Förslag på frakt/betalning

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Centurion
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 22
  • Visningar Visningar 2 120
C

Centurion

Ni som köper och säljer utrustning på nätet. Hur brukar ni göra med frakt och betalning? Jag har som både köpare och säljare använt Bussgods men som säljare tar det ju 1 vecka drygt innan man betalt. Lite nyfiken på hur ni andra brukar göra? Flera idéer mottages tacksamt!

Sv: Förslag på frakt/betalning

Gå in på fraktföretagens hemsidor, mät samt väg paketet så kommer en exakt viktkostnad fram :)

Som säljare betalar köparen in priset för vara + priset för frakten till mitt konto, när jag ser att pengarna kommit in skickar jag varan. Som köparen gör jag samma sak, jag betalar in pengar för varan + frakt till det kontot säljaren angivit och väntar sedan på att få varan.

Som säljare betalar köparen in priset för vara + priset för frakten till mitt konto, när jag ser att pengarna kommit in skickar jag varan. Som köparen gör jag samma sak, jag betalar in pengar för varan + frakt till det kontot säljaren angivit och väntar sedan på att få varan.

Men gör du så även om du köper till exempel en sadel för 6000 kr? Tänk att betala in pengarna till någons konto...och så kommer det ingen sadel...:-(

Det dyraste jag köpt på det viset är en sadel för 2800 kr.

Hade jag som köpare köpt något för t.ex. 6000 kr hade jag föredragit något i stil med postförskott.

Har både köpt och sålt saker, vem som betalar frakten kommer man överenes om innan köp. Oftast betalar köparen frakten.

Bussg*ds tycker jag är svårt att använda, vill inte köra 5 mil för att lämna eller hämta packet. Brukar annars ha bra priser.

P*sten är hutlöst dyrt att skicka med... tar lång tid...

Sch*nker gillar jag. Finns ombud på landsbygden och priserna är fina.

D*L har jag inte anlitat men har bekanta som anlitar dem. De har, enligt bekanta, också bra priser och service på landsbygden.

Jag gillar inte heller bussgods. Det blir åtskilliga mil att köra bara för att hämta ur paketet och kostar både tid och pengar. Dessutom måste jag köra igenom hela soppan inne i Stockholm eftersom uthämtningsstället ligger på "fel" sida om stan. Yack. Nej tack. Då betalar jag hellre extra för att få det med posten eller möjligen schenker/dhl.

Hej!

Håller med. Bussgods är värdelöst för oss norr om stan.

Senast jag fick en sadel skickad tiggde och bad jag om att få den till centralen (vilket är långt, men iaf närmare) men nej då, jag skulle ut i nån jäkla söderförort, långt från alla kollektiva färdmedel och hämta mitt jättepaket.. Dessutom tog det år och dar för paketet att komma fram.

Samma var det senast nån skickade till mej med schenker. 80 spänn betalade jag och väntade i över 1 vecka innan det landade på Ica (och då hade jag ändå påpekat att det var ganska akut att jag fick saken så fort som möjligt).. Jag hade fått fram det dagen efter med Posten för max 72 kr..

Posten har alltid visat sig billigast för mig, nära och lätt att skicka paket och Ica-snubbarna har ingen aning om skrymmande, så det blir ingen extra kostnad på det heller..

Sen hur man gör med betalning.. Det är ju en risk oavsett hur man gör, risken är ju att man får ett tomt paket även om man skickar mot postförskott.. Och förskottsbetalning känns livsfarligt på dyrare saker. Jag brukar själv aldrig köpa saker jag inte har råd att förlora pengarna på..

/Lavinia

Att P*osten tar så lång tid för mig är förmodligen för att ombudet tar 3 dagar på sig att avisera paketet trotts att jag lämnar mobilnummer för att få sms avisering. Synd att inte alla ombud är som din I:laugh:A butik.

Om jag säljer vill jag ha betalat till mitt konto för vara + frakt innan jag skickar varan när betalning är inne skickar jag direkt oftast med schenker, de har bra priser och du har ett kollinr att spåra.

Samma sak gör jag om jag köper något betalar in till säljarens konto för varan + frakten och sen skickar varan med schenker/posten. Brukar för det mesta fungera smidigt.

Har handlat massor av hästprylar då jag älskar blått och har svårt att låta bli när jag ser något snyggt och jag har bara blivit blåst två ggr och då har det inte varit några dyrare saker.

Att det finns rötägg det får man leva med men man skall inte dra alla över en kant

Jag har alltid krävt förskottsbetalning o att köparen står för fakten. Har aldrig varit några problem o jag har sålt, många, många saker :)

Men gör du så även om du köper till exempel en sadel för 6000 kr? Tänk att betala in pengarna till någons konto...och så kommer det ingen sadel...:-(

Jag har gjort så med sadlar upp till 15k utan problem.
Gott på min magkänsla o begärt uppgifter från säljaren o kollat upp denne.

Håller med. Bussgods är värdelöst för oss norr om stan.

Senast jag fick en sadel skickad tiggde och bad jag om att få den till centralen (vilket är långt, men iaf närmare) men nej då, jag skulle ut i nån jäkla söderförort, långt från alla kollektiva färdmedel och hämta mitt jättepaket.. Dessutom tog det år och dar för paketet att komma fram.

Det beror på att SL vägrar ta med paketen på sina bussar av princip - "De kör människor, inte paket". DÄRFÖR får stockholmarna hämta sina paket utanför stan.

Att P*osten tar så lång tid för mig är förmodligen för att ombudet tar 3 dagar på sig att avisera paketet trotts att jag lämnar mobilnummer för att få sms avisering. Synd att inte alla ombud är som din I:laugh:A butik.

Fast..

SMS-avisering måste man säga till om när man skickar paketet,det är inte bara att skriva det på paketet.. Själv kan jag inte fatta varför det ens är ett "tillval", det borde ju vara standard och avierna det "onormala".

Och hopplösa ombud, det har jag också råkat ut för, fast från andra änden.. Jag har jobbat på Posten ett bra tag nu. Klaga på ombudet så finns risken att du blir av med det:-). Jag vet flera ombud som fått stänga när de inte skött sitt jobb:-)

/Lavinia

Det beror på att SL vägrar ta med paketen på sina bussar av princip - "De kör människor, inte paket". DÄRFÖR får stockholmarna hämta sina paket utanför stan.

Fast.. detta var när bussgods hade utlämning på centralstationen, där bussen med bussgodset stannade innan det åkte vidare söderut till utlämningsställe två.. hade jag bott på tex Lidingö hade paketet snällt och prydligt gått att hämta på centralstationen. För bor man i innestan fick man minsann hämta på centralen.. Så just detta jättepaket hade inte SL med att göra överhuvudtaget.

/Lavinia

Så gör jag också. Skickar ingenting innan jag har fått full betalning, inte ens mot postförskott el dyl.

Du får skriva både Bussgods, Schenker, DHL och Posten.

I övrigt gör jag som er andra, betalar in och väntar på köpt vara, eller väntar på pengar innan jag skickar iväg såld vara :)

Jag betalar i förskott upp till runt tusenlappen, eller vad jag för tillfället anser mig ha råd att bli av med. Större värden än så blir postförskott eller någon annan liknande konstruktion (Bussgods med efterkrav, eller internetgirot, eller kompis-i-samma-stad). Jag tycker nog att den som väntar sig att jag skall föra över mer än maximalt ett par tusen tusen i blindo, eller för den delen skicka en vara värd såpass, utan annan säkerhet än en trevlig telefonröst inte är tillräckligt angelägen om att göra affär. ;)

KL

Jag har som säljare, begärt att pengarna sätts in på mitt konto innan varan skickas. Om köpare har jag gjort samma sak, även om det varit dyra saker. Har pratat med personen i tlf och även bett att få alla uppgifter. Samma när jag sålt något dyrt så har köparen fått alla mina uppgifter utan problem.

Om man skall skicka mot postförskott så måste man ha ett pg nr och det har oftast inte vi privatpersoner, så då blir det förskottsbetalning, samt att Schenker är den billigaste. Skickade 2 skrittäcken hos Schenker för 90:-, hos Posten skulle det kosta 150:- :grin:

Så gör jag också. Skickar ingenting innan jag har fått full betalning, inte ens mot postförskott el dyl.

Min kompis väntar fortfarande på däck som skulle kommit 1 dec:crazy:. Dom däcken fanns nog bara i fantasin.
Han ska polisanmäla säljaren för han får inga pengar tillbaka.

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 315
Senast: Kilauea
·
Hundavel & Ras Något som kommit upp i mitt flöde de senaste dagarna är artiklarna och diskussionerna angående blandrasavel och renrasavel i Borås... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
2 306
Senast: Scata
·
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
674
Senast: Fetaost
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 484
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka