Foto objekt i rörelse

Ainon

Trådstartare
Försökte fota ett objekt i rörelse, läs en liten hund som springer järnet, gick dock inget bra då det blev suddigt :(
Testade både med sportfunktionen och försökte trixa manuellt.

Hur ska jag göra för att få skarpa bilder på ett objekt i extrem snabb rörelse?

Har en Nikon D80 med kitobjektivet 18-55/3,5-5,6

Lite trist när jag kunde få bättre skärpa med den kompakta digitalkameran än den nya :p

Annars är jag väldigt nöjd med kameran :banana:

Sv: Foto objekt i rörelse

Försökte fota ett objekt i rörelse, läs en liten hund som springer järnet, gick dock inget bra då det blev suddigt :(
Testade både med sportfunktionen och försökte trixa manuellt.

Hur ska jag göra för att få skarpa bilder på ett objekt i extrem snabb rörelse?

Lite trist när jag kunde få bättre skärpa med den kompakta digitalkameran än den nya :p

Annars är jag väldigt nöjd med kameran :banana:
Du måste ha en snabb slutartid
kör med S läget, ställ in 1/1000 i slutartid, eller 1/2000
ställ sedan upp isotalet till 300-640-800-> osv tills du ser att du får en fungerande bländare.

du kan även ta de värdena i manuella M-läget och testa och exprimentera själv.
men skall du ta en fryst bild på en hynd som springer, ja, du bör någ åtminstånde ha 1/500 i slutartid.
fotograferade bilar på vägen igårkväll, krävde 1/2000, iso 1000 och bländare 1.8 de som körd lagliga 50km fick jag skarpt med på bild.

Kompaktkameror är gjorda för att få mer "färdiga" bilder direkt ur kameran för att användaren ofta inte har någon kunskap om efterbehandling i datorn. Systemkamerorna kräver att man skall göra efterbehandling i datorn för att få bra skärp osv. detta för att filerna från en systemkamera tål väldigt mycket mer än från kompaktkameror, det finns helt enkelt mycket mer information i dem och när man väl lyckas får man resultat som är mycket bättre än kompaktkameror. Systemkameror kräver alltså en lite mer avancerad användare.

Du kan annars gå den enklare vägen än den kuckeliku visar (Som också funkar bra, men jag föredrar detta) ställ in kamerans lägesratt till vänster om blixten till A och höj iso beroende på ljus så får du automatiskt en slutartid uträknad efter ljuset, dåligt ljus, höj iso mer, bra ljus behöver du inte ha så högt isotal.

Fortsätt öva! Jag misslyckades också totalt i början, men nu har jag börjat få till det emellanåt! Dock har jag ett lite ljusstarkare objektiv..

Det pepp nämner är en del av hemligheten. Ditt objektiv har förmodligen i 55 mm-läge en maximal bländaröppning på 5,6. Jämfört med ett objektiv med samma brännvidd och maximal bländaröppning på exempelvis 2,8 så släpper det senare in fyra gånger så mycket ljus - vilket i sin tur betyder att du kan förkorta slutartiden till en fjärdedel med samma exponering. Istället för exempelvis bländare 5,6 och 1/125 sek kan du då använda bländare 2,8 och 1/500 sek vilket är stor skillnad när motivet rör sig.

Samma slutartidsförkortning kan man få billigare genom att öka ISO-känsligheten som Irenes föreslår, förvisso på bekostnad av ökat bildbrus i de känsligaste lägena.:)
Orsaken att din kompaktkamera givit bilder med mindre rörelseoskärpa skulle kunna vara att den automatiskt justerat ISO-känsligheten för att kunna använda korta slutartider.

(Om du är ute efter att just "frysa" en rörelse så är mycket vunnet om du följer det rörliga motivet med kameran när du tar bilden, istället för att låta motivet röra sig in i en fast bild.
Ett annat tips, lätt att experimentera med när man använder systemkamera, är att använda blixt även i dagsljus just för att frysa snabba rörelser. Kompletterar du befintligt ljus med en hyfsat stark blixt - gärna med zoomfunktion - kan du med litet övning få kul och snygga bilder med både rörelseoskärpa och skarpt fryst motiv samtidigt. Med tiden lär du dig att balansera mängden befintligt ljus och blixtljus för att få en naturlig exponering som inte ser (alltför) konstlad ut.)

Senast ändrad:

kl

Tack allihop, ska ta och försöka igen nu med era tips i huvudet. Kan dock ha varit att det var för mörkt ute också för objektivet när jag fotade igår. Kompaktkameran jag har kan jag ställa bländaren på 2,8 så det blir en viss skillnad.

Vilket skitväder, började droppa från skyn.

Han fota lite, skarpast blev denna :o Får ta och öva mer :p
22152898.jpg

Iso:1600
Exopneringstid: 1/1000 sek
Bländare: F/8

Körde på S-läget så styrde inte bländare.

Men oj det är ju fel bild jag la upp, denna var det som skulle upp! :o

22154523.jpg

Iso: 800
Exp.tid: 1/1600 sek
Bländartal: F/6,3

Senast ändrad:

S är bra tycker jag :D det är den enda funktionen jag kan fota med för tillfället. haha

Liknande trådar

IT & mobiler Hejsan. Har varit medlem länge men skriver inte så ofta, hoppas att alla som är duktiga på foto här kan hjälpa mig. Jag har ganska... 2
Svar
27
· Visningar
4 182
Senast: Nethril
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka