försöka banta lite..

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare mysis
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 32
  • Visningar Visningar 2 257
M

mysis

Har ett halvblodssto som är lite rund om magen. Tränar henne 4-5 dagar per vecka, ca 45 min i genomsnitt. Äter nu ca 10 kg helt torrt hösilage, ca 8 dl havre per dag och ca 8 dl våt betfor. Jag vill att hon ska få äta och är rätt så emot att dra ner på höet, och kraftfoder behöver hon lite så jag kan blanda ner mineraler... Hon har inte gått ner alls sedan i somras... Vill gärna att hon går ner lite innan gräset kommer. Vad tror Ni om att dra ner lite på höet och ge lite halm istället, hon står på torv.

Sv: försöka banta lite..

mysis skrev:
Har ett halvblodssto som är lite rund om magen. Tränar henne 4-5 dagar per vecka, ca 45 min i genomsnitt. Äter nu ca 10 kg helt torrt hösilage, ca 8 dl havre per dag och ca 8 dl våt betfor. Jag vill att hon ska få äta och är rätt så emot att dra ner på höet, och kraftfoder behöver hon lite så jag kan blanda ner mineraler... Hon har inte gått ner alls sedan i somras... Vill gärna att hon går ner lite innan gräset kommer. Vad tror Ni om att dra ner lite på höet och ge lite halm istället, hon står på torv.

Vilken halm är minst aptitlig?

Håller med föregående som skrev. Mer motion är bästa sättet! :D

Låter som lite väl mycket hö för att vara en överviktig häst..:angel:
dra ner på höt, o håll igång magen med halmen.Gå ner tills du ser resultat. En del hästar klarar sig på väldigt lite.Prova dig fram.

Kell skrev:
dra ner på höt, o håll igång magen med halmen.Gå ner tills du ser resultat. En del hästar klarar sig på väldigt lite.Prova dig fram.

:eek: Är du galen?!
Hon ska INTE minska ner på hösilaget!! Det är ju redan en LITEN giva, mindre än så ska hon inte ge, anser jag.

Dock kunde hon minska ner kraften lite till. Hon skulle kunna blanda mineralerna i MINDRE mängd kraft. Elelr varför inte med att par morötter bara?
Eller bara ett par dl betfor och en näve havre?
Dock gör det nog ingen större skillnad det där med att minska krfaten.. hon ger ju ändå bara några dl nu också.

Här gäller det att hålla igång hästen mera! Hur är det med hagvistelsen? Rör hon sig i hagen? Har hon kompisar att "busa" med?
Mer motionering.

Eftersom det verkar vara hösilage utan analysvärden så vet man inte riktigt om man skulle kunan ersätta en del av grovfodergivan med halm. Risken är att hästen får proteinbrist istälelt då! Halm inenhåller ju ingen protein alls.

milly skrev:
:eek: Är du galen?!
Hon ska INTE minska ner på hösilaget!! Det är ju redan en LITEN giva, mindre än så ska hon inte ge, anser jag.

.

Som sagt,dra inte alla hästar över en kant.
Alla hästar behöver inte så mycket grovfoder.
10 kg är en normalgiva för en normalhäst.(uppskattningsvis)
En som är fet ska ju då givetvis ha mindre.Och mer motion.

Kell skrev:

Hm...tänk på hur en häst är konstruerad. Tänkte på hur deras magar är gjorda med magsyra och så. För att en häst ska må bra ska den småäta ca 18 timmar på dygnet. Dumt att orsaka hästen magsår och liknande. Tänk själv hur det är och vara hungrig utan att kunna göra något åt det. En häst som inte får tillräckligt med grovfoder lägger sig ofta till med olater också, som vävning, boxvandring, tandraspning osv....
Jag kanske missförstog dig, vet inte, men om hästen får i sig tillräckligt med näring genom höt/hösilaget så kanske det räcker med att ge halm den övriga tiden. Men om det är ett näringsfattigt foder så kan det behövas mer.

Kell skrev:
Som sagt,dra inte alla hästar över en kant.
Alla hästar behöver inte så mycket grovfoder.

JO vad gäller grovfoder drar jag faktiskt "alla hästar över en kant".
Jag är faktiskt för FRI TILLGÅNG men om DET absolut inte går så är jag för rekommendationen från SLU: 1.5-2kg TS/100kg kroppsvikt.
Dvs att en häst på 500kg ska ha minst 7.5kg TS = 9kg hö.
10kg är okej OM den väger runt 500kg. Men hon har inte angett hur stor hästen är... kan ju vara allt från 450kg till 750kg.
Är det en häst över 600kg tycker jag att hon absolut inte kan dra ner på höet - som för övrigt INTE var hö utan SILAGE. (då blir 10kg med, säg 70%TS, ca 7.5kg bara)

Jag skulel vilja se en bild på hästen... ibland tycker folk attd eras hästar är tjocka fast dom i själva verket bara har stor buk.

Om jag var du skulle jag motionera lite mer, dra upp genomsnittet på motioneringen till iaf en timme i genomsnitt helst lite mer.

har för oss att det ska vara råghalm, som är minst aptitlig.. vet dock inte hur nyttigt det är omifallatt dom skulle äta av det...:d

hur ser dina träningspass ut ? alltså, 45min. kan ju vara både mycket och lite.:idea:
räknar du med för och avvärmning ? det är ju iallafall absolut minst 20min. bara där...likaså hur aktiva passen är.:bump:

qodrofenia skrev:
Du har blivit väldigt klok du :bow:

Tack! ;)

Har du följt min utveckling det senaste året/två åren, eller vadå? Jag har verkligen lärt mig MASSOR och om jag läser mina gamla inlägg för drygt ett år sen och bakåt så skäms jag nästan :o .

Jag är väldigt inponerad av dina inlägg..Jag lär mig massor av dem.. tack och :bow:

Och ja!jag har följt lite av dina inlägg sedan vårat "bråk" om överviktig häst..

Jag är väldigt inponerad av dina inlägg..Jag lär mig massor av dem.. tack och :bow:

:o :smirk:

Och ja!jag har följt lite av dina inlägg sedan vårat "bråk" om överviktig häst..

Har jag "bråkat" med dig om nåt? Jag minns inte alls... :o Vad var det om, sa du? Nu blir jag nyfiken, du får färska upp mitt minne lite :angel:

Jag tror det var du.. Ditt nordsvenska sto var lite rund och go om magen..Tror det hadde med sadel att göra oxå..

Du har sprungit om mig med hästlängder vad gällande foderkunnande..

qodrofenia skrev:
Jag tror det var du.. Ditt nordsvenska sto var lite rund och go om magen..Tror det hadde med sadel att göra oxå..

Du har sprungit om mig med hästlängder vad gällande foderkunnande..

Jaha, var det om DET?! Det var ju länge länge sen. Vilket minne du har!
Det var den hösten som jag för första gången började med uträknad foderstat men vid det laget som vi diskuterade var hon rund efter betet. Något som jag fortfarande tycker att hon kunde få vara under betessäsongen :smirk: . Hon blev ju adrig sådär smällfet som vissa andras kallblod blir - hon fick mest bara en stor buk liksom. :angel: Dessutom hade hon en sån djup BÅL att hon såg ut att ha extremt stor mage.
Hihi - jag ska ta fram bilderna som jag tror vi diskuterade:

Det här var den första bilden som jag la upp av andra orsaker och fick då kommentarer om att sadeln låg så långt fram...
http://img.photobucket.com/albums/v410/miak/Polly/stallet25aug7RED.jpg
(jag förstår vad du/ni menar numera :o :angel: )

Och här är bilden på då jag efter era kommentarer prövade att lägga sadeln annorlunda och sen frågade igen:
http://img.photobucket.com/albums/v410/miak/Polly/sep04007.jpg
En till bild på den tjocka hästen ;) :
http://img.photobucket.com/albums/v410/miak/Polly/sep04002.jpg

Det var dock inte bra ändå, enligt alla, så jag tog ut en sadelmakare/utprovare och lät han titta på det... Och det blev en ny sadel!
Här bilder med nya sadeln:
http://img.photobucket.com/albums/v410/miak/Polly/nyasadeln009.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v410/miak/Polly/nysadel1.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v410/miak/Polly/pollyimars05.jpg

Sorry, trådskaparen... Lite Offtopic här men kunde bara inte låta bli!

Samma problem

Hakar på lite här.

Jag har en 6årig Knabstrupper som är riktigt tjock.
Han har mycket välvda revben och kort stark rygg men jag kan inte
förklara bort fettet med att han är av barockhästtyp :angel:

I år har vi av olika orsaker ett hö som är ok i mj (7,2) men klent i protein 27 smrp. Alltså måste man tilläggsfodra.

Han får just nu 8,5 kg hö. 3 dl torrt betfor, 6 dl soja samt 4 dl havre.
Plus morötter och bvitamin samt lite mineraler.
Han är pigg och glad och hårremmen blänker.

Han har tidigare stått en tid pga en sönder trampad hov men nu är han igång. Han är mycket sent utvecklad varför vi med flit tar det lite lugnt. Vi rider/tömkör/long. 5 dgr i v.
Han rör på sig dock extremt mycket i hagen. Han och hans "mate" springer omkring mest hela dagarna på stora ytor i djupsnö. Så mycket är omöjligt att motionera med ridning;)

Hans kompis är inte fet.
Han äter 12-15 kg hö, 7 dl torr betfor, 1,5 liter havre plus en massa annat krafs. Den gossen är 5 och arbetar max 3 ggr i vecka a`20 min.

Vad är detta? varför ser min ut som en spärrbalong:eek: när polarn är lagom? Skumt!

/Franz

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 490
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
888
Foder & Strö Är intresserad av hur ni gör med era ponnysar som inte går på 24 t-bete. Jag har mina på gräs ca 1 t om dagen, utöver detta får de hö; 3... 2
Svar
31
· Visningar
3 149
Foder & Strö Jag kan börja med att säga att jag inte har fånghästar, men är medveten om risken att få det med lättfödda ponnyer.Vad är era bästa knep...
Svar
7
· Visningar
1 650
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka