Förvånansvärt roliga jobb

Aviello

Trådstartare
Funderade lite...
Jag har alltid haft en karriär som jag älskat (webb) men eftersom den är svår att få lönsam har jag hoppat på diverse låglönejobb under tiden får att kunna driva min dröm vidare.

Just nu städar jag. Jag trodde allvarligt talat inte att jag skulle trivas så bra som jag gör, hade tänkt stanna ett par veckor bara, men just nu stortrivs jag. Mycket pga det finns så många bra ljudböcker via storytel 😊

Har du halkat in på något mer eller mindre av misstag och småfastnat just för att det var roligare än vad du trodde?
Nyfiken!?
 
När jag pluggade datateknik på LTH sa alla att jobba med test var jättetråkigt. Jag fick erbjudande om ett testjobb efter examen, då jag bara skulle prata lite med en kompis jag spelade volleyboll med, tog det pga lågkonjunkturen men trivdes som fisken i vattnet. Nu är jag kvar 15 år senare i branschen och trivs fortfarande super med vad jag jobbar med.
 
Halkade ju in i järnvägsbranschen 😉
Tågvärd trivdes jag förvisso bara med ett par år innan jag sökte vidare mot fordonsledning.
Hade inte trott att jag skulle trivas så bra i den operativa miljö som fordonsledning och underhållsplanering innebär innan jag halkade in i branschen.
Men om jag behövde av någon anledning så skulle jag absolut kunna söka som Tågvärd igen.
 
Jag hamnade på kyrkogården som vaktmästare mest av en slump. Är inte på tolfte året nu och älskar det!
Är egentligen utbildad inom media och har en egen firma vid sidan av, precis lagom :)

Åå kyrkogårdsvaktmästare är typ mitt drömjobb (efter att vara egen företagare, som också är en dröm)!!

Jag skulle nog passa som budbilsförare med. Hämta upp/lämna paket mellan typ företag och flygplats osv..

Eller tulltjänsteman. Med hund. På flygplats.


Just nu rider jag hästar på stranden på en tropisk ö i Australien. Det är ju inte helt fel heller..
 
Jag utbildade nig till ekonom men behövde byta yrke helt efter några år plus sjukskrivning, så halkade in på jobbet som personlig assistent och jobbar numera delvis som det ich delvis inom annan del av LSS-området,

Jag trodde inte alls att jag skulle tycka om att jobba med barn/unga vuxna med älskar själva jobbet jag har inom LSS. Det finns så mycket glädje på jobbet och det är fantastiskt att få vara med när barnen utvecklas och växer (både bildligt och bokstavligt).

Sen kan jag inte förneka att det, i min kommun iaf, finns vissa administrativa problem inom området - men så länge inte det inkräktar för mycket på tiden med barnen så är det hanterbart.
 
När jag sökte mitt nuvarande jobb så var det en panikgrej bara. Jag behövde verkligen ett jobb och kollade efter allt som fanns i min kommun, för närhet till arbetsplatsen kändes nödvändigt när jag inte skulle kunna ha med hundarna på jobbet.

En annons om att jobba som brevbärare fick bli det som jag svarade på. Min prestationsångest gjorde det jättesvårt att alls få iväg ansökningar, men brevbärarjobbet kändes inte speciellt lockande, så där var det lite mer skitsamma hur det gick med ansökan.

Två dagar efter att jag sökt så ringde en mycket trevlig man mig, presenterade sig som chef på stället och undrade om jag ville komma på intervju någon dag senare. Jag tackade ja innan jag hann ångra mig och en fredag cyklade jag dit. Jag och chefen kom bra överens, det kändes otroligt avslappnat att prata med honom. På söndagen(!) så ringde han sedan för att fråga om jag kunde börja jobba på måndagen :p

Tack vare att jag inte hann fundera så mycket så hann jag inte heller tacka nej, och tur är väl det!

Mitt jobb har arbetstider som passar mig perfekt. Det har visat sig vara mycket svårare än vad jag trodde pga allt administrativt jobb kring all post. Själva utdelningen är verkligen bara en liten, liten del av allt... På så sätt bjuder arbetet på både mental utmaning och fysisk utmaning. Jag kommer ut under dagtid, slipper stillasittande kontorsjobb och får en otrolig variation i jobbet (olika saker händer varje dag och jag kör en mängd olika rundor).

En stor anledning till att jobbet är underbart är också mina kollegor. Vi är väl 10-15 pers på plats, och jag tycker oerhört mycket om i princip varenda en. Aldrig har jag väl skrattat så mycket som på det här jobbet! Nästan varje dag så skrattar jag så att tårarna rinner, samtidigt som vi faktiskt jobbar och får bra saker gjorda ;) Alla är otroligt hjälpsamma, lättpratade, duktiga och effektiva. Jag kan med lätthet arbeta tillsammans med vem som helst där, och ha trevligt under tiden. Och vi jobbar gärna tillsammans, tex står och sorterar tillsammans samtidigt som vi pratar om allt och inget eller skrattar åt något tokigt postutskick. Även chefen är pratglad och otroligt trevlig, så när vi sitter i datarummet tillsammans pratar vi om allt möjligt, skrattar åt tokigheter och har det fint.

Utöver allt detta så har jag dessutom utvecklats enormt som person sedan jag började. Jag mår så otroligt bra psykiskt av det här jobbet, och kommer på mig själv att även på fredagkvällar längta till måndagmorgonen för att få jobba igen. Det är något som jag aldrig någonsin hade trott skulle hända, oavsett arbetsplats!

37658244_288354131742857_6604819193328041984_n.jpg
 
När jag sökte mitt nuvarande jobb så var det en panikgrej bara. Jag behövde verkligen ett jobb och kollade efter allt som fanns i min kommun, för närhet till arbetsplatsen kändes nödvändigt när jag inte skulle kunna ha med hundarna på jobbet.

En annons om att jobba som brevbärare fick bli det som jag svarade på. Min prestationsångest gjorde det jättesvårt att alls få iväg ansökningar, men brevbärarjobbet kändes inte speciellt lockande, så där var det lite mer skitsamma hur det gick med ansökan.

Två dagar efter att jag sökt så ringde en mycket trevlig man mig, presenterade sig som chef på stället och undrade om jag ville komma på intervju någon dag senare. Jag tackade ja innan jag hann ångra mig och en fredag cyklade jag dit. Jag och chefen kom bra överens, det kändes otroligt avslappnat att prata med honom. På söndagen(!) så ringde han sedan för att fråga om jag kunde börja jobba på måndagen :p

Tack vare att jag inte hann fundera så mycket så hann jag inte heller tacka nej, och tur är väl det!

Mitt jobb har arbetstider som passar mig perfekt. Det har visat sig vara mycket svårare än vad jag trodde pga allt administrativt jobb kring all post. Själva utdelningen är verkligen bara en liten, liten del av allt... På så sätt bjuder arbetet på både mental utmaning och fysisk utmaning. Jag kommer ut under dagtid, slipper stillasittande kontorsjobb och får en otrolig variation i jobbet (olika saker händer varje dag och jag kör en mängd olika rundor).

En stor anledning till att jobbet är underbart är också mina kollegor. Vi är väl 10-15 pers på plats, och jag tycker oerhört mycket om i princip varenda en. Aldrig har jag väl skrattat så mycket som på det här jobbet! Nästan varje dag så skrattar jag så att tårarna rinner, samtidigt som vi faktiskt jobbar och får bra saker gjorda ;) Alla är otroligt hjälpsamma, lättpratade, duktiga och effektiva. Jag kan med lätthet arbeta tillsammans med vem som helst där, och ha trevligt under tiden. Och vi jobbar gärna tillsammans, tex står och sorterar tillsammans samtidigt som vi pratar om allt och inget eller skrattar åt något tokigt postutskick. Även chefen är pratglad och otroligt trevlig, så när vi sitter i datarummet tillsammans pratar vi om allt möjligt, skrattar åt tokigheter och har det fint.

Utöver allt detta så har jag dessutom utvecklats enormt som person sedan jag började. Jag mår så otroligt bra psykiskt av det här jobbet, och kommer på mig själv att även på fredagkvällar längta till måndagmorgonen för att få jobba igen. Det är något som jag aldrig någonsin hade trott skulle hända, oavsett arbetsplats!

37658244_288354131742857_6604819193328041984_n.jpg
Jag gillade också mitt brevbärarjobb. Fast lite av motsatt anledning: jag hade ganska lång runda så satt mest själv i bilen hela dagen = passade mig perfekt :D.
 
Jag gillade också mitt brevbärarjobb. Fast lite av motsatt anledning: jag hade ganska lång runda så satt mest själv i bilen hela dagen = passade mig perfekt :D.
Haha! Rundorna hos oss tar oftast 2-3 timmar, resten av tiden är vi inne. Men, även där går det bra att välja hur social man vill vara. Vissa vill stå för sig själva med musik i hörlurar och sortera post och fixa administrativa saker, andra gör alla uppgifter tillsammans för att få vara lite sociala också. Vi kan också lätt välja när vi ska äta lunch och om vi vill äta i lunchrummet eller ute på rundan. Hos oss är det också fullt accepterat att vara på olika humör olika dagar, så vissa är supersociala ena dagen och håller sig en bit ifrån nästa dag osv. Det fungerar väldigt bra så.
 
Vad underbart att höra att fler än jag halkat in på ett bananskal så att säga.

För min del innebär det en helt ny och oväntad karriär inom eget företagande nu när jag flyttar till Spanien (städjobbet blir till nyckelservice för nordbor som hyr ut sin lägenhet).

Man vet aldrig vad ett extrajobb kan leda till 😁
 
Jag jobbade i butik och trivdes väldigt bra med det, var hemma och var mammaledig och underprisen dök det upp ett megastort köpcentra i närheten så min butik kursade och stängde. Min styvfar jobbade då på kyrkogård och ett jobb som församlingsvärdinna/husmor dök upp och jag tänkte att jag kan väl ha det tills jag hittar nåt bättre...det är 24 år sen nu, och jag är fortfarande kvar! 😁
 
Jag säger också Posten. Skulle bara jobba över en jul men blev kvar i 1.5 år. Ångrar lite idag att jag slutade. Kommer aldrig ha så fantastiska kollegor igen. Som @Red_Chili skrattade vi så vi grät varje dag och sammanhållning var väldigt bra. Hade någon det kämpigt så hjälpte man till och började det någon ny så fanns hela gruppen där för att välkomna.
 
Jag säger också Posten. Skulle bara jobba över en jul men blev kvar i 1.5 år. Ångrar lite idag att jag slutade. Kommer aldrig ha så fantastiska kollegor igen. Som @Red_Chili skrattade vi så vi grät varje dag och sammanhållning var väldigt bra. Hade någon det kämpigt så hjälpte man till och började det någon ny så fanns hela gruppen där för att välkomna.
Jag hade också himla kul på Posten. Hamnade där av en slump när jag var 20 och blev kvar i tre år.
 
För 25 år sedan hade jag misslyckats med mina studier och inte fått något sommarjobb. Jag var tvungen att söka socialbidrag. Jag blev erbjuden sommarjobb som assistent på mitt socialkontor. Det jobbet fortsatte jag med under flera år och insåg under tiden att socionom skulle kunna vara något för mig. Man får prata halva dagarna och skriva halva dagarna, bättre kan det knappast bli!

Jag gick ut socialhögskolan 1999 och är fortfarande kvar inom socialtjänsten.
 
Har du halkat in på något mer eller mindre av misstag och småfastnat just för att det var roligare än vad du trodde?
Nyfiken!?
Japp det har jag.
Hade aldrigt tänkt bli lastbilschaufför, ville egentligen jobba med grafisk design (läste grafisk design på högskolan bland annat). Efter skolan fick jag jobb, men så kom lågkonjukturen och jag fick sluta. Hade redan tidigare varit ute på arbetsmarknaden och sökt jobb tidigare många gånger i olika skeden.
Jag ville inte utsätta mig för det igen, eller åtminstone skjuta på det. Jag letade utbildningar att läsa. Hittade en yrkesförarutbildning i Alvesta, som jag sökte och blev antagen till. Från början hade jag bara tänkt gå den för att få E-kortet till personbilen.

Men så kom första körlektionen, det var ju kul att köra lastbil!
Lektionerna rullade på, sen blev det dags för praktik. Fick en superbra handledare jag fick åka med och tack vare honom kände jag: ”det här var ju roligt, det vill jag jobba med.”

När jag åkte med honom höll jag fortfarande på att ta lastbilskortet, hade ej kört upp och än mindre börjat köra med släp.
När vi väntade på att få nya ordrar lät han mig köra lite, först utan släpet och sen när vi kopplade det trodde jag att han skulle köra, men då skulle jag testa lite (det var första gången ever som jag körde med släp). Vi var på ett industriområde och jag körde lite. Fick prova att backa intill en brygga och den var väldigt svårt, men med lite guidning av handledaren lyckades jag.

49A53F3D-AC04-4F2A-AE0D-6732760962D1.jpeg


Han tyckte att det skulle vi föreviga på bild, sen minns jag när vi hade lunch ihop med hans andra kollegor och VDn som satt vid bordet också, skröt han lite om hur bra jag hade backat samt visade bilden ovan. Ödmjuk som jag är var jag väldigt generad och tyckte inte att det var tack vare mig, för hade inte han guidat mig hade det inte gått så bra.

Nåväl, jag körde upp för släp den 11/12 2012 och jakten på lastbilsjobb började 2013.
I och med att jag ej hade någon erfarenhet, så var det ingen som ville ha mig.
Jag sökte jobb på de praktikplatserna jag hade varit på, men ingen av dom behövde chaufförer just då.

Tog ett säsongsjobb så länge och tänkte att jag testar ett sommarjobb istället, så jag kan få in en fot någonstans.
Sökte runt, men det var svårt att få napp. Vet jag blev kallad till intervju för att köra brödbil (de som levererar bröd till matbutikerna), samtidigt som jag hade ringt till båda praktikplatserna. Där den bra handledaren jobbade hade de inget sommarjobb, den andra praktikplatsen (nu mitt jobb) visste inte och bad mig ringa efter en vecka.
Jag ringde en gång i veckan och kollade, samma svar och ringde igen en vecka senare.
Efter 4-5 veckors ringande hade de jobb, nattjobb 4 veckor. Jag tog det.

När de 4 veckorna var över behövde de chaufförer på dagtid, det blev att jag jobbade på timlön i en månad.
De behövde fortfarande chaufförer och det blev för dyrt att ha mig på timme, blev provanställd.

Här är jag kvar 5 år senare och vilka fantastiska år det varit. Visst det har varit utmaningar av olika sorter, väglag, pussla för att få med allt gods, lastsäkring, hålla koll på körtider och andra regler m.m, men jag ångrar inte mitt val för fem öre.
Det är frihet under ansvar, jag kan göra nästan vad jag vill så länge jobbet blir utfört. Jag ser årstiderna skifta, slipper ha en chef som står bakom ryggen och kollar vad jag gör osv.
Det är underbart.

Har lärt känna en mängd goa människor, kollegor som kunder. Kunderna blir oftast väldigt glada när jag kommer. Har fårt kommentarer som ”nämen åh va roligt kommer du”. Jag kan inte annat än att älska det. :heart

Har några underbara kollegor som jag delat många roliga skratt och tokigheter med och de kommer alltid stå mig varmt om hjärtat. Jag är så tacksam att jag fått lära känna dom.

Jag har hittat ett jobb som jag älskar och det är något jag vill hålla på med så länge kroppen orkar.
 
Senast ändrad:
Jag hamnade på kyrkogården som vaktmästare mest av en slump. Är inte på tolfte året nu och älskar det!
Är egentligen utbildad inom media och har en egen firma vid sidan av, precis lagom :)
Åååh, jag jobbade säsong på kyrkogården som vaktnästare här. Hade underbara kollegor och vi hade så roligt ihop.
Hade en liten ”tävling” när vi skulle plantera vem som var snabbast för att motivera oss och åkte och badade efter jobbet.
Ibland kan jag sakna det lite men jag är nöjd med det jag har idag och tacksam för minnena jag har. 💛
 
Säger också Posten, jag fick jobb på Gruppreklamcentralen och de första åren var helt toppen! Många goa kollegor, mycket skratt, några riktiga original och minnen för livet.
Märkte dessutom att jag hade talang för att organisera och effektivisera mina körningar och jag fick ansvar för ”min” maskin och ett litet arbetslag. 😀
 
Även jag älskade Posten! :D Som ni andra blev jag också kvar efter sommarjobb, var kvar i 2 år och trivdes kalas! :love: Dock började ju stora omläggningar mot slutet (2008) och mycket blev sämre. Man skulle jobba olika tider, så man jobbade bara parallellt med några i taget och fick mycket större distrikt...
 
Även jag älskade Posten! :D Som ni andra blev jag också kvar efter sommarjobb, var kvar i 2 år och trivdes kalas! :love: Dock började ju stora omläggningar mot slutet (2008) och mycket blev sämre. Man skulle jobba olika tider, så man jobbade bara parallellt med några i taget och fick mycket större distrikt...
Det jag noterat är att det är väldigt varierande med sådant. Jag jobbar ju på Bring, och möter ofta brevbärarna från Postnord. Ibland pratar jag lite med dem och tja, jag ser ju lite hur de jobbar. Det är tydligt att de har helt andra tider och kör över mycket större områden. Vårt totala utdelningsområde är uppdelat på 36 rundor och det körs 12 rundor per dag, så rundorna körs var tredje dag. En runda tar normalt 2-3 timmar, så det är inga gigantrundor som körs. Vi har fasta arbetstider och nu på sommaren blir vi ofta klara för tidigt med allt. Idag slutade vi en timme tidigare :p

Det är också upplagt så att alla slutar samtidigt, så det går inte att bara göra sin grej och sedan sticka hem. På morgonen sorterar vi ju det som ska ut samma dag, men efter rundan sorterar vi det som ska ut nästa dag (så mycket vi hinner innan vi ska sluta). Det gjorde att jag under eftermiddagen idag sorterade sådant som skulle ut på åtminstone 3 olika rundor, och några andra kollegor tog också sådant som skulle ut på fler än sina egna rundor. På måndag får vi alla det lättare att komma iväg med posten som ska ut osv. Det blir bra för alla på det sättet.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 177
Senast: Wonna
·
M
Körning Arbetsrubrik: Rädslor i/med vagn *suck* eller är hamstrar lättare? Han är inte bakrädd, inte tillstymelse till reaktion där inte...
2
Svar
31
· Visningar
2 679
Senast: mizz
·
B
Träning Jag har under många år iaktagit olika sätt att hantera hästar på. Jag har haft turen att träffa många duktiga människor som lärt mig...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 284

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp