Förvånansvärt roliga jobb

Det jag noterat är att det är väldigt varierande med sådant. Jag jobbar ju på Bring, och möter ofta brevbärarna från Postnord. Ibland pratar jag lite med dem och tja, jag ser ju lite hur de jobbar. Det är tydligt att de har helt andra tider och kör över mycket större områden. Vårt totala utdelningsområde är uppdelat på 36 rundor och det körs 12 rundor per dag, så rundorna körs var tredje dag. En runda tar normalt 2-3 timmar, så det är inga gigantrundor som körs. Vi har fasta arbetstider och nu på sommaren blir vi ofta klara för tidigt med allt. Idag slutade vi en timme tidigare :p

Det är också upplagt så att alla slutar samtidigt, så det går inte att bara göra sin grej och sedan sticka hem. På morgonen sorterar vi ju det som ska ut samma dag, men efter rundan sorterar vi det som ska ut nästa dag (så mycket vi hinner innan vi ska sluta). Det gjorde att jag under eftermiddagen idag sorterade sådant som skulle ut på åtminstone 3 olika rundor, och några andra kollegor tog också sådant som skulle ut på fler än sina egna rundor. På måndag får vi alla det lättare att komma iväg med posten som ska ut osv. Det blir bra för alla på det sättet.
Så var det ju på Posten när jag jobbade, dock var 3 timmars tur kanske normalt de dagar det inte var reklam. 2 timmar kom man nog bara ner i på ”smörbitarna” på somrarna :p men nu har de större rundor som sagt och hade man Ikea-katalogen som skulle till alla hushåll (även de som ej vill ha reklam) när det hade snöat 2 dm på natten kunde man ju vara ute 5-6 timmar :meh::o

På somrarna gjorde vi lika som du säger, de som kom in tidigt hjälpte till med sortering till dagen efter och eftersändningarna åt de som fortfarande var ute. Vilket var toppen då de gamla rävarna gärna åkte hem snabbast möjligt medan vi yngre gärna hängde kvar och fick skriva upp övertid! :up:
 
Jag har glidit in på ett bananskal som tidningsbud och tycker att det är ett så himla skönt jobb! Konsumerar också böcker/dokumentärer och funderar mycket kring livet och existensen, och har för första gången någonsin ett 100% ångestfritt jobb som jag trivs riktigt bra med. Hallelujah :D Är dessutom alltid ledig eftermiddagar/kvällar vilket passar rätt bra ihop med hästintresse.
 
Har också jobbat på posten (innan de blev postnord) och bara på terminal men såå himla roligt var det :)
 
Kul tråd!

Jag har hunnit med lite inom en hel del olika arbeten och arbetsplatser så jag extrajobbade på ett bemanningsföretag under några år. Har ofta trivts bäst i arbetsgrupper med lite mer praktiska uppgifter som butik (kassa och golv), postsortering och uppräkning av kontanter.

Men som arbetsuppgift är nog mitt nuvarande yrke som livsmedelsinspektör det roligaste jag haft,

Jag hade aldrig trott att det skulle kunna vara så kul att träffa så mycket olika människor i den rollen. Självklart kan det vara tufft ibland men då gäller det att se de som en utmaning att det ska bli så bra som möjligt. Vi gör oanmälda kontroller till absolut största delen så vid varje kontroll är det en process att bemöta verksamhetsutövaren eller personalen på bästa möjliga sätt även om denne blir upprörd eller stressad. Jag har verkligen utvecklats massor som person, från att ha varit nästan sjukligt blyg så har jag hittat och lärt mig en roll där jag känner mig trygg men ändå får en liten kick varje gång jag möter någon för mig ny person. Tiden på jobbet går så fort de dagar jag kan göra 2 eller 3 kontroller att det knappt känns som jag jobbat när dagen är slut.

Flexibiliteten som tjänsteman med flextid är också ett stort plus när man har hundar samt möjligt att göra vissa arbetsuppgifter hemifrån. Vi får även möjlighet att komma iväg på konferenser, utbildningar och möten, ofta flera gånger per år. Jag har för några år sedan på en konferens på Island och ett annat år på en EU-utbildning på 4 dagar i Riga.

Jag trivs dock inte lika bra på min arbetsplats. Det saknas teamkänsla och utvecklingsvilja enligt mig. Det är extremt uppdelat på mitt och ditt och inställning till arbetet hos vissa kollegor får mig spyfärdig. Så nu klurar jag en del på vad jag ska hitta på härnäst i mitt yrkesliv, jag tror det finns ett bästföredatum som inspektör när man inte orkar engagera sig på samma sätt och då blir det ju inte kul.
 
Att jobba i en kommun. Alla fördomar som finns om slött, gråa kärringar i fikarummet osv. Så inser man att man jobbar med grunden i Sverige, demokrati. Man får lära sig hur allt styrs på lokalnivå och så fattar man hur alla ”soffsittare” på sociala medier och forum som kräker ur sig saker hur fel de har.
 
Kanske lite OT, men vad är det du inte gillar?

Största problemet för mig är brist på stimulans. Känner inte att jag får utlopp för hjärnan. Sen är det också stressigt, vi får mer och mer arbetsuppgifter men ingen extra tid att göra det på. Jag gör ganska mycket långa dagar (7-19 sommartid, 8-19 vintertid), de senaste tio åren har förutsättningarna för god kvalitet gentemot kund försämrats, toppstyrning med dåliga möjligheter att påverka från gräsrotsnivå. Jag sitter i bil 4-6 timmar på en vanlig arbetsdag och bilarna blir allt sämre för mig personligen i det dagliga arbetet (senaste bilen kan jag bara köra i utdelning om jag går på smärtstillande). Jag jobbar dessutom en del med kundmottagning och det kan bli rätt obehagligt. I veckan till exempel var det inne en man som började gå på om att någon behöver ett skott genom munnen eftersom han beställt och betalt lagring en vecka och så kom det ändå ingen post.

Allt är inte dåligt såklart, jag trivs med att jobba så mycket ensam och kan (åtminstone oftast) släppa jobbet när jag inte är där. Men tristess, stress och allt högre andel obehagliga kunder gör att jag söker annat.
 
Största problemet för mig är brist på stimulans. Känner inte att jag får utlopp för hjärnan. Sen är det också stressigt, vi får mer och mer arbetsuppgifter men ingen extra tid att göra det på. Jag gör ganska mycket långa dagar (7-19 sommartid, 8-19 vintertid), de senaste tio åren har förutsättningarna för god kvalitet gentemot kund försämrats, toppstyrning med dåliga möjligheter att påverka från gräsrotsnivå. Jag sitter i bil 4-6 timmar på en vanlig arbetsdag och bilarna blir allt sämre för mig personligen i det dagliga arbetet (senaste bilen kan jag bara köra i utdelning om jag går på smärtstillande). Jag jobbar dessutom en del med kundmottagning och det kan bli rätt obehagligt. I veckan till exempel var det inne en man som började gå på om att någon behöver ett skott genom munnen eftersom han beställt och betalt lagring en vecka och så kom det ändå ingen post.

Allt är inte dåligt såklart, jag trivs med att jobba så mycket ensam och kan (åtminstone oftast) släppa jobbet när jag inte är där. Men tristess, stress och allt högre andel obehagliga kunder gör att jag söker annat.
Men fy. Det låter hemskt. Bryr sig inte cheferna om att det blir så långa dagar för er? Jag jobbar vanligen 7-15:30 (mindre nu på sommaren när det är så lite post) och det är inte vanligt med övertidsarbete hos oss. Nu började jag visserligen i våras, men hittills har det bara varit en enda dag då jag känt mig stressad. Den dagen kom det sjukt mycket post, så alla fick jobba över 1-1 1/2 timme. Men, hos oss delas i princip allt ut med moppe (finns en skåp bil som kör ut lite större paket m.m.). Vår närmsta chef är också en person som själv började som brevbärare och sedan har arbetat sig uppåt, och han hoppar själv in och delar post ibland vid personalbrist för att vi ska slippa övertid. Han har ju därför stenkoll på vad som fungerar och inte, och lyssnar extremt noga på oss som jobbar där.
 
Men fy. Det låter hemskt. Bryr sig inte cheferna om att det blir så långa dagar för er? Jag jobbar vanligen 7-15:30 (mindre nu på sommaren när det är så lite post) och det är inte vanligt med övertidsarbete hos oss. Nu började jag visserligen i våras, men hittills har det bara varit en enda dag då jag känt mig stressad. Den dagen kom det sjukt mycket post, så alla fick jobba över 1-1 1/2 timme. Men, hos oss delas i princip allt ut med moppe (finns en skåp bil som kör ut lite större paket m.m.). Vår närmsta chef är också en person som själv började som brevbärare och sedan har arbetat sig uppåt, och han hoppar själv in och delar post ibland vid personalbrist för att vi ska slippa övertid. Han har ju därför stenkoll på vad som fungerar och inte, och lyssnar extremt noga på oss som jobbar där.

Övertid är vardagsmat för lantbrevbärare och FC-personal. Jag har börjat snegla åt om jag kommer klara taket för övertid när det blir december. Min närmsta chef är också gammal brevbärare, han hoppar in och kör rundor om de annars måste ställas in t.ex. men annars gör han inte så mycket i själva produktionen, det har vi en produktionsledare som sköter. Tyvärr har varken chef eller PL särskilt mycket att säga till om i det stora hela eftersom det är en väldigt stor apparat.
 
Övertid är vardagsmat för lantbrevbärare och FC-personal. Jag har börjat snegla åt om jag kommer klara taket för övertid när det blir december. Min närmsta chef är också gammal brevbärare, han hoppar in och kör rundor om de annars måste ställas in t.ex. men annars gör han inte så mycket i själva produktionen, det har vi en produktionsledare som sköter. Tyvärr har varken chef eller PL särskilt mycket att säga till om i det stora hela eftersom det är en väldigt stor apparat.
Noterar att jag inte ska byta till att bli lantbrevbärare :(
 
Halkade in på bilrecondare för 8 år sedan. Tanken var att jag skulle inte stanna så länge men stormtrivs på jobbet. Skulle aldrig vilja byta jobb dels är de ju alla arbetskamraterna. visst mansdominerat yrke men så roligt jag har
 
Intressant att höra så många som trivs på posten! Har också jobbat där, egentligen okej med rörligt arbete och mycket utomhus men kollegorna här där jag jobbade var inte så kul... Många säger att det kan bli tjatigt och gnälligt på arbetsplatser med mycket kvinnor. Detta var men klart mansdominerad arbetsplats och gnälliga och tjurigare grupp har jag aldrig haft att göra med :meh:
 
Jag satt och tänkte att jag nog aldrig halkat in på ett jobb, men herregud mitt nuvarande jobb var ju verkligen helt slumpmässigt :D

Jag kände att jag behövde utbilda mig för att få ett fast jobb och slippa hoppa mellan vikariat inom olika yrken.
Siktade in mig på apotekstekniker pga kort utbildning, 1,5 år och att det verkade intressant med bla medicinsk grundkurs i utbildningsplanen.
Sökte även en annan utbildning på två platser "när jag ändå höll på".
Blev antagen på betyg och gjorde sedan skriftliga prov. Fortfarande kvar som antagen till alla tre utbildningar. Sedan var det dags för intervjuer.
Efter dessa kände jag att den utbildningen jag skulle gå var till hälso- och sjukvårds administratör :up:
Nu fyra år senare jobbar jag som medicinsk sekreterare på en akutmottagning och det passar mig så himla bra! Intensivt, stressigt och mycket teamarbete med många olika yrkeskategorier. Vi är dem som alla frågar när de uppstår problem och får lösa så himla mycket problem som vi aldrig stött på förut :D
 
Sen är det också stressigt, vi får mer och mer arbetsuppgifter men ingen extra tid att göra det på. Jag gör ganska mycket långa dagar (7-19 sommartid, 8-19 vintertid), de senaste tio åren har förutsättningarna för god kvalitet gentemot kund försämrats, toppstyrning med dåliga möjligheter att påverka från gräsrotsnivå.
Det känns som om det bara blir sämre och sämre ju större det blir (om vi pratar PostNord) och när kraven på vinster blir högre. Vet att när jag slutade på terminal i Göteborg så höll det på att omprganiseras och mångas scheman var helt uppåt väggarna bara för att det skulle bli lönsammare för företaget och ”effektivare” (vilket det väl delvis blev iom att många slutade/fick gå) så det blev rätt stora förändringar som gick ut över personalen iom hela sammanslagningen med Danska posten (upplevde jag då).
 
Det känns som om det bara blir sämre och sämre ju större det blir (om vi pratar PostNord) och när kraven på vinster blir högre. Vet att när jag slutade på terminal i Göteborg så höll det på att omprganiseras och mångas scheman var helt uppåt väggarna bara för att det skulle bli lönsammare för företaget och ”effektivare” (vilket det väl delvis blev iom att många slutade/fick gå) så det blev rätt stora förändringar som gick ut över personalen iom hela sammanslagningen med Danska posten (upplevde jag då).

Håller med. Nästa stora omorganisation för oss blir troligtvis 2020, då hoppas jag innerligt ha hittat något annat.
 
Det känns som om det bara blir sämre och sämre ju större det blir (om vi pratar PostNord) och när kraven på vinster blir högre. Vet att när jag slutade på terminal i Göteborg så höll det på att omprganiseras och mångas scheman var helt uppåt väggarna bara för att det skulle bli lönsammare för företaget och ”effektivare” (vilket det väl delvis blev iom att många slutade/fick gå) så det blev rätt stora förändringar som gick ut över personalen iom hela sammanslagningen med Danska posten (upplevde jag då).
Det var så jag upplevde det också, slutade ju 2008 och då var de i full gång att snickra om allas bitar och vissa fick ju helt sjukt stora distrikt..inte lätt för herrarna som var 60+ och kanske inte var så snabba längre och var dessutom vana vid att jobba på beting som de gjort i alla år tidigare..det var riktigt upprörd stämning bland de fast anställda när jag slutade...
 
Jag halkade visserligen inte in i yrket på ett bananskal, det var självvalt just då, men tanken var väl inte att stanna så länge. Arbetade i över 20 år med att sköta om grisar. Började med slaktsvin och kom sedan in på smågrisproduktion med avel och semin. Var också arbetsledare under ett par år.
Jag har alltid trivts väldigt bra med arbetet, och det som är så bra med det yrket är att det är varierande. Det är både omvårdnad och pyssel, utfodring, kastrering, journalföring mm. Mycket problemlösning "här och nu" (typ fånga in förrymda grisar) , blandat med lite tekniklösning också, laga foderventiler, utgödslingar mm.

Jag har en annan utbildning i grunden och nu har jag lämnat grisarna. Jag fick väldigt ont i lederna av alla långa sträckor man gick på dåligt underlag så jag var tvungen att söka mig vidare. Dessutom ville jag väldigt gärna pröva vingarna, vad jag tyckte om att arbeta som tjänsteman istället.
Jag saknar nog mest att jag inte kan gå med hörlurarna på mig och att inte kunna lyssna på P1 8 timmar om dagen. Samt alla andra arbetsuppgifter :angel:. Det är ett roligt jobb!

Jag har också arbetat ca ett år som barnskötare och jag blev överraskad av hur roligt och väldigt fint det arbetet är. Att få ta hand om andra människors små barn och se dem utvecklas, lära sig prata och gå, ja det var ett superhärligt arbete. Det saknar jag, men har inte utbildning för att kunna få ett fast arbete inom förskolan tyvärr. Det tycker jag är ett väldigt roligt arbete.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 148
Senast: Wonna
·
M
Körning Arbetsrubrik: Rädslor i/med vagn *suck* eller är hamstrar lättare? Han är inte bakrädd, inte tillstymelse till reaktion där inte...
2
Svar
31
· Visningar
2 663
Senast: mizz
·
B
Träning Jag har under många år iaktagit olika sätt att hantera hästar på. Jag har haft turen att träffa många duktiga människor som lärt mig...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 250

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp