Fortsätt försöka

• Dagbok
  • Trådstartare Trådstartare Lyan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 448
  • Visningar Visningar 103 433
Tredje dagen med modafinil och jag mår ännu sämre. Är det någon annan som tar eller har tagit den och vet om det kan ta ett tag för den att verka ordentligt? Jag har svårt att hitta någon tydlig information om den. Vet inte om det överlag inte finns så mycket information eller om det är vajsing på min google fu pga väck i huvudet

Och du har varmhyra?

Ja, det är varmhyra 🙂

Edit: Vill du se mer detaljerat vad jag betalar och info om elbolaget så bara säg till. Ville mest bara visa vad som är en rätt normal elkostnad om man inte har kallhyra där vi bor. Du har så mycket att vinna på att bo i ett bättre hus, hos en bättre hyresvärd! ❤️

Nu är det dessutom inte bostadsbrist här omkring längre, det går att få vettiga lägenheter utan många års kötid hos de kommunala bolagen.

Senast ändrad:
Jag har varmhyra och betalar runt 600kr i kvartalet ungefär, mer eller mindre oavsett varmt eller kallt ute. Varmhyra gör stor skillnad.
Ja, det är varmhyra 🙂
Hur stora är era lägenheter och vad ligger hyran på?
Edit: Vill du se mer detaljerat vad jag betalar och info om elbolaget så bara säg till. Ville mest bara visa vad som är en rätt normal elkostnad om man inte har kallhyra där vi bor. Du har så mycket att vinna på att bo i ett bättre hus, hos en bättre hyresvärd! ❤️

Nu är det dessutom inte bostadsbrist här omkring längre, det går att få vettiga lägenheter utan många års kötid hos de kommunala bolagen.
Tack!
Jo, om jag hamnar rätt, men det kan ju bli mycket värre också om jag har otur 😓 Ett ex till mig hade tex så lyhört att man kunde höra vad grannarna sa när de höll normal samtalston och det kommer jag aldrig klara

Min är liten, den är på 43,5 kvm, men det är högt i tak plus ganska dåligt isolerat vid fönstren. Betalar runt ca 5500kr för den men då är det inklusive parkeringen så tar jag bort den så är nog hyran på strax under 5000.

Det här med ljud är ju alltid svårt dock, har man tur får man vettiga grannar som tar hänsyn, har man otur så blir det jobbigt men så är det ju överallt.

Tack!
Jo, om jag hamnar rätt, men det kan ju bli mycket värre också om jag har otur 😓 Ett ex till mig hade tex så lyhört att man kunde höra vad grannarna sa när de höll normal samtalston och det kommer jag aldrig klara

61 kvm mitt i stan med balkong och helt insynsskyddat. Huset är från 50-talet men nyligen stambytt, tilläggsisolerat och har helt nya fönster och säkerhetsdörrar. Det var tyst innan och är numera supertyst. Har bara hört grannarna ett fåtal gånger under 10 år i huset 😅

Betalar 6800 kr/mån, hyran steg 650 kr/mån efter renoveringen. En kollega till mig bor i ett grannhus men hos annan hyresvärd, hon betalar 5700 för liknande lgh på 55 kvm, äldre standard och saknar balkong.

Jag förstår att du är orolig för att det kommer bli sämre i en annan lägenhet men tror du inte att slippa ovissheten, över räkningar, trygghet och livskvalitet (tänker på eländigt kallt du haft det), kommer hjälpa dig må lite bättre? Åtminstone ge dig rimliga förutsättningar att minska på sånt som stressar.

Jag har försökt att organisera bland alla mina pysselprylar, men som vanligt har det bara resulterat i superkaos deluxe och grillad hjärna 😞 Det enda jag har fått ordning på är knappar och verktyg

Min är liten, den är på 43,5 kvm, men det är högt i tak plus ganska dåligt isolerat vid fönstren. Betalar runt ca 5500kr för den men då är det inklusive parkeringen så tar jag bort den så är nog hyran på strax under 5000.

Det här med ljud är ju alltid svårt dock, har man tur får man vettiga grannar som tar hänsyn, har man otur så blir det jobbigt men så är det ju överallt.
Oki. Det känns rätt dyrt trots varmhyra. Fast iofs hade den nog blivit rätt dyr att värma med tanke på takhöjden och fönstrena så det går kanske jämnt ut.

Njae. Det är stor skillnad på hur lyhörda hus är. ”Mitt” hus är byggt i mestadels betong så även om vissa ljud (tex när restaureringen i huset bankar kött eller om någon borrar) färdas genom hela huset så är här överlag tyst. Man hör ju såklart om folk tjoar och skriker eller spelar hög musik, men vanlig ljudnivå stör inte. Ettorna har dock gipsväggar så de är nog betydligt mer lyhörda än tvåorna och treorna
61 kvm mitt i stan med balkong och helt insynsskyddat. Huset är från 50-talet men nyligen stambytt, tilläggsisolerat och har helt nya fönster och säkerhetsdörrar. Det var tyst innan och är numera supertyst. Har bara hört grannarna ett fåtal gånger under 10 år i huset 😅

Betalar 6800 kr/mån, hyran steg 650 kr/mån efter renoveringen. En kollega till mig bor i ett grannhus men hos annan hyresvärd, hon betalar 5700 för liknande lgh på 55 kvm, äldre standard och saknar balkong.

Jag förstår att du är orolig för att det kommer bli sämre i en annan lägenhet men tror du inte att slippa ovissheten, över räkningar, trygghet och livskvalitet (tänker på eländigt kallt du haft det), kommer hjälpa dig må lite bättre? Åtminstone ge dig rimliga förutsättningar att minska på sånt som stressar.
6800kr för din lägenhet låter väldigt bra! Tyvärr ligger de lediga lägenheterna här i stan jag har kollat på på annonserna på internet rätt mycket högre än så så även om elen har varit dyr så ligger min hyra inklusive el på ungefär samma som lägenheterna med varmhyra. Min hyra ligger på 5635kr/månad och då ingår min lokal. Fast jag vet ju inte hur mycket det hade kostat om jag haft igång alla elementen på vintern.

Om jag hade vetat att jag hade skullat trivas i en annan lägenhet så hade jag tvekat mycket mycket mindre för då hade det bara varit själva flytten som hindrat, men eftersom jag inte vet det så blir det jättesvårt för jag bor hellre kvar här och betalar mer än hamnar i en lyhörd lägenhet. Jag kan heller inte flytta till en mycket mindre lägenhet eller en med sämre planlösning för marsvinen måste få plats och jag behöver yta för mitt kaos. Iofs så hade jag kanske kunnat flytta mycket av pysslet och sygrejerna till lokalen och då hade jag klarat mig med en etta, men då hade jag inte kunnat fixa med det precis när jag velat och jag hade fått lägga massor av pengar på belysning för just nu så är där bara två (eller tre? Minns inte) små akvarielysramper som belysning för takarmaturerna plus hela eldragningen från strömbrytaren till alla armaturer och flera av vägguttagen är totalt kaputt och måste bytas och det gör inte min hyresvärd

Ligger i sängen och är väck, men jag kan inte vila. Har sovit jättedåligt i natt också trots att jag tog extra propavan igår. Jag hatar de här långa perioderna med dålig sömn! Jag känner mig aldrig utvilad när jag vaknar utan jag är som en zombie hela dagarna trots elvanse och koffein. Idag tog jag l-tyrosin och synefrin också men nope, inte mycket energi till mig. Det tog nog en halvtimme att skriva inlägget ovan för jag är så väck i skallen. Så länge jag ligger ned så känns det som att jag ska kunna gå upp och göra saker, men så fort jag reser mig så försvinner den känslan och kroppen känns som den väger ett halvt ton. Hade jag bara kunnat slappna av och vila så hade det inte gjort så mycket, men att bara ligga och stirra i väggen med huvudet surrande som en jävla bikupa funkar inte

Oki. Det känns rätt dyrt trots varmhyra. Fast iofs hade den nog blivit rätt dyr att värma med tanke på takhöjden och fönstrena så det går kanske jämnt ut.
Man får lite vad man betalar för, 4800 utan parkeringen som min kostar med elen på ca 220kr i snitt i månaden är väldigt billigt..för att vara här iallafall. Välskött hus och aldrig några problem med hyresvärden är värt att betala lite mera för..tycker jag. Så som du tex beskriver din lägenhet så tycker jag att det är otroligt dyrt för det dåliga skicket och en hyresvärd som i stort sett struntar i det mesta. Allt är ju relativt och man prioriterar olika vad som är viktigt för en.
Njae. Det är stor skillnad på hur lyhörda hus är. ”Mitt” hus är byggt i mestadels betong så även om vissa ljud (tex när restaureringen i huset bankar kött eller om någon borrar) färdas genom hela huset så är här överlag tyst. Man hör ju såklart om folk tjoar och skriker eller spelar hög musik, men vanlig ljudnivå stör inte. Ettorna har dock gipsväggar så de är nog betydligt mer lyhörda än tvåorna och treorna
Ljud uppför sig lite konstigt, det är inte alltid logiskt tycker jag. Jag bor i ett landshövdingehus och det är verkligen tunt mellan lägenheterna här, men med vettiga grannar så är det inga ljud att prata om riktigt. Det är bara hög bas och sådant som hörs, inte mycket annat. Så man ska inte avfärda hus fören man vet hur ljudet hörs just där, för det är väldigt olika.

Man får lite vad man betalar för, 4800 utan parkeringen som min kostar med elen på ca 220kr i snitt i månaden är väldigt billigt..för att vara här iallafall. Välskött hus och aldrig några problem med hyresvärden är värt att betala lite mera för..tycker jag. Så som du tex beskriver din lägenhet så tycker jag att det är otroligt dyrt för det dåliga skicket och en hyresvärd som i stort sett struntar i det mesta. Allt är ju relativt och man prioriterar olika vad som är viktigt för en.

Ljud uppför sig lite konstigt, det är inte alltid logiskt tycker jag. Jag bor i ett landshövdingehus och det är verkligen tunt mellan lägenheterna här, men med vettiga grannar så är det inga ljud att prata om riktigt. Det är bara hög bas och sådant som hörs, inte mycket annat. Så man ska inte avfärda hus fören man vet hur ljudet hörs just där, för det är väldigt olika.
Här i stan verkar det dyrt för en etta utifrån annonserna jag såg, men jag vet ju inte hur skicket är på de jag såg.
Jo sant. Hade mitt hus varit ordentligt skött så hade hyrorna varit sjukt mycket högre. Om allt hade blivit fixat tipptopp och gjorts om till varmhyra så hade han nog kunnat få nästan dubbla priset för min lägenhet. Så på sätt och vis vill jag inte att det blir för bra här heller för då har jag inte råd att bo kvar pga det istället. Men han hade gott kunnat spruta in lite ny isolering i ytterväggarna! Det hade troligen gjort stor skillnad på värmekostnaderna

Ja, med vettiga grannar så gör det ju inte så mycket om huset är lite lyhört, men det är ju inget som går att garantera och rätt vad det är så flyttar det in någon som inte är vettig och så blir det outhärdligt. Tyvärr vet man sällan innan man har flyttat in hur lyhört det är och hur vettiga grannarna är så även om allt verkar perfekt så kan det bli jättedåligt ändå 😕 Ena lägenheten (ett hus med två lägenheter) jag bodde i var superfin. Nyrenoverad, stor trädgård, toppen hyresvärd, bra grannar osv, men jag hade aldrig kunnat bo där idag pga hur lyhört det var. Jag trivdes där inte alls heller, men jag vet inte riktigt varför

Liknande trådar

R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ingen aning om jag ihuvud taget får skriva en ny dagboks tråd men den blir väl bort tagen annars då an tar jag 🙃 Jag kommer... 2 3
Svar
47
· Visningar
5 027
  • Artikel Artikel
Dagbok Är i någon slags fas. Det är egentligen bra och absolut livsnödvändigt men också ibland superjobbigt. Drabbas av insikter som verkligen...
Svar
0
· Visningar
555
Senast: miumiu
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Kände att jag ville ge lite bakgrund till min kommentar i tråden "Att inte ha några vänner när man blir gammal", så här kommer det. De...
Svar
8
· Visningar
1 147
Senast: Sharpless
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 449
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka