Förstahjälpen kitt

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Anne
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 19
  • Visningar Visningar 1 674
A

Anne

Hej
Har skaffat häst till min dotter utan att igentligen veta så mycket om hästar,men jag får mycket hjälp från tjejerna i stallet så det är inga problem.
Men upptäckte att vi inte har någon första hjälpen låda och tänkte därför sätta ihop en.
Vad har man i den?? Bara det nödvändigaste för stallet och att ta med i transporten.
Anne

Sv: Förstahjälpen kitt

Jag gissar att du menar till hästen?
Det som jag har i mitt stallapotek är:

Helosan, Aloe vera och fyra ess-salva för mindre hudsår, bett och sådant som behövs hållas mjukt. Aloe Vera är jättebra för att få sårskorpor att lossna.

Bomull på rulle och i bollar för tvätt av sår.

Wetflex, självhäftande lindor.

Termometer med ett snöre i änden så man lättare håller koll på den.

Engångshandskar, om man ska pilla i sår.

Sax och silvertejp (tejp är bra till allt!)

Plåster till människor och huvudvärkstabletter.

Sårspray, dels en som blir som en hinna över sår, och dels en som desinficerar sår.

Socatyl (hur stavas det??) är bra när det är flygsäsong. Lägger sig som lera över sår och håller flugor borta. Måste dock skrivas ut av veterinär.

Stora engångssprutor vilket gör det lättare att tvätta djupa sår då man kan spruta i vätska.

En mild tvål.

Rena trasor/handdukar.

Jodopax (som måste användas utspätt och som jag hittills inte har använt)

Sterila kompresser

Vet inte om det hör till apoteket egentligen men jag har även en mängd olika kylgeler att använda efter ett hårt träningspass för att skona senor på hästen. Dock är vatten det som är bäst för att kyla ben.

Har även verktyg liggandes i närheten. Typ avbitartång, hovtång (eller vad den heter, den som man kan känna över sulan med) och en fil.

Det är nog det jag har i mitt stallapotek tror jag. Jag kan ha glömt något, säkert något viktigt. Men det jag använder mest är Aloe Veran, då min häst blir biten rätt ofta och det läker såå mycket finare med Aloe Veran på. Dock gav jag samma flaska till min sambo och tyckte han kunde smörja sina eksem med.. vilekt nästan resulterade i blodförgiftning. Så man bör hålla isär hästsaker och människorsaker, och tvätta sig noga efter man pillat i sår.

Till transporten har jag (i bilen)

En kniv att skära av grimskaft med om hästen fastnar

Sterila kompresser, wetflex och lindor. Har även alltid vatten med mig när jag åker, antingen till mig eller hästen så det går att tvätta lite grann.

I transporten behöver man, tycker jag, mest för det väldigt akuta som kan stoppa blödningar osv. Småsår och annat kan man fixa när man kommer hem till stallet.

Men detta har jag samlat på mig länge, så om du ska börja med ett apotek hade jag startat med:

Termometer
Kompresser och bomull på linda
Något att tvätta såret med (klorhexidin)
Samt en återfuktande salva

Hoppas du blev lite klokare och att jag inte svarat helt bananas nu, det kanske var något helt annat du syftade på :P

Hej!

Jag har med åren lärt mig att inte ha för mycket grejer hemma (framför allt inte salvor och vätskor som blir dåliga efter ett par år så att man får slänga). Bor i en stad med god tillgång till Apotek, och kan få tag på det mesta samma eller nästa dag.

Därför har jag begränsat mig till:

Klisterlindor typ Vetrap. Många, så att man t ex kan bandagera ett helt ben i ett nödläge.

Hårdpressad bomull på enkilosrulle. Behövs också till stora förband.

Kompresser.

Sårrengöring. Koncentrerad jodopax, en spruta att dosera den med, en PET-flaska att blanda den i. Och så ett gäng portionsförpackningar med koksaltlösning.

Febertermometer

Huvudvärkstabletter och plåster (till mig)

Allroundsalva, t ex Idomin eller Helosan

Sen tror jag inte att jag har så himla mycket mer. Jo, engångshandskar och Lactacydtvål.

Tycker att du fått många bra tips!

Det enda jag vill komplettera med är en ficklampa som lyser starkt!
Jag har en i stallet om hästen skulle göra illa sig på ett dumt ställe, tex skapet där är det svårt att få bra ljus utan en ficklampa eller pannlampa.

Jag har även en bra ficklampa i släpet, dels är det bra med extrabelysning om hästen är som min förra och tycker att det är lite läskigt att gå in i transporten när det är mörkt då den vanliga transportbelysningen är ganska klen.
Den är även bra om någonting händer med hästen eller transporten under färd, för man kan ge sig fan på att det händer ngt i mörkret varför i dagsljus om det kan jävlas liksom?

Så helst 2 bra ficklampor/pannlampor som man måste kontrollera batterier på regelbundet och helst ha extrabatterier och laddare nära till hands :)

Fast socatyl kan vara svårt att få utskrivet hur som helst nu för tiden så inget man kan räkna med att ha i var mans stallapotek.
Det är nämligen en kraftig antibiotika som är tänkt för oralt bruk på nötkratur, inte för sårbehandling. Omfattande användning på sår, som under senare år uppkommit, leder till risk för antibiotikaresistens.
Ett utmärkt alternativ är faktiskt vanlig zinksalva, receptfritt på apoteket, den lägger sig oxå som ett lager som skyddar mot flugor.

Jasså? Där ser man. Sånt kunde ju vet kanske säga tycker man.. Vi fick våran utskriven då hästen fick ett djupt bitsår på halsen under flugtider. Veterinären sa då att han skrev ut extra så vi kunde lägga på själv om det blev fler.

Alltså inget jag slänger på hur som helst, utan endast på köttigare sår där jag anser det behövas. Oftast smörjer jag med zinksalva som du föreslog, eller Aloe Vera om det är ett mindre utsatt sår.

Tillägger: handsprit att ha på sår som börjar se lite gojsiga ut. Använde första gången efter kastrering, när några stygn började se lite röda ut. Tog en dag, sedan var det rosa och fint igen.

Ja, är lite skruvat att de någonsin skrivit ut det alls för sår eg.
Har själv fått det utskrivet till sår utan att tänka på vad det eg. var. Nästa gång jag ville ha utskrivet pga. sår ville inte vet. göra det med förklaringen att det inte var för sår.
Jag blev konfunderad, "alla" har ju det lix, och började läsa på lite.....står till och med på tuben att det är en "orallösning".

Jag har;
Alsolsprit + lösning
Väteperioxid
Bomullsrulle
Wetflex-lindor
Kanyler + sprutor att använda vid rengöring endast
Sterila kompresser
Koksaltlösning
Fixomull
Klisterpadd i skumgummi som går att klippa i
Sax
Temp
Sedalin el vetranquil
Brems

Klarar mig utmärkt på det som grund!

Ja, är lite skruvat att de någonsin skrivit ut det alls för sår eg.
Har själv fått det utskrivet till sår utan att tänka på vad det eg. var. Nästa gång jag ville ha utskrivet pga. sår ville inte vet. göra det med förklaringen att det inte var för sår.
Jag blev konfunderad, "alla" har ju det lix, och började läsa på lite.....står till och med på tuben att det är en "orallösning".

Jag som alltid brukar läsa på alla etiketter har faktiskt inte läst på socatylen :o
Väldigt konstigt. Om jag får upp samma vet igen någon gång ska jag kolla med honom vad han säger. Denna vet är en rätt gammal distriktare som för övrigt känns lite halvdan..
Är själv utbildad djurskötare och har gått en kurs i delegerad läkemedelshandling, vilket innebär att jag annars är jävligt noga med allt som har med överdosering och allt som leder till antibiotikaresistens. Pinsamt att jag inte hade koll på socatylen!

Ett tips är att blanda jodopax direkt i en ren sprayflaska och ha redo!
Man "sprayar" bort mycket smuts från tramp eller andra småsår och slipper peta så mycket i såren. Ev torka med lite bommul. Sen en blåspray efter och såren är väl omhändertagna.
Inte lika mycket kladd heller! ;)
Blåspray blir också en hinna som skyddar såren fast den "andas" och låter såren vara luftiga som de helst ska vara. Min håller flugorna på avstånd också!

Annars har jag väl ungefär samma som ni andra i min låda. Inte lika mycket konstiga vätskor och salvor ;)

Men termometer och "första förband" med kompresser och lindor (självhäftande är guld värda). Samt sax och brems. + Jodopax och blåspray då!

Sen brukar man ju hitta saker eftersom till den inviduella hästen. Min har lätt för att få mugg, så håller jag rent och fint när leran är framme undviker jag det lätt som en plätt. Skulle det ändå bli något har jag ju medel för det.

Fast inte rengör du väl färska sår med jodopax?

Jodopax ska användas med oerhörd försiktighet och med stor kunskap. Enda användningsområdet jag ser för jodopax är desinfektion, t ex stövlar vid risk för smittspridning. I sår har det absolut inte att göra då det skadar mer än gör nytta.

Du vet väl att det finns jodopax med användningssyfte just i sår för sårtvätt?
Desinfektion av sår..?

Senast ändrad av en moderator:

Ja, om det speciellt krävs, men det är ju länge sedan de gick ut med en varning att absolut inte använda jodopax om det inte är av nöden tvunget i sår. Det finns betydligt bättre medel att använda också i sår som börjat gucka till sig.

Varför inte? Till vanliga ytliga sår som sitter på "rena" ställen kan man ju alltid använda typ tvål och vatten. Det är bäst för dem.
Men en häst som har trampat sig, fått ett broddsår, stuckit sig på någonting, klaffsar i lera hela dagen.. (Då fungerar jodopax aldeles utmärkt)

Nu har vi tyvär stulit någons tråd, ska denna diskussion fortsätta så tycker jag att vi förflyttar oss. (Dock finns det nog redan tusentals av dessa trådar)

Senast ändrad av en moderator:

Eftersom jag tycker det är väldigt viktigt att inte sprida felaktig information, vill jag gärna påtala att man i den normala sårvården inte behöver jodopax. Länkar till en artikel av Agrias veterinär som skriver om infekterade sår (där jodopax möjligen kan vara till hjälp):
---
Mindre infektioner kan ofta behandlas genom tvätt med ett desinfektionsmedel som till exempel jodopax (observera dock att man inte ska använda desinficerande medel till färska sårskador).
---
http://www.agria.se/hast/artikel/sarskador-hos-hastar

Jodopax är oerhört vävnadsretande och ska användas med största försiktighet och endast på uttrycklig inrådan av veterinär.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
690
Senast: cowgirl81
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 406
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 595
Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
2
· Visningar
590
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Eurovision 2025
  • Svensk Politik 4
  • Vad gör vi? Del CCXIII

Hund, Katt, Andra Djur