Bukefalos 28 år!

Fotografering av häst

Apollo 13

Trådstartare
Jag har precis skaffat mig en Canon Eos 550D. Jag har ingen som helst erfarenhet av fotografering och behöver lite råd eftersom det enda jag kan göra när det kommer till inställningar är att jag kan ädra isotalet ^^

Hur som helst så var vi och fotade i ridhuset här om veckan och jag behöver hjälp med vad vi kan göra för att få bättre bilder.

Jag vet inte vad sambon använde för inställningar men jag tyckte att bilderna blev rätt dassiga, gryniga och dåliga i färgerna. Dessutom så blev ju bilderna suddiga, ffa runt benen eftersom hästen sprang.

Vad kan vi göra för att bilderna ska bli bättre?
Jag vet att isotalet har med ljuset på bilderna, och jag har fått för mig att slutartiden skulle ta bort de suddiga runt benen av rörelsen, men när jag slog upp i instruktionsboken hittade jag inget? Vad ska jag leta efter?

(nu har jag bara bilder upplagda på nätet som är de som blivit bäst, många andra såg betydligt värre ut!)

162752_481028676460_627071460_6322809_1536213_n.jpg


168663_481029231460_627071460_6322828_2903785_n.jpg


167360_481029741460_627071460_6322848_6795076_n.jpg


163115_481029881460_627071460_6322854_402538_n.jpg


168420_481030256460_627071460_6322867_7774733_n.jpg


Skulle det hjälpa om man zoomade in lite? Eftersom vi använder autofokus så kanske det är lättare om hästen utgör större delen av bilden för att kameran lättare ska fokusera?

Jätte tacksam för all hjälp!
Om någon annan vill slänga in lite hästbilder och få råd och tips så går det jätte bra såklart!
 
Sv: Fotografering av häst

Det är svårt att fota i ridhus pga det dåliga ljuset. Mycket hänger på om man har ett ljusstarkt objektiv också.
Ju mer man höjer ISO:n desto grynigare blir bilden.
Rörelseoskärpa får man om slutartiden blir för lång.

Ju mer du zoomar desto ljusstarkare objektiv behöver du har.
Du kan testa lite olika alternativ
Höj upp ISOtalet och sen..
*Du kan ställa in kort slutartid (läge S på Nikon, Tv? på Canon) och låta kameran välja bländartal.
*Välj ett lågt bländartal (=stor bländaröppning) och låta kameran välja slutartid.
*Välj både slutartid och bländartal på läge M (manuellt)
*Stå lite närmare och använd blixt.
 
Sv: Fotografering av häst

Det är DE HÄR grejerna vi har.

Så alltså skulle vi börja med att byta objektiv skulle jag gissa? (Vi använde det lilla.. förlåt om jag inte använder facktermer.. ja har ingen aning om vad de är ^^)

Som sagt så sökte jag på slutartid i instruktionsboken men hittade inget? Vad kan jag söka på för att hitta rätt?

Vad är egentligen bländartal? Alltså hur förändrar funktionen bilderna och vad "händer i kameran"?
 
Sv: Fotografering av häst

Vad är egentligen bländartal?

Bländaren reglerar hur mycket ljus som släpps in i kamerahuset. Objektivets ljusstyrka är förhållandet mellan bländaren och brännvidden genom division. Dvs om brännvidden är 80 och bländaren 16 så är ljusstyrkan 5. (80/16)
I ett ridhus behöver du ett så ljusstarkt objektiv som möjligt. Ljusstyrkan anges ibland som en konstant t.ex 2.8 eller som ett intervall, t.ex 4 - 5.6.
Ju mer ljusstarkt ett objektiv är desto kortare slutartid kan du använda. Det minskar risken för suddiga rörelsebilder.

Bländaren reglerar inte bara ljuset utan även skärpedjupet.

Hm, jag vet inte om jag svarade på frågan nu faktiskt...
 
Sv: Fotografering av häst

åh haha gud så intressant, men det är verkligen rena rama grekiskan för mig!
Men jag ska sätta mig med tråden, och med instruktionsboken och läsa tror jag :p
 
Sv: Fotografering av häst

Men då ska vi se... vi har två objektiv..

OPTIK EF-S 18-55 F/3.5-5.6 IS
55-250/4.0-5.6 IS

Då borde det alltså vara det fetmarkerade som anger ljusstyrkan?
Vad betyder det eh.. icke fetmarkerade? ^^
 
Sv: Fotografering av häst

Men då ska vi se... vi har två objektiv..

OPTIK EF-S 18-55 F/3.5-5.6 IS
55-250/4.0-5.6 IS

Då borde det alltså vara det fetmarkerade som anger ljusstyrkan?
Vad betyder det eh.. icke fetmarkerade? ^^

18-55 är brännvidden, dvs zoomen. 18mm är det vidaste (bra för naturbilder etc där man vill få med så mycket som möjligt), och 55mm det smalaste (mer zoom). Samma på 55-200.

IS står för Image Stabilizer- dvs bildstabilisering. Då har du stabilisering i objektivet som gör att kameraskakningen märks mindre på bilderna. Det gör att man kan använda längre slutartider. Längre slutartid=mer ljus hinner komma in i kameran, men det ger då även mer rörelseoskärpa (när benen suddas ut på hästen när den rör sig)

EF-S torde väl vara att objektivet har inbyggd autofokusmotor (har Nikon själv, de har lite olika betäckningar)

Det som gäller när man har ett objektiv med ljusstyrka 3,5-5,6 tex, är att 3,5 kan du bara få på största brännvidden. När du zoomar in, så minskar mängden ljus in i kameran och fullt inzoomat har du bara en bländare på 5,6. Så ju mer du zoomar, desto mörkare blir bilderna (för att uttrycka det enkelt)
 
Sv: Fotografering av häst

Ohmen duuu! Det där fattade ju tom jag :bow:
Nu ska jag bara komma ihåg det ;)

Men vad himla intressant, då gissar jag iaf att det första jag ska göra är att byta objektiv och försöka hålla mig så nära motivet som möjligt så jag slipper zooma.

Sen ska jag försöka klura på de där funktionerna och lyckas hitta dem i instruktionsboken.. Inte jätte lätt att förstå, det känns som att man behöver en ordbok som komplitering till instruktionsboken... tråkigt bara att "brännvidd" inte finns i NE ;)
(ja har inte kollat så sätt inte dit mig nu ;))
 
Sv: Fotografering av häst

Kolla o läs lite om slutarhastigheter, bländare och bildstabilisering. Sen kan du börja leka lite :) Det är det som är det roliga, när man får testa det man läst :)
 
Sv: Fotografering av häst

Ja, men jag har läst någonstans att det bästa sättet man kan lära sig på är att bara våga mixtra med inställningarna och prova sig fram..... MEN är det någon som skulle lyckas förstöra en kamera på det viset så är det verkligen jag! :angel:

Åh en ordbok, de ska ja kolla in och lägga till under favoriter :D
 
Sv: Fotografering av häst

Du förstör inte kameran genom att ändra inställningar. :D
Däremot kan du leta igenom menyn om det finns något som heter återställning eller liknande. Det finns det på Nikons kameror, och det återställer alla funktioner till ursprungsläget. Kan vara bra om man inte minns vad det är man har ändrat för något.
 
Sv: Fotografering av häst

För att ta bättre bilder i ridhus eller andra mörka miljöer behöver du ett ljusstarkare objektiv. Jag tror att även Canon har ett prisvärt 50 1,8?
(Nikons 50 1,8 är extremt prisvärt.)
50 anger alltså brännvidden, 1,8 anger bländarvärdet, alltså hur mycket ljus objektivet kan släppa in som mest.
 
Sv: Fotografering av häst

Sen en oerhörd fördel med digital fotografering (förutom att det är billigare att testa och ta massor av foton) är ju att all information om inställningar för ett fotografi lagras, så du kan i efterhand se vad du använde för inställningar för "lyckade" kort. Skönt att slippa ha ett block med sig och anteckna sådana saker med.

Ofta kan du även se för andras fotografier du hittar på internet vilka inställningar de haft, exif heter informationen. Tex på Flickr är det lätt att få upp exif-datan.
 
Sv: Fotografering av häst

Sen en oerhörd fördel med digital fotografering (förutom att det är billigare att testa och ta massor av foton) är ju att all information om inställningar för ett fotografi lagras, så du kan i efterhand se vad du använde för inställningar för "lyckade" kort. Skönt att slippa ha ett block med sig och anteckna sådana saker med.

Ofta kan du även se för andras fotografier du hittar på internet vilka inställningar de haft, exif heter informationen. Tex på Flickr är det lätt att få upp exif-datan.

Precis! :D
TS: Du kan ladda hem ett gratis program som heter Opanda Exif.
När du öppnar det programmet, och drar och släpper en bild till den "sidan" så dyker all info upp från bilderna du har tagit.
 
Sv: Fotografering av häst

Jag är ju INTE så bra på CANON, men vad jag kan se av testbilderna på cyberphoto så kan man få hyffsat bra iso.
6400 ger inte så mycket brus som man skulle kunna tro och där, med bländare 3.5 och lägre och slutare, kanske inte på 1/200, men 1/100, borde du kunna få skarpa bilder på hästar som inte springer för fort....
bara och testa!
 
Sv: Fotografering av häst

ett knep, brusiga bilder konverteras tll svartvitt eller sephia så ser de bara lite gamla ut!!!!!
 
Sv: Fotografering av häst

Jag är ju INTE så bra på CANON, men vad jag kan se av testbilderna på cyberphoto så kan man få hyffsat bra iso.
6400 ger inte så mycket brus som man skulle kunna tro och där, med bländare 3.5 och lägre och slutare, kanske inte på 1/200, men 1/100, borde du kunna få skarpa bilder på hästar som inte springer för fort....
bara och testa!
1/100 förslår ju ingenting på en häst som rör sig. Jag tycker att 1/250 är minimum.
 
Sv: Fotografering av häst

via, helt rätt, mitt feltänk!
fick en annan fotofråga av ena barnet samtidigt och slant i tankarna
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 497
Senast: zarmino
·
Äldre Åh hjälp mig! :o Det var ju en jättebra idé, tyckte jag, att boka en familjefotografering nu i samband med bebis 6-månaders dag. Har...
Svar
2
· Visningar
551
Senast: Malin_L
·
C
Hästmänniskan För ca. 3-4 veckor sedan var jag med om den allvarligaste ridolycka jag varit med om hittills. Jag jobbar som hästskötare och...
Svar
17
· Visningar
5 430
Senast: Seabisquit
·
IT & mobiler Hehe... jag har lånat min brors systemkamera.... och så minns jag tydligt hur jag läst i tidigare trådar om systemkameror att man just...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 902
Senast: Irenes
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp