Sv: Förstahjälpen kitt
Jag gissar att du menar till hästen?
Det som jag har i mitt stallapotek är:
Helosan, Aloe vera och fyra ess-salva för mindre hudsår, bett och sådant som behövs hållas mjukt. Aloe Vera är jättebra för att få sårskorpor att lossna.
Bomull på rulle och i bollar för tvätt av sår.
Wetflex, självhäftande lindor.
Termometer med ett snöre i änden så man lättare håller koll på den.
Engångshandskar, om man ska pilla i sår.
Sax och silvertejp (tejp är bra till allt!)
Plåster till människor och huvudvärkstabletter.
Sårspray, dels en som blir som en hinna över sår, och dels en som desinficerar sår.
Socatyl (hur stavas det??) är bra när det är flygsäsong. Lägger sig som lera över sår och håller flugor borta. Måste dock skrivas ut av veterinär.
Stora engångssprutor vilket gör det lättare att tvätta djupa sår då man kan spruta i vätska.
En mild tvål.
Rena trasor/handdukar.
Jodopax (som måste användas utspätt och som jag hittills inte har använt)
Sterila kompresser
Vet inte om det hör till apoteket egentligen men jag har även en mängd olika kylgeler att använda efter ett hårt träningspass för att skona senor på hästen. Dock är vatten det som är bäst för att kyla ben.
Har även verktyg liggandes i närheten. Typ avbitartång, hovtång (eller vad den heter, den som man kan känna över sulan med) och en fil.
Det är nog det jag har i mitt stallapotek tror jag. Jag kan ha glömt något, säkert något viktigt. Men det jag använder mest är Aloe Veran, då min häst blir biten rätt ofta och det läker såå mycket finare med Aloe Veran på. Dock gav jag samma flaska till min sambo och tyckte han kunde smörja sina eksem med.. vilekt nästan resulterade i blodförgiftning. Så man bör hålla isär hästsaker och människorsaker, och tvätta sig noga efter man pillat i sår.
Till transporten har jag (i bilen)
En kniv att skära av grimskaft med om hästen fastnar
Sterila kompresser, wetflex och lindor. Har även alltid vatten med mig när jag åker, antingen till mig eller hästen så det går att tvätta lite grann.
I transporten behöver man, tycker jag, mest för det väldigt akuta som kan stoppa blödningar osv. Småsår och annat kan man fixa när man kommer hem till stallet.
Men detta har jag samlat på mig länge, så om du ska börja med ett apotek hade jag startat med:
Termometer
Kompresser och bomull på linda
Något att tvätta såret med (klorhexidin)
Samt en återfuktande salva
Hoppas du blev lite klokare och att jag inte svarat helt bananas nu, det kanske var något helt annat du syftade på :P