Förvaring

kolfinnur

Trådstartare
Jag har just sålt min häst pga. studier och kommer inte köpa ny häst än på några år, skickade med det mesta av utrustningen men vissa saker vill man ju ha kvar. Det fina tränset, favorittyglarna etc. det vill jag ju ha till nästa häst också! Min fundering är då hur jag ska förvara detta på bästa sätt? Tänkte man får kolla och rengöra regelbundet, men hur ofta är det? 1, 2, 3 gånger per år? Tänker främst på läder då. Och finns det bättre/sämre sätt att förvara det på? Plastpåsar/tygpåsar/annat?

Vore ju himla synd om de fina sakerna man vill spara blir dåliga :D

Sv: Förvaring

Inte plastpåsar iaf, lädret måste andas.
Det du kan behöva göra ibland är att smörja det, inte tvätta för det blir förmodligen inte smutsigt när du bara har det hängandes, men lädret måste återfuktas.
Det gamla hederliga Ko-Cho-Line eller vad det heter, ett rött klet är superbra när man ska stoppa undan sakerna för ett tag, det håller lädret bra så det inte utsätts för mögel också.

Hur ofta får du känna dig till.

Sv: Förvaring

Tygpåse är ju att rekomendera.
Torrt och inte varken för kallt eller för varmt.
Garage och vindar är inga bra förvaringsplatser då det ofta blir fuktigt och möglet kommer krypande.
Jag har allt mitt läder som jag inte använder i källaren (inredd)
Hade jag haft lägenhet hade jag haft allt i en låda i en garderob.
Det borde räcka att titta över sakerna en gång om året om dom ligger inomhus på en torr plats.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 571
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 095
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 476
Senast: Lavinia
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller... 2 3
Svar
41
· Visningar
4 833

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka