Sv: Fota på flygplan?
Man får inte fotografera från plan eller helikoptrar i sverige heller, vad jag vet, de kanske ändrat sista året, men innan dess far det ett stort NO NO
Sedan faktiskt något tiotal år är det tillåtet att fotografera utan tillstånd från luften i Sverige, under förutsättning att bilderna är för privat bruk (ej kommersiell verksamhet) och att området som fotograferas inte är skyddsområde eller belagt med andra specifika restriktioner. För kommersiell fotografering krävs tillstånd från Försvarsmakten.
Tidigare krävdes tillstånd från ÖB och granskning, men det är ett tag sedan nu.
Det gäller alltså själva fotograferingen. För att publicera sådana bilder, alltså exempelvis lägga ut dem på en hemsida eller posta på ett forum, gäller andra regler.
När det gäller användandet av elektronisk utrustning på flygplan är det två områden som skapar problem.
Det första gäller all elektronisk utrustning som strålar radiosignaler - och det gör allt som innehåller en radiosändare eller radiomottagare eller mikroprocessor (dator). Ett flygplans navigationsinstrument bygger till stor del på mycket noggrann mottagning av olika radiosignaler från sändare i luften och på marken, på många olika frekvensområden. De iofs mycket svaga signaler som skapas av somlig konsumentelektronik kan räcka för att störa navigationsmedel; det gör inte att ett flygplan störtar omgående men det kan göra att piloterna får försämrade säkerhetsmarginaler i hanteringen av planet.
Det andra området gäller specifikt mobiltelefoner. Förutom att dess radiosändning (som är i storleksordningen tusen gånger starkare än den strålning som kommer från exempelvis en cd-spelare) kan skapa problem hos flygplanets navigationsutrustning så kan mobiltelefonen skapa problem för operatörsnäten på marken. Mobiltelefonnätet är uppbyggt så att en telefon skall "ses" (läs: kunna ansluta till) av ett litet antal olika basstationer samtidigt, i allmänhet handlar det om ca 1-5 basstationer som telefonen kan välja mellan för bästa förbindelse. När man flyttar sig med telefonen kommer den att välja nästa basstation som ger bättre förbindelse. Problemet när man lyfter upp en mobiltelefon några kilometer i luften är att den kan ses av ett mycket stort antal basstationer samtidigt, vilket skapar problem och konflikter i nätet.
När man tillåter mobiltelefoner på flygplan ser man dels till att all planets utrustning är tillräckligt immun mot telefonernas utsändning, och dels installerar man en egen lokal basstation i planet. Mobiltelefoner kommer då att ansluta till den basstationen och därmed använda en betydligt lägre sändareffekt än om de hade försökt ansluta till stationer på marken. (Mobiltelefoner reglerar automatiskt sändningseffekten beroende på mottagningsförhållandena.) Flygplanets basstation kommunicerar sedan med omvärlden via satellit.