Got2Be

Trådstartare
Visste inte riktigt vart tråden skulle ligga, så moderator får gärna flytta den om den ligger fel:)

Ja nu till saken:)
Jag ska åka nåndag och fota en kompis hästar.
Jag har en Nikon D40 och undrar vad jag ska använda för inställningar för att få finast bilder.
vad använder du för inställningar?

Jag kan kameran ganska så bra och jag brukar oftast hitta ganska bra inställningar beroende på väder och så.

Men jag tänkte om jag kunde ändå få lite tips på inställningar och annat!:)

Mvh Got2be

Sv: Fotning!

tycker du ska prova dig fram.. är hästarna i rörelse och det är bra ljus är det snabb tid som gäller för att frysa rörelsen. och stor bländare för att få bort den störiga bakgrunden.

man lär sig som sagt bäst av att testa själv.

tycker du ska prova dig fram.. är hästarna i rörelse och det är bra ljus är det snabb tid som gäller för att frysa rörelsen. och stor bländare för att få bort den störiga bakgrunden.

man lär sig som sagt bäst av att testa själv.

Du tror inte att olika människor lär sig olika? Kanske funkar det bäst för många att testa själv, medan det kan fungera bäst för många att fråga eller läsa instruktionsböcker etc.

Största möjliga bländare (liten siffra), så högt ISO din kamera klarar utan att få brusiga bilder (testa i förväg!) och sen den slutartid det blir av det. Detta alltså om det är bilder med fart inomhus.

Är det bara fart fast ute kan du sänka ISO-värdet för att få bättre kvalitet på bilderna.

När du är på plats, prova några olika inställningar och få en känsla för vad som funkar just då. Håll ryggen mot ljuset och extra koll på om det är mulet så du inte får blänk i molnen från "fel" håll mot var solen står, då blir det ändå som motljus.

Titta också hur bakgrunden ser ut. Välj en så lugn bakgrund som möjligt. Ibland räcker det att ta ett par steg åt sidan för att det ska bli stor skillnad.

Lycka till!

självklart lär sig alla olika, men det är ju vanligt i detta forumet att haka upp sig på ett enstaka ord/mening..

hon förstår nog vad jag menar.. låt henne läsa en instuktionsbok om det är det hon lr sig av ;)

gissa på att got2be är en tjej :D

och en sak till.. att läsa en instuktionsbok gör man ju själv, så när man läst måste man ju testa.. alltså. man lär sig bäst av att testa själv ^^

Jag lär mig väldigt bra av att bara trixa och sådär.
Men sen läser jag gärna min instruktions bok vad som står och sen testar jag det i praktiken:)
Sen gillar jag att få sånna där småtips:)

Liknande trådar

IT & mobiler Jag är så otroligt missnöjd med hur både Gmail och Outlook sorterar mail! Fattar inte om det bara är kassa inställningar (tycker jag...
Svar
16
· Visningar
743
IT & mobiler Vänder mig hit igen eftersom det blev så bra hjälp förra gången och för flera användare 😆 Har försökt googla men inte hittar något...
Svar
14
· Visningar
2 162
Senast: Cattis_E
·
Skola & Jobb Jag har varit anställd på mitt jobb i snart 4 år och har trivts varenda dag. Men nu har jag hamnat i ett läge där trivseln är borta. Det... 2
Svar
37
· Visningar
3 929
Senast: Badger
·
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks... 2
Svar
35
· Visningar
2 811

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka