Försälningsstall

A

Akila

Vet inte om den här tråden hamnade rätt men..
Hur som helst funderar jag lite på vad jag ska göra efter skolan, är väldigt dugen på att börja med försäljningsstall.. Det jag inte vet är hur sådant här funkar? Har extraknäckt lite på ett men det är allt. Vet heller inte vilken inriktning av hästar jag vill ha, men eftersom jag är 170 cm o väger 65kg så får det ju inte vara mindre än D-ponny.
Någon som har erfarenheter? Förslag?
:banana: :bump:

Sv: Försälningsstall

Kontakta ngt försäljningstall i närheten utav dig och fråga.
Ofta samarbetar ju försäljningsstall så det kan ju ligga i deras intresse att hjälpa dig med just rådgivning och så.

Lycka till :D

Senast ändrad:

För det första så se till att ha en ordentlig ekonomisk buffert. Det kan ta ett tag innan en sådan verksamhet ger vinst eller bara slutar ge underskott (går jämt ut).
Sedan så se också till att du har ett mycket bra försäkringsskydd. Skulle du själv bli sjuk eller skadad så stannar ju hela verksamheten = inga inkomster men kanske fortfarande utgifter för stall och ev hästar.

Jag går i samma tankar faktiskt! Slutar gymnasiet nu i år och hade tänkt förmedla ponnyer i liten skala iaf under ett år medans jag bestämmer mig för hur jag vill göra. Började förra sommaren med att köpa en unghäst som jag utbildar och ska sälja i sommar :D Jag tycker du ska kontakta ngt stall i närheten som förmedlar hästar. Att du har uppbackning är nog ganska viktigt, och att du räknar på det ekonomiskt. (Det kostar ett par tusen att ha häst per månad ÄVEN om man har den hemma) ..

En buffert är jätteviktig! Om du som näringsidkare säljer till privatpersoner så är risken stor att du kommer få ta tillbaka en och annan häst om du har otur. Det är trist, men bättre att ta tillbaka hästen än att få oförtjänt dåligt rykte vilket är mer än lätt om man har försäljningsstall.

Jo jag har en jag kan kontakta ca 1 mil bort. Det är henne jag har varit och extrajobbat lite hos. Kan säga det att jag har stall och mark men kommer behöva arrendera lite till av en granne. Funderar på att bygga nytt stall där enbart dessa står med en "separat avdelning" med 2 hingstboxar. Vill nämligen få tar på någon avelshingst som jag alltid drömt om. Har ju redan 3 hästar och tänkte då att dom skulle få stå kvar i det "gamla" stallet för att minimera smittorisken för dom något iaf.
Har som det är nu bara 2 hagar som går att ha sommartid då vi tar hö på 2 andra, Den ena är inte alls stor men om jag kan arrendera mark av grannen så kan jag koppla ihop hans hage med min då det bara ligger en skogsdunge emellan.

Sedan har jag ju bara en vanlig icke iordninggjord padock så måste fixa till den så kommer gå många tusen innan jag kan börja sälja hästarna. Funderar på vilka bidrag man kan söka för sånt, Vet att man kan prata med försäkringskassan o ett eubidrag..
Någon som vet om fler. Tack för alla goda råd och tips! :bow:

För de flesta bidrag krävas att man har en del själv innan. Det man sedan kan få är ungefär lika mycket till som man själv redan har. Sedan är det väl inte direkt försäkringskassan utan i så fall arbetsförmedlingen som du ska prata med. Men även kommunen kan ha en del att komma med och länsstyrelsen/jordbruksverket beroende på hur situatoinen är just i ditt område. Det satsas ju mer i vissa områden än andra.

Med mycket god insikt i den världen så skulle jag personligen aldrig starta ett försäljningsstall. Folk blir helt rabiata när det har med pengar att göra. Och hästar, veterinär, stallhyror osv kostar MYCKET pengar. Du säljer en häst (som näringsidkare) och 1,5 år efter upptäcks ett dolt fel, ex en lös benbit. Hej och hå... Nä, med risk för att låta väldigt negativ så skulle jag inte ens råda min värsta fiende till att starta ett försäljningsstall.

Du säljer en häst (som näringsidkare) och 1,5 år efter upptäcks ett dolt fel, ex en lös benbit. Hej och hå...

Hmm. Köparen har ju undersökningsplikt. Vet inte säljaren om att hästen har lösa benbitar och köparen väljer att INTE röntga hästen är det väl inte fråga om dolda fel? Eller?

du har ändå rätten på köparen sida att reklamera hästen!

Att skaffa försäljningsstall låter i mina öron inte som något man kommer att gå runt på. Tror inte heller att såmånga är villiga att sälja sina hästar dit heller, allra minst till någon som precis gått ut skolan och lever på sina föräldrar.. välkommen till verkligheten först! Allt kostar pengar, alla har inte ens råd att hålla EN häst på en full månadslön just för att det kostar!

Är säljaren näringsidkare så gäller konsumentköplagen och då har istället säljaren upplysningsplikt samt är ansvarig för ev dolda fel.

jag har redan 3 hästar som sagt så jag vet vad det kostar, Har även bil och hund som jag betalar helt och hållet själv. Har bott hemifrån ett år.. Så vuxenlivet trädde jag in i för länge sen..

Om det ändå vore så lätt... Nu är jag ingen jurist, men inte behöver du röntga hästen för att få lämna tillbaka den för ett dolt fel. Isf så har det svenska rättsystemet inte fattat det än i alla fall.
Och även om det nu skulle vara något annat där det är solklart att du har lagen på din sida så är folk inte mer vänliga för det. Det är svårt att förstå hur otrevliga folk kan bli när de tycker sig ha upptäckt något med hästen som de inte är nöjda med. Dessutom tycks folk känna de allra mest underliga typer som kan göra ungefär vad som helst för att säljaren ska inse att han/hon har fel.

Som sagt, jag skulle inte råda ens min värsta fiende att starta försäljningsstall.

Problemet med ett försäljningsstall är ju att det är väldigt svårt att få verksamheten att gå runt så det bästa är att isåfall kombinera det med annat arbete/verksamhet.

Men vill man så lyckas man.
Du har ju redan en bra grund som har stall och mark plus att du har en del eget hö.
Har du kollat med markägaren där du vill arrendera?
Det kan ju vara bra att titta på först så du vet hur du kan bygga upp det hela.
Sen tycker jag inte du ska börja bygga nytt från början utan att istället tänka mer långsiktigt och ta det där med hingsten när du känner att verksamheten börjar gå bra.
Tänk hela tiden långsiktigt. Vad har du för mål? Vilken bild har du av verksamheten?
Skriv upp allt du tänker på, alltid. Det är viktigt!
Samtidigt måste du tänka realistiskt så du inte tar de höga målen först och de som du klarar av sist.

Har du hållt på något med företagsekonomi eller gått starta eget kurs?
Annars är det ett bra alternativ att börja med.
Så du får till en bra affärsplan, lär dig räkna bra budget osv.

Om du sen vill ha lite mer insikt i hur det fungerar, kan du väl ta kortare praktiker i några olika försäljningsstall?
Se det som en läroperiod och ta in så mycket du bara kan om deras verksamheter.
Knyt kontakter!
Veterinär, hovslagare, foderleverantörer. Ja, allt. Kontakter är väldigt viktigt när man håller på med det.

VAD du vill ha för sorts hästar är lite upp till dig tycker jag. Ta det du tycker bäst om. Att kombinera Dponny och storhäst är säkert en jättebra idé som jag tror går bättre än om man bara har en av dem.
Vill du ha ett stall med hopphästar tycker jag inte du ska inrikta dig på dressyr ;)
Men sen måste du självklart tänka på efterfrågan också. Om det skulle vara så att de flesta i ditt område vill ha just dressyrhästar kan det ju vara bra om du har många såna.
Personligen tror jag att det är bäst att ha lite blandat - kallblod, läromästere, tävlingshästar.
Kanske då främst hästar som går att tävla, då fler och fler börjar tävla.

Sen tror jag det är bra om du har någon anställd, som hjälper dig, eller som är med och startar stället eftersom man inte alltid ser allting själv.

Du får gärna fråga mera.
Det är inte säkert att jag kan hjälpa dig, men jag går just nu en ekonomi/starta eget kurs där vi själva får bygga upp egna affärsidéer och hela tiden får hjälp med hur vi ska göra.
Man lär sig faktiskt väldigt mycket på att bara göra det i teorin :D
(min affärsplan nu är f.ö ett "försäljningsstall" fast kombinerat med lite annat. ;) )

Senast ändrad:

Problemet med ett försäljningsstall är ju att det är väldigt svårt att få verksamheten att gå runt så det bästa är att isåfall kombinera det med annat arbete/verksamhet.

Men vill man så lyckas man.
Du har ju redan en bra grund som har stall och mark plus att du har en del eget hö.
Har du kollat med markägaren där du vill arrendera?
Det kan ju vara bra att titta på först så du vet hur du kan bygga upp det hela.
Sen tycker jag inte du ska börja bygga nytt från början utan att istället tänka mer långsiktigt och ta det där med hingsten när du känner att verksamheten börjar gå bra.
Tänk hela tiden långsiktigt. Vad har du för mål? Vilken bild har du av verksamheten?
Skriv upp allt du tänker på, alltid. Det är viktigt!
Samtidigt måste du tänka realistiskt så du inte tar de höga målen först och de som du klarar av sist.

Har du hållt på något med företagsekonomi eller gått starta eget kurs?
Annars är det ett bra alternativ att börja med.
Så du får till en bra affärsplan, lär dig räkna bra budget osv.

Om du sen vill ha lite mer insikt i hur det fungerar, kan du väl ta kortare praktiker i några olika försäljningsstall?
Se det som en läroperiod och ta in så mycket du bara kan om deras verksamheter.
Knyt kontakter!
Veterinär, hovslagare, foderleverantörer. Ja, allt. Kontakter är väldigt viktigt när man håller på med det.

VAD du vill ha för sorts hästar är lite upp till dig tycker jag. Ta det du tycker bäst om. Att kombinera Dponny och storhäst är säkert en jättebra idé som jag tror går bättre än om man bara har en av dem.
Vill du ha ett stall med hopphästar tycker jag inte du ska inrikta dig på dressyr ;)
Men sen måste du självklart tänka på efterfrågan också. Om det skulle vara så att de flesta i ditt område vill ha just dressyrhästar kan det ju vara bra om du har många såna.
Personligen tror jag att det är bäst att ha lite blandat - kallblod, läromästere, tävlingshästar.
Kanske då främst hästar som går att tävla, då fler och fler börjar tävla.

Sen tror jag det är bra om du har någon anställd, som hjälper dig, eller som är med och startar stället eftersom man inte alltid ser allting själv.

Du får gärna fråga mera.
Det är inte säkert att jag kan hjälpa dig, men jag går just nu en ekonomi/starta eget kurs där vi själva får bygga upp egna affärsidéer och hela tiden får hjälp med hur vi ska göra.
Man lär sig faktiskt väldigt mycket på att bara göra det i teorin :D
(min affärsplan nu är f.ö ett "försäljningsstall" fast kombinerat med lite annat. ;) )

tack för alla tips! :bow:

Har inte frågat honom men VET att det finns folk som praktiskt taget ger bort marken för att få den nerbetad runt omkring oss. Det är ju sommaren som är problemet eftersom jag behöver det mesta till hö och ev. ensilage. Då blir det bara ca 2 ha kvar.

Kommer ha ett till jobb som bartender (utbildar mig till det nu) på kvällar och helger för då behöver jag inte "ta" pengar ur företaget åt min lön.
Det jag vill egentligen med företaget är att arbeta med hästar, var inne på unghästar först men min pappa fick lite hysterik när jag blev nockad av en fullblodsvalack i huvudet så en tand blev trasig (första grejen förutom en stukad fot under hela mitt liv) så det blir svårt att få med honom på det!

Sen vill jag inte bli ett sånt försäljningsstall som använder hästar som föremål utan jag vill ta in först och främst hästar som människor inte orkar se till att de får det bra och de som haft det tufft i livet.
Jag kan ju inte ha så små ponnys då jag är 170cm o väger 65kg så d-ponny eller VÄLDIGT kraftiga c-ponnys isf som minsta.

Har gått småföretagande A och har just nu ett UF-företag i skolan så lite om det har jag lärt mig.Sen är pappa egen företagare sen ca 20år tillbaka så han hjälper mig om det är något.

Har varit ganska mycket hos applahästar, ett föräljningstall med varierad kompott från c- stora hästar, allt från tävling till ridskola. Alla hennes hästar är importer. Sedan har jag varit mycket på ett ställe som inte säljer längre men hon har pratat mycket om hur det var men när jag var hos henne hade de bara ca 20hästar. När de sålde var det mellan 100-200 åt gången. Sedan har min gamla ridlärare weshstuteri och säljer ju sina avkommor..

Häromkring är nog ett av de hästtätaste områden i västragötaland. Alla MÅSTE ha häst här verkar det nästan som. Allt från skogsridning till MVS hoppning och dressyr. Börjat bli ganska poppis med western också, lite intresserad av att ta in lite såna också då jag själv är nybörjare på western men gillar det=)

Har lite kontakter redan nu, tränare i både western och hoppning, hästkunniga människor med många år på nacken, en hovslagare som dock inte skor i "stora" stall så kommer få byta då eller ha annan till försäljningshästarna:( men är meningen att jag ska gå hovslagarskolan sen, lärt mig det mesta redan nu.
Sen vetrinären i stan är jag kändis hos :p m.m. Har även kompisar som kan tänka sig hjälpa mig med ridning och dyl.

Kan du inte berätta lite om "ditt" föräljningstall, hur du tänkt osv?? Vore jätteintressant!:banana:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma... 2
Svar
24
· Visningar
3 307
Senast: mars
·
R
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 497
Senast: mamman
·
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan... 2
Svar
36
· Visningar
3 836
Senast: 13579vas
·
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar... 2
Svar
23
· Visningar
2 368
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka