Jag tror att du måste ha foster och föl försäkringen och stoet i samma bolag men jag är ej säker.
Jag brukar försäkra mitt sto när det gäller mkt pengar tex en hingst som är dyr eller om jag haft mkt vet och semin avgifter.
Det du måste göra är en dr-koll på henne, den kan vara antingen rektal eller med ultra ljud för agrias del spelar det ingen roll, kan vara olika mellan bolagen. Den måste du sedan faxa eller skicka in och försäkringen gäller from den dagen du skickar in vet-intyget, du kan alså teckna försäkringen tidigare.
Sen ska man tänka på hur mkt man försäkrar i, om jag tex haft utlägg på 16000:- men försäkrat i 15000 får jag bara ut 15000:- trots bevis på att jag betalt mera, medans om jag har utlägg på 16000 och har färsäkrat i 18000:- får jag ut det jag kan bevisa att jag haft utlägg för, 16000 då alså. Så enligt agria så ska man överförsäkra.
Det kan man ju se lite som man vill vem som vinner på det, man betalar ju 30% på den summan man anser fölet vara värt i premie. och de kanske inte behöver betala ut så ofta så de tjänar på det?
Men å andra sidan när mitt sto kastade så fick jag ut hela summan trots att jag bevisade att jag hade betalt 2000 mindre än vad fölet var försäkrat i, samt 1/3 av premien då hela försäkrings perioden inte var utnyttjad.
Dessutom var de väldigt snabba på att betala ut, fick pengarna inom 2 veckor från den dagen jag la det på posten.
Blev lite snurrigt men det skyller jag på febern. Hoppas du får lite hjälp iaf