Problemet med ett försäljningsstall är ju att det är väldigt svårt att få verksamheten att gå runt så det bästa är att isåfall kombinera det med annat arbete/verksamhet.
Men vill man så lyckas man.
Du har ju redan en bra grund som har stall och mark plus att du har en del eget hö.
Har du kollat med markägaren där du vill arrendera?
Det kan ju vara bra att titta på först så du vet hur du kan bygga upp det hela.
Sen tycker jag inte du ska börja bygga nytt från början utan att istället tänka mer långsiktigt och ta det där med hingsten när du känner att verksamheten börjar gå bra.
Tänk hela tiden långsiktigt. Vad har du för mål? Vilken bild har du av verksamheten?
Skriv upp allt du tänker på, alltid. Det är viktigt!
Samtidigt måste du tänka realistiskt så du inte tar de höga målen först och de som du klarar av sist.
Har du hållt på något med företagsekonomi eller gått starta eget kurs?
Annars är det ett bra alternativ att börja med.
Så du får till en bra affärsplan, lär dig räkna bra budget osv.
Om du sen vill ha lite mer insikt i hur det fungerar, kan du väl ta kortare praktiker i några olika försäljningsstall?
Se det som en läroperiod och ta in så mycket du bara kan om deras verksamheter.
Knyt kontakter!
Veterinär, hovslagare, foderleverantörer. Ja, allt. Kontakter är väldigt viktigt när man håller på med det.
VAD du vill ha för sorts hästar är lite upp till dig tycker jag. Ta det du tycker bäst om. Att kombinera Dponny och storhäst är säkert en jättebra idé som jag tror går bättre än om man bara har en av dem.
Vill du ha ett stall med hopphästar tycker jag inte du ska inrikta dig på dressyr

Men sen måste du självklart tänka på efterfrågan också. Om det skulle vara så att de flesta i ditt område vill ha just dressyrhästar kan det ju vara bra om du har många såna.
Personligen tror jag att det är bäst att ha lite blandat - kallblod, läromästere, tävlingshästar.
Kanske då främst hästar som går att tävla, då fler och fler börjar tävla.
Sen tror jag det är bra om du har någon anställd, som hjälper dig, eller som är med och startar stället eftersom man inte alltid ser allting själv.
Du får gärna fråga mera.
Det är inte säkert att jag kan hjälpa dig, men jag går just nu en ekonomi/starta eget kurs där vi själva får bygga upp egna affärsidéer och hela tiden får hjälp med hur vi ska göra.
Man lär sig faktiskt väldigt mycket på att bara göra det i teorin

(min affärsplan nu är f.ö ett "försäljningsstall" fast kombinerat med lite annat.

)