Fotohjälp/tips.

bananabambi

Trådstartare
Snurrfian tipsade om hur man skulle göra för att få fram fotorelaterade trådar, men jag lyckas ändå inte hitta någon, så jag startar en ny.

Jag fick så många superbra tips på mina motljusbilder sist jag frågade, jättebra konkreta tips från er.

Nu har en vän till mig frågat om jag har lust att fota hennes mage, hon är gravid och ska ha barn i oktober/november. Så jag har tid på mig att träna.

Jag vet ungefär vilka positioner och vinklar vi ska använda oss av. Men mitt problem är ljuset. Jag vet inte ens var jag ska börja. Bilderna vill hon ha svartvita, lite dova. Typiska magbilder som man kan hitta överallt.

Det är ju enkelt att göra bilderna svartvita i PS, men det vore ju kul att få orginalbilderna fina från början.

Sv: Fotohjälp/tips.

en av de mest mäktiga magbilderna jag sett , togs av en kille på ett annat forum av sin fru.
Hon ligger på rygg, benen i vinkel upp.
sedan har han fotograferat frn huvud/bröst över magen och så har han haft belysning underifrån så att det ser ut som om ljuset kommer upp längs ben och mage, som om hon föder ett ljussken.
skall se om jag hittar bilden.
trro du kan gå in på fotosidan och faktiskt söka på den typen av bilder...

Tack för tipset!

Du har inga förslag på ljussättning, just vad man kan använda om man är amatör och inte har tillgång till någon proffsutrustning?

just vad man kan använda om man är amatör och inte har tillgång till någon proffsutrustning?
För den typen av bilder kan du använda i princip vad som helst från stearinljus och ficklampor till klämspotar eller skrivbordslampor; de största skillnaderna mellan olika ljuskällor är hur mycket ljus de ger, hur stor yta som avger ljuset och vilken spridningsvinkel ljuset har från den ytan. Ju större ljusavgivande yta desto mjukare skuggor, och ju mindre spridningsvinkel desto lättare att "möblera" med ljuset. Eftersom ditt motiv kommer att vara hyfsat stilla och du (helst) kommer att använda stativ så behövs inte särskilt starkt ljus eftersom du kan tillåta dig att använda hyfsat långa slutartider. Samtidigt pratade du om svartvitt, vilket betyder att du inte behöver bekymra dig om färgtemperaturen på ljuset du använder, utan kan välja och blanda ljuskällor helt fritt.
Låna böcker om ljussättning på biblioteket, prova dig fram på måfå eller kombinera båda vägarna! :)

Tack för tipsen!

Har beställt ett stativ och fjärrutlösare, sedan ska jag börja träna lite. Stearinljus var en bra idé, tjejen jag ska fota har mängder med ljus hemma så det lär inte vara några problem att testa.

Har du något boktips att ge? Här på bibblan har de nästan ingenting, men de tar ibland in om man har önskemål.

Har du något boktips att ge? Här på bibblan har de nästan ingenting, men de tar ibland in om man har önskemål.
Oj, det finns jättemånga böcker om ljussättning... några som jag tycker är vettiga är bl.a. "Learning to light" av Frances Schultz och Roger Hicks, "Light and Lighting: The definitive guide for serious digital photographers" av Michael Freeman (ISBN 1904705219) och förstås Lennart Nilssons (och Ulf Sjöstedts) "Porträttfotografering" (ISBN 912735203X) som jag tycker är väldigt givande.

(Apropå stativ så kommer du att upptäcka - om du inte redan gjort det - att en kulled med snabbfäste är vad du vill sätta på stativet, inte ett panoreringshuvud.:) Kulleder finns i alla prisklasser (ja, alla...) men ett prisvärt alternativ som finns nytt är Manfrotto 484RC2 och kostar en dryg femhundring, kanske sex.)

Senast ändrad:

Stativet som jag beställt är ett Soligor AT-151, med snabbfäste, det hoppas jag ska duga.

En bok som jag använder väldigt ofta är Photoshop PS för digitalforografer. Nu fick jag ett erbjudande med tidningen DigitalFoto att jag kunde få en bok när jag tecknar en prenumeration, och tänker då ta Digital Fotografi av S Kelby. De böckerna du tipsade om ska jag kolla på adlibris, då jag har en väntande beställning :laugh:

Stativet som jag beställt är ett Soligor AT-151, med snabbfäste, det hoppas jag ska duga.
Det blir säkert alldeles utmärkt att börja med. :)

Något du kan trösta dig med om resultatet inte blir exakt som du vill i början är hur mycket lättare det ändå är att prova sig fram i ljussättningsdjungeln med digitalkamera än med film...:angel:

Jag tror att meningarna går isär om Scott Kelby, men jag står inte ut med hans dryga, överlägsna sätt att skriva. Hurgel. Hellre någon som håller sig till fakta och lite krångligare förklaringar, än någon som säger "ett PROFFS gör såhär, så det så!".

Hujj, ja film har jag aldrig övervägt att testa :o

Jag håller mig till att fota, det är det jag har mest nytta av.

Filma gör jag ju rätt ofta, men det blir hipp som happ. Äldste sonens BB-vistelse börjar med fem sekunders gallskrik inför det första badet, mitten av filmen innehåller tio minuter av min sambo som går fram och tillbaka med en golvslip i vårat sovrum, och så slutar filmen med tre sekunder av vår nyfödda son som är nybadad. :o

Jag kan inte påstå att jag är speciellt bra på att fota, men det blir ändå bättre än när jag filmar.

Vad olika man kan uppleva hur folk skriver. Kanske är det för att jag är helt grön som jag inte alls upplevt hans böcker som översitteri?

Hujj, ja film har jag aldrig övervägt att testa :o

Jag håller mig till att fota, det är det jag har mest nytta av.
Sorry, jag uttryckte mig oklart - syftade på stillbildsfoto på film. Old school alltså. Analogt. Så som man gjorde de där första hundra åren, fram till början av 90-talet ungefär. :laugh:
Tänka... titta... prova... framkalla... kopiera... nähäpp, tänka... titta...:D

Aha, ja det verkar ju mycket enklare :angel:

Porträttfotograferingsboken är slutsåld överallt. Och den har visst utgått på alla nätbutiker jag kan finna. Kanske kan någon bokhandel ha den kvar, om jag har tur.

Det ska jag kolla. Fast vår bibbla hade inte många böcker att välja på när jag var där idag :-( Och jag bot rätt många mil från de större biblioteken.

Trist när man hittar något som verkligen verkar bra.

Det ska jag kolla. Fast vår bibbla hade inte många böcker att välja på när jag var där idag :-( Och jag bot rätt många mil från de större biblioteken.
Man brukar alltid kunna beställa sådant som finns på kommunens huvudbibliotek hem till sitt eget besparingskrympta lokalbibliotek!:idea:
De flesta (alla?) huvudbibliotek har någon form av onlinesökning, brukar gå att hitta via kommunens huvudhemsida.

Visst är den läcker... man hade ju velat ta en sådan bild själv innan det blev för sent, men nu skall vi inta ha fler barn...

Liknande trådar

Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter... 2
Svar
22
· Visningar
6 866
Senast: Luleå
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka