Säljaren försöker häva hästköpet

Bukefalos 30 år!

Jag förstår att advokaten säger så, att det är lätt fall och du har rätt. Det är så de tjänar pengar. Men det finns också ibland en skillnad att ha rätt och att få rätt. Så jag hade inte vågat tänka att allt kommer gå som smör i solsken utan tänka på flera olika scenarion.
Har pratat med två oberoende och båda säger samma.
Jag är hundra säker på utgången
Annars skulle vi ha människor som ångrar sig efter obestämd tid och kan få tillbaka hästar
Sånt rättssystem har vi tack och lov inte

Hästen har bott hos mig nära ett år och kontrakt för köp skrevs i januari

Eller så är det bara onödiga pengar.

Rasföreningen har inget med juridik och rättssäkerhet att göra. Många struntar ju helt i att byta där.
Det kan vara onödiga pengar javisst

Att strunta att byta i rasföreningen är oseriöst
För mig är det viktigt att det blir rätt

Personligen tycker jag det är slarvigt att inte byta

Har pratat med två oberoende och båda säger samma.
Jag är hundra säker på utgången
Annars skulle vi ha människor som ångrar sig efter obestämd tid och kan få tillbaka hästar
Sånt rättssystem har vi tack och lov inte

Hästen har bott hos mig nära ett år och kontrakt för köp skrevs i januari
Det finns mördare som går fria i rätten trots mängder av bevis så jag hade inte litat fullt så mycket på det svenska rättssystemet.

De har i dagsläget ett tydligt köpekontrakt där jurist kan utläsa vad som gäller
Hästens pass och bevis på full betalning

Enligt min advokat är köpekontraktet bevis på ägarskapet och köpekontraktet är väldigt klart. Säljaren kan inte häva eller göra återköp

Så jo jag kommer gå vidare med det här

Annars kan jag vara rättmätig ägare tills tvisten är löst (vilket kan ta 6-12 månader) och det känns inte rättssäkert att integarbyte skett
Du får tänka på att det ur deras perspektiv är en pågående tvist som ligger hos rätten.

I de flesta situationer är det ett sunt förhållningssätt av en utomstående tredje part att invänta beslut från den som är satt att ha makten att avgöra frågan. Och speciellt om det verkar som att det kommer vara rätt kort tid fram till dess.

Det finns mördare som går fria i rätten trots mängder av bevis så jag hade inte litat fullt så mycket på det svenska rättssystemet.
Dessutom är ju köplagen väldigt tydlig. Och har du som säljare inte skrivit in i kontraktet att hävning /återköp ska gälla så har säljare noll chans
Du får tänka på att det ur deras perspektiv är en pågående tvist som ligger hos rätten.

I de flesta situationer är det ett sunt förhållningssätt av en utomstående tredje part att invänta beslut från den som är satt att ha makten att avgöra frågan. Och speciellt om det verkar som att det kommer vara rätt kort tid fram till dess.
Har Varit i kontakt med dem och de kommer ändra sitt beslut till en mellanväg, ingen ska stå som ägare i deras register tills tvisten är löst

Absolut. Men nu eller när tvisten är avgjord kvittar ju.

Men det är dina pengar så gör som du vill!

Om de kunnat ta bort att någon av parterna ägde hästen hade det hållt. I det här fallet så är det att ta ställning för förre ägaren att låta henne stå kvar som ägare på en häst dom juridiskt sätt tillhör någon annan.

Det räcker med bevis för att du äger hästen (dvs kopia på kvitto), för att ändra i rasföreningen.

Du har ju ett kvitto. De har inte med tvist att göra.

Om det skulle ändra sig så lär den andra personen kunna bevisa att den är ägare.

Låter inte klokt att en ideell förening lägger sig i detta.

Jag har skickat kvitto på att jag är ägare till hästen både till SH och SWB.

Absolut. Men nu eller när tvisten är avgjord kvittar ju.

Men det är dina pengar så gör som du vill!
Jag har pratat med min advokat just nu och faktum är att hon rådde mig av kostnadsskäl och ”den enkla karaktären” målet har att faktiskt företräda mig själv,
Jag har betalat nu för rådgivning
Om jag får tillbaka dem pengarna är ju bra.

Det räcker med bevis för att du äger hästen (dvs kopia på kvitto), för att ändra i rasföreningen.

Du har ju ett kvitto. De har inte med tvist att göra.

Om det skulle ändra sig så lär den andra personen kunna bevisa att den är ägare.

Låter inte klokt att en ideell förening lägger sig i detta.

Jag har skickat kvitto på att jag är ägare till hästen både till SH och SWB.
Ja det är snurrigt

Om de kunnat ta bort att någon av parterna ägde hästen hade det hållt. I det här fallet så är det att ta ställning för förre ägaren att låta henne stå kvar som ägare på en häst dom juridiskt sätt tillhör någon annan.
Det beror också lite på vad som är den juridiska innebörden av att de gör ändringar, i vilken mån de kan reverseras, och om det finns alternativ till att gå A:s eller B:s väg.
Och om det som hävdas i tvisten är att köpet inte blivit fullföljt på rätt sätt eller att det genomförda köpet ska hävas.

Jag menade inte att uttala mig om vad som är rätt agerande från föreningens sida i just detta fallet (bland annat har jag inte tillräcklig insyn för att ha en välgrundad åsikt om det.
Det jag menade att påpeka var att det sällan är så okomplicerat som att säga att 'det finns ju papper' och då borde det vara enkelt för dem att göra si eller så. Om inte annat så innebär det ändå att de behöver göra tolkningar och överväganden rörande innebörden i de papper som hänvisas till i relation till tvistens innehåll.

Kontentan var att en rimlig grad av avvaktande eller försiktighet är vanligtvis sunt, när det inte står helt klart att den tredje partens agerande är oberoende av utfallet i tvisten och man redan vet att det handlar om en kort tidsram.

Det beror också lite på vad som är den juridiska innebörden av att de gör ändringar, i vilken mån de kan reverseras, och om det finns alternativ till att gå A:s eller B:s väg.
Och om det som hävdas i tvisten är att köpet inte blivit fullföljt på rätt sätt eller att det genomförda köpet ska hävas.

Jag menade inte att uttala mig om vad som är rätt agerande från föreningens sida i just detta fallet (bland annat har jag inte tillräcklig insyn för att ha en välgrundad åsikt om det.
Det jag menade att påpeka var att det sällan är så okomplicerat som att säga att 'det finns ju papper' och då borde det vara enkelt för dem att göra si eller så. Om inte annat så innebär det ändå att de behöver göra tolkningar och överväganden rörande innebörden i de papper som hänvisas till i relation till tvistens innehåll.

Kontentan var att en rimlig grad av avvaktande eller försiktighet är vanligtvis sunt, när det inte står helt klart att den tredje partens agerande är oberoende av utfallet i tvisten och man redan vet att det handlar om en kort tidsram.
Allt är väldigt tydligt
Enligt min advokat så är det märkligt
Juridiska dokument som är helt klara
Men det här löser sig

Allt är väldigt tydligt
Enligt min advokat så är det märkligt
Juridiska dokument som är helt klara
Men det här löser sig
Och för den tredje parten är det fortfarande ett ställningstagande om de ska eller inte ska föregripa domslutet.
Oavsett om det är en enkel fråga och ett uppenbart utfall är de i sitsen att de har något principiellt annat att förhålla sig till, utöver sakfrågan som tvisten gäller.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka