ligga på men jag väntar tills jag har ett domslut.
Ja det är knepigt

Men gud vad sjukt att inte bara hota med att stämma dig utan också genomföra det. Kul för henne att betala det kalaset sen 🙄
Det hon gör nu är att trakassera dig med hjälp av domstol, försening av ägarbyte och anmälan till lst (för vad ens? Hon har ju frivilligt sålt hästen till en person som hon redan låtit ha hand om den under lång tid).

Men gud vad sjukt att inte bara hota med att stämma dig utan också genomföra det. Kul för henne att betala det kalaset sen 🙄
Det hon gör nu är att trakassera dig med hjälp av domstol, försening av ägarbyte och anmälan till lst (för vad ens? Hon har ju frivilligt sålt hästen till en person som hon redan låtit ha hand om den under lång tid).
Ja exakt så.

Jag har dock redan bestämt mig att sätta mer press på rasföreningen.
Om jag måste får jag ta hjälp av advokat för att det ska bli rätt.

Angående länsstyrelsen var det en oklar anmälan där hon hade uppgett att hästarna var både inne i stall och ute.
Sen hade hon också skrivit (motsägande) att hundarna fick för lite mat men var tjocka
Jo det är sant 🤪🧐

Angående länsstyrelsen var det en oklar anmälan där hon hade uppgett att hästarna var både inne i stall och ute.
Sen hade hon också skrivit (motsägande) att hundarna fick för lite mat men var tjocka
Jo det är sant 🤪🧐
Som fd djurskyddshandläggare kan jag tala om att sådana anmälningar tar man emot, ringer den anmälda och sen är den biten överstökad liksom.

De vill avvakta tills tvisten är löst. De är väl rädda att göra fel. Troligen skulle jag kunna ligga på men jag väntar tills jag har ett domslut.
Ja det är knepigt
Det är väl ändå ganska bra att dom avvaktar då dom ju bara har din sida av det hela, ser man på det utifrån sett så är det ju svårt att "välja" vilken sida som har rätt. Det finns många tokiga typer där ute som säkerligen försöker ändra både det ena och andra på andras hästar i konflikter.

Det är väl ändå ganska bra att dom avvaktar då dom ju bara har din sida av det hela, ser man på det utifrån sett så är det ju svårt att "välja" vilken sida som har rätt. Det finns många tokiga typer där ute som säkerligen försöker ändra både det ena och andra på andras hästar i konflikter.
De har i dagsläget ett tydligt köpekontrakt där jurist kan utläsa vad som gäller
Hästens pass och bevis på full betalning

Enligt min advokat är köpekontraktet bevis på ägarskapet och köpekontraktet är väldigt klart. Säljaren kan inte häva eller göra återköp

Så jo jag kommer gå vidare med det här

Annars kan jag vara rättmätig ägare tills tvisten är löst (vilket kan ta 6-12 månader) och det känns inte rättssäkert att integarbyte skett

Månad framgår tydligt
Och i köpekontraktet står inget om att hon kan häva köp, köpa tillbaka etc
Enligt köplagen har jag rätt
Blir förhandling före sommaren fick jag info om nu
Det blir bra så är det här ur världen
Jag förstår att advokaten säger så, att det är lätt fall och du har rätt. Det är så de tjänar pengar. Men det finns också ibland en skillnad att ha rätt och att få rätt. Så jag hade inte vågat tänka att allt kommer gå som smör i solsken utan tänka på flera olika scenarion.

Jo det är sant 🤪🧐
Verkar onödigt stökigt att ta hjälp av advokat för det. Det kommer du ju få betala själv.

Det är ju bara att avakta domslut och lägga krutet på att vinna den striden.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka