Förvara läder så att det inte möglar?

hier

Trådstartare
Min medryttarhäst står på en liten lösdrift hemma på tomten hos ägaren, så källaren i hennes hus fungerar som förvaring och sadelkammare. Den är väldigt fuktig och nu den här monsunsommaren extra jävligt.. :meh:

Sadlar och träns etc är fina, de hänger högt uppe. Fodret också fint. Men mina egna prylar förvarar jag i en Ikea-kasse på golvet, och sedan jag var ute i ett episkt åskväder har mina shortchaps och jodhpurs blivit täckta i mögel :wtf: Trots att jag torkade och smorde noga innan jag åkte hem (de var verkligen plaskvåta som om jag simmat i dem).

Jag smorde om dem förra veckan och lade ut dem lite mer luftigt på en handduk (red inte med dem, red barbacka i gympaskor den gången). Men igår såg de likadana ut igen.

Är det plastförvaringen som ställer till det? Borde jag förvara skor och shortchaps i någon form av tygpåse, och vilket material skulle vara bäst isf?

Min medryttarhäst står på en liten lösdrift hemma på tomten hos ägaren, så källaren i hennes hus fungerar som förvaring och sadelkammare. Den är väldigt fuktig och nu den här monsunsommaren extra jävligt.. :meh:

Sadlar och träns etc är fina, de hänger högt uppe. Fodret också fint. Men mina egna prylar förvarar jag i en Ikea-kasse på golvet, och sedan jag var ute i ett episkt åskväder har mina shortchaps och jodhpurs blivit täckta i mögel :wtf: Trots att jag torkade och smorde noga innan jag åkte hem (de var verkligen plaskvåta som om jag simmat i dem).

Jag smorde om dem förra veckan och lade ut dem lite mer luftigt på en handduk (red inte med dem, red barbacka i gympaskor den gången). Men igår såg de likadana ut igen.

Är det plastförvaringen som ställer till det? Borde jag förvara skor och shortchaps i någon form av tygpåse, och vilket material skulle vara bäst isf?
Om du måste ha sakerna i en påse så är en tygpåse som andas (typ kraftig bomull, säckväv) ett måste. Som du själv är inne på så är Ikea-kassen av plast och släpper inte ut fukten alls, snarare bevarar fukten i påsen :down:.
Men det allra bästa vore om du kunde hänga upp dina saker "fritt", typ en kjolgalge som du kan knipa fast shortchapsen i och häng upp dom och en skohylla eller ännu bättre skohållare som du hänger skorna uppochner på :idea:.

Bäst vore förstås om husgrunden dränerades och ventilationen i källaren sågs över så att där inte blev fuktigt - men i praktiken är nog en avfuktare enda vettiga lösningen. Den förbättrar miljön rejält både för dina prylar och för själva huset. Mögel blir en icke-fråga om luften är torr.
Om ägaren själv är tveksam till att skaffa en så hade jag nog själv köpt en, om jag var du. En avfuktare som är lagom till ett källarrum kan kosta ca 1500 - 2500 kr och drar ungefär lika mycket el som ett väldigt litet kylskåp.

Det är väl kladdet på lädret som möglar. Mina som smörjs mycket sporadiskt har aldrig möglat.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • WE-tråden
  • Vi som letar häst II
Tillbaka