Bukefalos 28 år!

Nollställa inställningar på canon eos?

Sv: Nollställa inställningar på canon eos?

Lycka till! glöm inte att visa bilderna sen bara! :idea:
 
Sv: Nollställa inställningar på canon eos?

vi har två objektiv..

ett "canon zoom lens EF-S 18-55mm 1:3.5-5.6 II canon inc. *mojstecken*58mm"

samt det stora

"canon zoom lens EF 75-30mm 1:4-5.6 III USM *mojstecken* 58mm"
 
Sv: Nollställa inställningar på canon eos?

vilken funktion är bäst att använda när det är rörelse. idag var jag och skulle fota en hopptävling men hästarna blev jätte utsuddade.


http://www.pixbox.se/alb_show_id783301_page0.html

där finns några bilder som vi tog i helgen inga höjdare varken utseendemässigt hos oss eller fotomässigt :p
 
Sv: Nollställa inställningar på canon eos?

Om du ska frysa rörelser är en snabb slutartid ett måste, det enklaste sättet är att välja Av på Ratten som sitter ihop med onoffswitchen och välja lägsta siffra. Sedan om det är sämre ljus måste du höja iso, börja med att höja till 800 och om det inte räcker så höj till 1600, men om det är bra ljus ute kan du som regel köra iso 100.
 
Sv: Nollställa inställningar på canon eos?

ska väll tillägga att när jag fotade tävlingen så provade jag att ha "ratten" på "springande gubben" som man tycker borde vara självklar för rörelser? men det funka inte heller
 
Sv: Nollställa inställningar på canon eos?

tävlingen, var det inomhus? dåligt ljus? Du får inte tillräckligt snabba slutartider, höj iso vid dåligt ljus!
 
Sv: Nollställa inställningar på canon eos?

att välja AV är jag med på. men inte att välja lägsta siffra och ISO?

haha jag e sååå skepptisk till att börja mixtra nu igen när jag väl fått tillbaka allt.. så. .hehe du får gärna skriva hur man får tillbaka det också :p
 
Sv: Nollställa inställningar på canon eos?

tävlingen, var det inomhus? dåligt ljus? Du får inte tillräckligt snabba slutartider, höj iso vid dåligt ljus!

jo det var inne i ridhuset.. fick till vissa ljusa bilder när jag ändrade på ratten men det måste ju ha och göra med att de är förinställda på olika iso såklart. tyvärr blev de antingen suddiga och ljusa eller mörka och skarpa
 
Sv: Nollställa inställningar på canon eos?

Nu kan jag inte Canon utan och innan, men du väljer Av, sedan vrider du antingen det främre eller bakre hjulet för att välja största bländare, på så vis får du snabbast möjliga slutartid, sedan höjer du iso tills du får minst 1/400 dels sekund, helst 1/500 dels sekund.
 
Sv: Nollställa inställningar på canon eos?

ja det är ju det lilla problemet att det är i princip stört omöjligt att få skarpa bilder i ridhus utan blixt om du inte har högre ljuskänslighet än 1:2,8.. dvs du har 1:3,5 som "högst" (1:1,2 är det "högsta" som finns att köpa för vanliga dödliga)..

men du ska välja programmet M som står för Manuellt..
i ridhus
1, höj ISO till 1600..
2, tryck på vänsterpilen (den vänstra knappen av de 4 som sitter i en ring) och ställ in "Evaluerande ljusmätning"..
3, tryck in knappen ovanför vänsterpilen och välj "bildserier"..
4, håll in knappen (Av+/-) som finns längst upp till höger om LCDn och snurra på hjulet strax bakom avtryckaren tills du får så låg siffra som möjligt, glöm inte att hålla in knappen..
5, snurra på hjulet utan att hålla in (Av+/-) för att ställa in slutartiden till 1/200, 1/320 eller 1/400.. provfota för att se vart du får lagomt med ljus och följ med hästen för att få bästa resultat.. och följ ekipaget med kameran hela tiden för att få bästa reultat.. lägg gärna fokus lite före du knäpper av för att kameran ska jobba lite..
 
Sv: Nollställa inställningar på canon eos?

Alltså, ljusmätningen sätts ju ur spel när man kör manuellt, det är ju det som är själva poängen, evaluerande/matrix eller spot/zon mätning spelar ju ingen roll, däremot spelar det roll om man kör något program.
 
Sv: Nollställa inställningar på canon eos?

jag har ju en 400d och den är ju inte lika smart som en människa, så det där fungerar inte i ridhus med den.. den väljer för lång slutartid iallafall.. det gör även min om jag kör på Av med högsta ISO och största bländare.. den väljer självmant 1/200 för att då blir ljuset bäst.. inte slutartiden.. :(
och då har jag ändå ett objektiv med bländare 1,4 på..
 
Sv: Nollställa inställningar på canon eos?

på mina kamera spelar det roll.. bilderna blir bättre med evaluerande ljusmätning då jag lägger den punkten på hästen..
 
Sv: Nollställa inställningar på canon eos?

Väldigt märkligt om ljusmätningen funkar när du kör manuellt, eftersom poängen med att köra just manuellt är att man väljer exponering själv.

Jag skulle dock inte rekommendera att köra manuellt till någon som inte vet hur man ställer in kameran, då tycker jag att t.ex. A priority eller kanske till och med P är en bra början, för det är enkelt.
 
Sv: Nollställa inställningar på canon eos?

Du tror inte att det är placebo då? ;):D
 
Sv: Nollställa inställningar på canon eos?

hehe, jao, det verkar bli bättre bilder iallafall.. men när du säger det så borde det ju stämma, att den inte mäter ljuset själv när jag själv ställer in allting.. :D man kan ju inte kunna allting..

nu kanske ett nätforum inte är bästa stället att lära sig fota med avancerade inställningar.. men man vill ju så gärna hjälpa :)
 
Sv: Nollställa inställningar på canon eos?

Ja men du vet att placebo är extremt kraftfullt :D

Du borde joina nästa gång i Stockholm :)
 
Sv: Nollställa inställningar på canon eos?

Bilderna blev inte alls bra i rörelse... hade inte hunnit läsa det ni skrev sist innan vi åkte tyvärr. men bara att vrida ratten till blixt off gjorde stor skillnad mot de tidigare bilderna jag tog idag!

20193356.jpg


så här bra blev det när det inte var någon rörelse med... nu behöver ni ju inte fokusera på hur otrooooligt snygga vi är :D det är ju bilderna vi ska titta på :p
20193495.jpg



men när du säger att man ska ändra iso? hur gör man det?
 
Sv: Nollställa inställningar på canon eos?

På bild ett syns det helt klart att det är en för kort slutartid. Nu vet jag inte exakt hur man höjer iso på 400D, men jag gissar att du trycker in isoknappen (Som jag gissar är en av fyrvägsknapparna) samtidigt som du vrider på hjulet vid avtryckarknappen, höj till iso 800 minst, om det inte blir tillräckligt snabba slutartider så höj till 1600.

Det som händer är i princip att sensor blir mer ljuskänslig ju högre iso du väljer, däremot uppstår brus, men det får man helt enkelt acceptera, det går inte att komma undan (Om du inte vill köpa en Nikon D3 för 50 lax)
 
Sv: Nollställa inställningar på canon eos?

japp, ISO ändrar du som irenes säger, tryck på pilknappen där det står ISO och välj 1600.. bruset kan man leva med sålänge man ser hästarna tycker jag :)

det som gör att du inte kan få bättre bilder än den du nyss visade är att objektivet inte är tillräckligt ljuskänsligt, det är som sagt bara med maximal bländare 3,5, för att få bra ridhusfoton är det nödvändigt med ett bättre.. och det som jag köpte kostade 3500 och är ett med största bländare 1,4..
här har jag högsta ISO, bländare 1,4 och jag tror att det är slutartid 1/640 eller 1/800.. bilderna blir lite mörkare med skarpa.. jag skulle vilja byta upp mig till en 40D eller allra helst något ännu bättre :p

om man tittar noga så ser man bruset som att det är lite rött och blått stickigt..
 

Liknande trådar

Fritid Jag har precis skaffat mig en Canon Eos 550D. Jag har ingen som helst erfarenhet av fotografering och behöver lite råd eftersom det enda...
2 3
Svar
47
· Visningar
5 688
Senast: Martenix
·
S
IT & mobiler ISO: Iso är kortfattat hur ljuskänslig sensorn ställs in att vara (Filmen på analoga kameror). Desto högre iso tal desto mer ljus...
2
Svar
29
· Visningar
4 761
Senast: Mitra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp