Fota i ridhus

• IT & mobiler
  • Trådstartare Trådstartare TildaK
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 170
T

TildaK

..går det ens?
Jag har ju sett folk fixa det..
Men mina (har en D60) blir antingen grumliga, suddiga eller mörka hur jag än gör..
jag har pillat på allt från exponeringskompentens till ISO till bländare till slutartid till... allt..

Hur ska jag göra?

Sv: Fota i ridhus

AF-S Nikkor 55-200mm 1:4.6G ED
står det på det...
men det är inte världens bästa objektiv precis..

Satsa på ett objektiv som har bra ljusstyrka.
Helst 1,8 eller ännu bättre ner till 1,4

Nikons 50mm 1,8
"Det går nog inte att hitta ett objektiv som presterar bättre och är mer flexibelt för pengarna än detta."

Sen om du vill ha ett tele med bra ljusstyrka (och kanske även bildstabilisering(?)) Så kostar det...

jag är ju canonist ;)
Köpte i dagarna ett 50/1,8 som jag hoppas ska funka bättre än mina 2.8
Ska bli roligt, när jag nu får tid, att testa det!

Jag har ett Nikon 50 f/1.8 och jag provade att fota i ridhus, men de blev inget bra, vilka inställningar har ni?? ISO, slutartid, bländarvärde m.m

// Emelie T

Det vill jag också veta! Jag har nyss köpt ett 50/1,8D objektiv men vet ej vilka inställningar jag ska prova i ridhus! Blir manuell fokus för mej då jag har en Nikon D60.

Använd bländare 1,8 (största möjligt med det objektivet) och så högt ISO-tal som möjligt. Men ju högre ISO du har desto brusigare blir bilden. Sedan låter du kameran avgöra vilken tid som behövs.

Om tiden blir för lång trots högt ISO är det helt enkelt för mörkt för att fotografera. Alternativet är då att använda en kraftig blixt eller belysning på något annat sätt, eller att använda stativ och acceptera att det kommer bli rörelseoskärpa i bilderna.

Liknande trådar

Samhälle Alltså TV2 Danmark :bow: Först Helgstranddokumentären som var ett superviktigt projekt i sig, men nu detta. Jag skulle jobbat i... 2
Svar
38
· Visningar
3 321
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 8 9 10
Svar
187
· Visningar
25 279
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 826
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 725

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka