Förstår inte alla saker i dessa stallapotek :/

Hagens_Zorba

Trådstartare
Jag har suttit och läst alla trådar om stallapotek
och är nu mycket förvirrad.
Kan inte alls mkt om det, och vet inte vad jag ska införskaffa mig.
Det verkar finnas många produkter för samma ändamål, och många namn.
Jag undrar över dessa saker:

Vet-flex/vet-wrap- är det sånna där självhäftande lindor?
Används dom endast till att lägga om sår?
Hur ska ett sår vara för att det ska behöva läggas om?
Gasbinda - När har man det och inte självhäftande linda?

Jodopax
Alsolsprit
Koksaltslösning (småtuberna)
Koksaltslösning (stor flaska)
Sårspray
Blåspray
Lactasyd
Natriumklorid
Behöver jag en av dem eller har de olika verkan?
Vilken passar bäst till allt?

Helosan
Vaselin
Idomin
4essalva
Zinkpasta
Aleo vera salva+spray -skillnad?
Behöver jag en av dem eller har de olika verkan? Vad har ni dem till?

Sterila kompresser - varför behöver man bomull om man ändå har kompresser så att bomullen inte fastnar i såret?

Tejp - silvertejp eller annan tejp?

Pincett - har ni den bara till att plocka smuts med?

Hovtjära - bara till stålrötehovar? Man ska bara ha den på stårlen +ballarna va?

Väteperoxid - Vad har man det till och hur använder man den?

Fetvadd
Isbalsam
Eqiwrap
Klorhexedin
Steril linda
Vad är det?

Trätjära
Hovkniv
Kortisonsalva
Zinkbandage
Thrush buster
Spruta
När har ni det?

Grönsåpa - vad kan det användas till? Inte skadligt på ngt sätt?

Puh.. tack på förhand!

Sv: Förstår inte alla saker i dessa stallapotek :/

De flesta av sakerna på listan kommer att ha passerat bäst före datum flera år innan du ens funderat på att använda dem.

Termometer och ngn fet salva att kleta på den (eller smör), sax, rena kompresser och ett par lindor klarar du dig långt med. Vatten har du väl i kranen. Så kan du köpa till det du behöver vid behov. HH

temp, sax, bomull+kompresser, något bakteriedödande, gaslinda/vanlig linda, något mjukgörande är rätt så bra att börja med.

i mitt egna har jag temp, sax, bomull, kompresser, gaslinda, jodopax, desivon, helosan, aloeveragel, eltejp.

det jag använder mest är desivon och bomull för att rengöra diverse sår och det är inte speciellt ofta.

temp, sax, bomull+kompresser, något bakteriedödande, gaslinda/vanlig linda, något mjukgörande är rätt så bra att börja med.

i mitt egna har jag temp, sax, bomull, kompresser, gaslinda, jodopax, desivon, helosan, aloeveragel, eltejp.

det jag använder mest är desivon och bomull för att rengöra diverse sår och det är inte speciellt ofta.

Vad är eltejp?
När devison och när jodopax?
Vad har du aleoveragelen till och vad helosanen till?

Jag har suttit och läst alla trådar om stallapotek
och är nu mycket förvirrad.
Kan inte alls mkt om det, och vet inte vad jag ska införskaffa mig.
Det verkar finnas många produkter för samma ändamål, och många namn.
Jag undrar över dessa saker:

Vet-flex/vet-wrap- är det sånna där självhäftande lindor? J
Används dom endast till att lägga om sår?
Hur ska ett sår vara för att det ska behöva läggas om?
Gasbinda - När har man det och inte självhäftande linda?

Ja, finns många namn på dom, jag säger själv oftast co-flex-lindor, jag har dom framför allt till omslag (jodopax eller våtvarma) och då främst till att fixera det som finns under dvs bomullen etc och slippa en vanlig fleecelinda som lätt går upp och hästen kan trassla in sig i.

Gasbinda använder jag nu på betet tex, perfekt att sätta över sår som måste luftas men när man ändå vill hålla flugor och andra insekter borta från såret.

Jodopax jag använder det till omslag främs hovbölder samt om hästen har fått en släng av lymfangit så brukar jag tvätta hela benet med jodopaxlösning, ibland kan det ha orskats av så små sår som man knappt ser så då är det enklare att tvätta hela benet
Alsolsprit använder jag ej, är snarlikt jodopax..
Koksaltslösning (småtuberna) använder jag till ögonsköljning vid irritation/inflammation
Koksaltslösning (stor flaska) kokar eget, använder till sköljning av sår i kombination med väteperoxid.
Sårspray jag har en aloevera sårspray jag använder
Blåspray är väl ingen större skillnad mot ovanstående men håller flugorna bort längre så den är att föredra på sommaren.
Lactasyd :love: bra till allt..
Natriumklorid det är väl koksalts lösning med ett annat "finare" ord??

Helosan
Vaselin
Idomin
4essalva
Zinkpasta
Aleo vera salva+spray -skillnad?
Behöver jag en av dem eller har de olika verkan? Vad har ni dem till?

Zinkpasta är uttorkande, resterande är mer mjukgörande

Sterila kompresser - varför behöver man bomull om man ändå har kompresser så att bomullen inte fastnar i såret? välj antingen eller tycker jag, jag föredrar bomull.

Tejp - silvertejp eller annan tejp? jag har eltejp som jag brukar dra runt kardborren på lindorna om pållen ska ha nattbandage

Pincett - har ni den bara till att plocka smuts med? det har jag ingen och aldrig haft användning av.

Hovtjära - bara till stålrötehovar? Man ska bara ha den på stårlen +ballarna va?
jag har det till hela hoven, men lägger det bara där det behövs för tillfället, just nu är ena damens ena fot lite grötig och jag har då lagt det på ytterkanten.

rengör sår, absolut smidigaste sättet att rengöra på, bara spruta i såret och sen börjar det skummaoch drar med sig smutsen ut.

Fetvadd bättre att ha vid såromläggning då vadden inte fastnar lika lätt i såret
Isbalsam kylande vid svullnader
Eqiwrap annat ord för klisterlinda?
Klorhexedin sårrengöring
Steril linda
Vad är det?

Trätjära
Hovkniv
Kortisonsalva
Zinkbandage
Thrush buster
Spruta
När har ni det? Jag har inget av ovanstående

Grönsåpa - vad kan det användas till? Inte skadligt på ngt sätt?
tvättar hästarna, stallet, kläder golven - ja allt, det är ju helt naturligt framställt och miljövänligt. Dessutom blir hästarna riktigt rena

Följande ingår i mitt apotek:

Väteperoxid
- för sårrengöring
Jodopax - bentvätt och jodd-omslag
Bomull på rulle
Gasbinda till såromläggning sommartid
Isbalsam - svullnader
Aloevera sårspray - påskyndar läkningen
Koksaltslösning i sprayflaska - hemma kokad. (eller nja jag har en tom flaska och en påse salt, sen kokar jag upp vatten i vatten kokaren och blandar efterhand jag behöver..)
Ögonsalva - från apoteket
Alosin - hovsalva som är bra till allt, lägger på sår, mugg etc
Febertermometer
Kirurghandskar
Sax
Eltejp
Självhäftande lindor
Fleecelindor, har några udda, slitna och fula :rofl:
(plastpåsar och barnblöjor när jag gör jodd-omslag hovbölder)

Sen har jag lite annat tram som aldrig används.

De flesta av sakerna på listan kommer att ha passerat bäst före datum flera år innan du ens funderat på att använda dem.

Termometer och ngn fet salva att kleta på den (eller smör), sax, rena kompresser och ett par lindor klarar du dig långt med. Vatten har du väl i kranen. Så kan du köpa till det du behöver vid behov. HH

:bow::bow::bow::bow:

Jag har:
termometer
Helosan
Hibiscrub
ett pkt kompresser
Sån där sjukvårdstejp
Sax

Tycker det räcker.

Tack för dina svar!
När använder du jodopax, när väteperoxid och när aloeveraspray på sår? Var köper man väteperoxid?
Kan man använda alsolsprit på alla typer av sår, eller
är det bara när det är infekterat?
Ska man tvätta med lactasyd annars lr t ex aloe veraspray?

Finns det ngn annan smart användning av gasbindor?

Vad behöver man uttorkande krämer till och vad behöver mjukgörande? Behöver sår mjukisar?

Eltejp vet jag fortfarande inte vad det är..

Jag har en häst som gjort illa sig ordentligt med äckligt sår till följd.

Och det finns inget bättre än Sorbact kompresser :bow: De är dyra, men otroligt bra, de drar ut allt äckel som finns i såret och hjälper det att läka och har en yta som inte fastnar i såret.

(Jag brukar sen använda bomull och vetflex.)

Sen har jag
Lotagen (receptbelagt, mot svallkött)
Jodopax
Natriumklorid (vet. lämnade kvar en gång, tycker de mer irriterar i såret än rengör)
Helosan
4ess (perfekt på sommaren då de håller flugor borta)

Liniment (om det räknas in här?)

Bomull på rulle
Vetflex

40ml sprutor och kanyler som blivit kvar efter penicilinkurer.
sprutorna är kanon att ha vid rengöring av sår med små fickor, bara att fylla med koksalt t.ex och sne spruta in i såret.

Honung ska jag också se till att ha! Såg på animalplanet och där var det djurpolis-veterinärer som hade hand om vilda djur, var b.la en svan som fått en fiskekrok i halsen (inte svalt utan fastnat) och när vet. tagit ut nålen så hade hon en vanlig spruta med honung som de sprutade i såret. honungen är bakteriedödande och hjälper kroppen att läka :bow:

Vad använder du tejpen till?
Vad är hibiscrub?

Hibiscrub är ett antiseptiskt hudrengöringsmedel, vilket betyder att det dödar eller hämmar tillväxten av många bakterier, och på så sätt bidrar till att förhindra infektioner. Används tex ofta som desinficerande handtvätt före operation.

Thrush buster, använder man det vid strålröta eller för att förebygga strålröta?

Har haft ngn grej förut med en röd "pigg" som man kör in i strålen.
Nån som vet vad den heter?

rengör sår, absolut smidigaste sättet att rengöra på, bara spruta i såret och sen börjar det skummaoch drar med sig smutsen ut.

Är det receptbelagt eller bara att köpa som vanligt på apoteket?

sar.jpg

Du ser det som ser ut typ som köttfärs på de övre såret.

Jag har inte mkt i mitt stallapotek. Sax, termometer, bomull, jodopax, en flaska koksaltlösning från apoteket, om i fall det är akut o jag inte hinner koka eget (koksaltlösning ska vara nygjort varje dag), lite kompresser (är ju bästföre datum på dom oxå), gasbinda o en elastisk linda. Har 4ss salva o helosan oxå. Skulle jag behöva mer får jag köpa det efter hand. Vaten o mild tvål ex. lactacyd är det bästa o rengöra sår med.

Liknande trådar

Utrustning Jag tycker om att köpa saker till mitt stallapotek, tycker väl det känna skönt att veta att jag har vad som kan tänkas behövas. Men nu...
Svar
12
· Visningar
2 143
Senast: eldione
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka