Fosforfritt mineralfoder?

Beaniz

Trådstartare
Ska byta stråfoder till min häst snart och försöker räkna ut en foderstat, problemet är att det nya fodret har ett högt fosforvärde (2,5 gram per kg TS) så jag skulle behöva ett mineralfoder utan fosfor för att balansera upp men jag kan inte hitta något sådant!

Vet någon ett mineralfoder utan fosfor? :)
 
Ska byta stråfoder till min häst snart och försöker räkna ut en foderstat, problemet är att det nya fodret har ett högt fosforvärde (2,5 gram per kg TS) så jag skulle behöva ett mineralfoder utan fosfor för att balansera upp men jag kan inte hitta något sådant!

Vet någon ett mineralfoder utan fosfor? :)
Kanske enklast att tillsätta kalk för att få en bra balans mellan ca/p.
 
Om du inte behöver så många andra mineraler så håller jag med ovan om foderkalk. Annars brukar jag välja ett mineralfoder med hög ca/p- kvot. Köper oftast Hippo Selection Strength, kan sen lägga på ytterligare lite kalk om det behövs.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Skulle behöva lite hjälp från er som kan räkna eftersom min hjärna inte klarar av matematik. I år har vi fått två skördar som är så...
2
Svar
21
· Visningar
1 183
Senast: animalasia
·
Foder & Strö Är det någon som testat Trikem Vitamins? Jag sitter här och pusslar lite med Bs foderstat inför hösten och kommer behöva byta bort...
Svar
18
· Visningar
1 482
Senast: MiniLi
·
Hästvård Kanske konstigt ämne under kategorin ”hästvård” men jag har en nykastrerad unghäst som enligt veterinären måste röra på sig ordentligt...
2
Svar
23
· Visningar
2 633
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Är intresserad av hur ni gör med era ponnysar som inte går på 24 t-bete. Jag har mina på gräs ca 1 t om dagen, utöver detta får de hö; 3...
2
Svar
31
· Visningar
2 648

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp