Fortsätt uppdatera del 14

Status
Stängd för vidare inlägg.
Här är vi sjuka, och dåligt samvete för hundarna som är sällskapshundar just nu, orkar inget annat :( DE verkar dock okej med det men ändå...
 
Som sagt så blev det ingen skillnad av varken extern belöning bakom eller att belöna bakåt (kastade boll). Snabb är hon även i vänstersvängarna och jag har testat att låta henne flytta sig mer och mer bakåt genom att jag flyttar mig, vilket nog snarare har gjort att hon kedjat momentet till att hon först ska sätta sig längre fram och sen förflytta sig längre bak. Sen vill jag inte krångla till det en massa genom att med flit få henne ur position, känns bättre att bara visa rätt - belöna rätt haha

Här har hon ändå en helt okej position (filmen är några veckor gammal) och jag vill inte förstöra hennes vänstersvängar :D

Jag testade iaf att visa in henne med handen och efter bara ett par gånger så gick det bättre :)

Det ser snyggt ut! :up: Dock ar alla dina vanstersvangar mjuka och svepande. Jag skulle ocksa gora 90 graders svangar till vanster, sarskilt om hon glider frammat, och om hon ar i vagen sa lar hon sig snabbt att halla positionen. :p
 
Det ser snyggt ut! :up: Dock ar alla dina vanstersvangar mjuka och svepande. Jag skulle ocksa gora 90 graders svangar till vanster, sarskilt om hon glider frammat, och om hon ar i vagen sa lar hon sig snabbt att halla positionen. :p

Tack! Fast då åker hon ju ur position och tränar på fel istället för rätt? :p

Gör jag väldigt snabbt hamnar hon ju givetvis längre fram :D

Hon skiter i om hon är i vägen, tror det är lite självbelönande att tränga :D
 
Om hon hamnar fel om du flyttar dig fort behover du trana mer pa att hon hittar ratt position vid ditt ben. Om hon vet exact var hon "hor hemma" hamnar hon varken for langt ut eller kommer for langt fram eller bak. Hittar hon inte ratt position vet hon ju inte exact vad "fot position" betyder.
 
Nästa vecka är det VM i agility. De största raserna där (såklart) BC och sheltie. Men sen kommer -tadaa- pudel på tredje plats.

Det ger vatten på min pudelkvarn.

Så pinnen jag har fått fodererbjudande om... jag vet inte. Det känns lockande, men hade det varit en pudel med samma "paket" hade jag inte tvekat så som jag gör nu.
 
Nästa vecka är det VM i agility. De största raserna där (såklart) BC och sheltie. Men sen kommer -tadaa- pudel på tredje plats.

Det ger vatten på min pudelkvarn.

Så pinnen jag har fått fodererbjudande om... jag vet inte. Det känns lockande, men hade det varit en pudel med samma "paket" hade jag inte tvekat så som jag gör nu.
Lyssna på magkänslan där.
Själv har jag fått veta att en uppfödare ska omplacera sin unga salukitik som ser jättetrevlig ut. Den har även gått BPH med ett resultat jag gillar. Ägaren vill sälja till någon aktiv person som vill hålla på med tex rallylydnad och lure coursing, de har redan tränat lite och hunden har gillat det. Meeeen jag vet att om jag tar den, vilket kanske skulle vara genomförbart, då tar det upp den plats jag nu tänker mig att ska fyllas av en "perfekt" hund om något år. Så jag avstår. Sjukt irriterande.
 
Öppnade senaste försäkringsbrevet. Flyttar Boss från Sveland till Moderna nu i skiftet okt/nov. Premie hos Sveland: 3760:- för 40.000:- i veterinärvård och en livförsäkring på 7000:-. Pris hos Moderna: 800:- för 60.000:- i veterinärvård, ingen livförsäkring. Varje valp jag sparar och individförsäkrar kommer kosta 1100:- för 60.000:- vetvård och 12.000:- liv.

Alltså kommer jag kunna ha tre(!) hundar försäkrade i Moderna för samma kostnad som en i Sveland... och dessutom mer generös veterinärvårdsförsäkring. Tro fasen att Sveland var sura och otrevliga när jag ringde och sa upp, de har ju tjänat storkovan på mig!!
 
Öppnade senaste försäkringsbrevet. Flyttar Boss från Sveland till Moderna nu i skiftet okt/nov. Premie hos Sveland: 3760:- för 40.000:- i veterinärvård och en livförsäkring på 7000:-. Pris hos Moderna: 800:- för 60.000:- i veterinärvård, ingen livförsäkring. Varje valp jag sparar och individförsäkrar kommer kosta 1100:- för 60.000:- vetvård och 12.000:- liv.

Alltså kommer jag kunna ha tre(!) hundar försäkrade i Moderna för samma kostnad som en i Sveland... och dessutom mer generös veterinärvårdsförsäkring. Tro fasen att Sveland var sura och otrevliga när jag ringde och sa upp, de har ju tjänat storkovan på mig!!
Jösses. Jag måste också kolla upp Moderna...
 
Hittade en gammal film på min första tik, Zala, när en vän provade att springa lite med henne och ställa upp henne. Helt galet att jag haft en så vacker saluki, och springa LC kunde hon också! Hoppas att Ebrah är lika fin när hon är så gammal. Zala är 8½ år på den här filmen:
 
Var på secondhand igår och köpte Canis Lydnadsträning i teori och praktik :) betalade 5:- :D Så sjukt nöjd!
Synd att vovve inte är i skick för så mycket träning just nu bara... utredning pågår av diffusa svullnader, som kommer och går, i frambenen :(
 
Vad trist med svullnaden @farin :( Hoppas det ger med sig fort så ni kan träna med ditt fynd :)
Tack! Hon är röntgad, och enligt vet kan vi träna på... Men jag är mer inne på en second opinion och tänkte att fysio på UDS ska ha en tid nästa gång svullnaden dyker upp. Svårt att veta när det blir bara!
 
Alltså VAR tog min goa och oskyldiga lilla hund vägen? Nu testar han styrkan mot varenda okänd hane han får hälsa på. Han häver sig upp på dem med ett stirrande som heter duga, speciellt om det är en tik i närheten.

Nu står vi ju i valpkö och frågan är om vi ska satsa på en tik eller hane. Jag tycker tikar är så himla omständiga med sitt löpande, blödande, skendräktigheter and what not. Men vågar man ta risken att ta in en till hane i hemmet? Jag vet ju att det kan vara annorlunda när de växer upp tillsammans, men den där hanen kommer ju tids nog också att bli könsmogen och testa gränser... :cautious:
 
Alltså VAR tog min goa och oskyldiga lilla hund vägen? Nu testar han styrkan mot varenda okänd hane han får hälsa på. Han häver sig upp på dem med ett stirrande som heter duga, speciellt om det är en tik i närheten.

Nu står vi ju i valpkö och frågan är om vi ska satsa på en tik eller hane. Jag tycker tikar är så himla omständiga med sitt löpande, blödande, skendräktigheter and what not. Men vågar man ta risken att ta in en till hane i hemmet? Jag vet ju att det kan vara annorlunda när de växer upp tillsammans, men den där hanen kommer ju tids nog också att bli könsmogen och testa gränser... :cautious:
Röstar på hane.
 
Alltså VAR tog min goa och oskyldiga lilla hund vägen? Nu testar han styrkan mot varenda okänd hane han får hälsa på. Han häver sig upp på dem med ett stirrande som heter duga, speciellt om det är en tik i närheten.

Nu står vi ju i valpkö och frågan är om vi ska satsa på en tik eller hane. Jag tycker tikar är så himla omständiga med sitt löpande, blödande, skendräktigheter and what not. Men vågar man ta risken att ta in en till hane i hemmet? Jag vet ju att det kan vara annorlunda när de växer upp tillsammans, men den där hanen kommer ju tids nog också att bli könsmogen och testa gränser... :cautious:
En vän till mig har en hane som hon tänker kastrera, delvis pga att han beter sig illa mot andra hanhundar. Men, han fungerar utan problem med familjens hanhundar, även den jämngamla. Nu betyder det ju inte att det kommer gå bra för er, men jag röstar också på hane. Mest för att det verkar vara så otroligt bökigt att ha både hane och tik.

Annars gillar jag själv mest tikar och tycker inte att det är krångligt med löp. Vännen med sura hanen däremot säger "aldrig mer tik!" för att hon inte orkar med just löp och skendräktigheter. Hennes tik reagerar dock mycket mer på sådant än mina. Mina båda löper just nu och ska visserligen hålla på och rida på varandra som tokar efter att de ätit (bara då av någon okänd anledning) men i övrigt märks det inte av så mycket. Vännens tik blir grinig, seg som fan, ska adoptera allt till valpar osv.
 
Jag har precis krupit ner i sängen nu (och ja löjligt tidigt, sån är jag) när jag hör ett skall. "Det låter precis som pumin" tänker jag. Skumt. Jag bor i lägenhet, kanske ska tilläggas. Ett skall till. Då drar jag mig till minnes att jag stängde balkongdörren när jag gick och duschade för typ en timme sen... :angel: Jag öppnar balkongdörren och han rusar in. Hoppsan :o
 
Alltså VAR tog min goa och oskyldiga lilla hund vägen? Nu testar han styrkan mot varenda okänd hane han får hälsa på. Han häver sig upp på dem med ett stirrande som heter duga, speciellt om det är en tik i närheten.

Nu står vi ju i valpkö och frågan är om vi ska satsa på en tik eller hane. Jag tycker tikar är så himla omständiga med sitt löpande, blödande, skendräktigheter and what not. Men vågar man ta risken att ta in en till hane i hemmet? Jag vet ju att det kan vara annorlunda när de växer upp tillsammans, men den där hanen kommer ju tids nog också att bli könsmogen och testa gränser... :cautious:
Jag ville ha en tik nu när det skulle bli en till hund men blev avrådd att ha två hanar och en tik så det blev en hane till. Vi får se hur det går men de två äldsta går bra än iaf :)
Jag vet dock inte om jag skulle orka ha en av varje kön om det inte vore för avel..det verkar rätt drygt faktiskt!
 
Om hon hamnar fel om du flyttar dig fort behover du trana mer pa att hon hittar ratt position vid ditt ben. Om hon vet exact var hon "hor hemma" hamnar hon varken for langt ut eller kommer for langt fram eller bak. Hittar hon inte ratt position vet hon ju inte exact vad "fot position" betyder.

Fast rör jag mig för fort så hinner hon ju inte med. Eller menar du bara lite snabbare? Jag tycker nämligen hon får röra sig ganska snabbt bakåt nu.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Bukefalosnyheter När det nu är 28 år sedan den här sidan startade kan väl det senaste året sammanfattas med att inte så mycket hänt eller förändrats på...
Svar
4
· Visningar
2 109
Senast: Tilly_85
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
2 592
Senast: Mineur
·
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
5 535
Senast: zassoo
·
Övr. Hund Egentligen en fortsättning på min tråd om att campa med hundar men frågan är lite specifik och kanske är det fler som undrar. Jag...
Svar
3
· Visningar
379
Senast: AraSlei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp