Bukefalos 28 år!

Fotproblem.

Lilla

Trådstartare
Helt plötsligt förra lördagen fick jag ont i ena foten. Gissar på att det var dagen innan som orsakade när jag stod på min egna crosstrainer( En sån som inte "går av sig själv") (Gymmets som jag använder mest "går av sig själv) Ptovlemet är att det inte går över och jag vet inte vad jag ska göra åt det.Provat zon men det hjälper inte nämnvärt.
 
Sv: Fotproblem.

Alla är ute och går och springer medans jag längtar då efter att kunna motionera ute men sitter med en jätteont fot. Livrädd att det inte ska gå över.
 
Sv: Fotproblem.

Vad väntar du dig att vi ska säga då?

Stackars liten, det går nog över?

Ingen var intresserad igår och ingen idag.

Har man ont och det inte går över får man gå till läkaren o kolla eller så får man finna sig i att ha ont!
 
Sv: Fotproblem.

Du var en trevlig typ!

Jag tänkte att det kanske fanns någon med samma erfarenheter som kunde ge tips råd.

Det känns som om du skulle behöva öva dig på lite vänligare bemötande.
 
Sv: Fotproblem.

En mer detaljerad beskrivning av smärtan kan kanske hjälpa om du vill ha tips. ;)

Annars, stackars dig, har själv haft ont i foten på flera olika sätt och av många anledningar, ont i foten är en dryg sjukdom om man inte har ett stillasittande arbete.
 
Sv: Fotproblem.

Jag funderade och tror inte att jag har skadat mig på crosstrainern utan på torv. Stampade på hårt torv och tror att det är på det jag har skadat mig. Jag har ont på sidan av foten som fortsätter både lite under foten och på ovansidan.
Jag har tyvärr inte stillasittande jobb utan traskar på foten största delen av dagen.
 
Sv: Fotproblem.

Ringde VC i morse. Men sköterskan trodde inte att jag var stark nog för att stampa av ngt ben i foten och gav mig ingen läkartid utan bara order om att ta tre ipren om dagen i 5-6 dgr.
Har tagit ipren och voltaren och visst hjälpte det. Jag ska även köpa voltarensalva som tydligen ska vara bra. Dock känns det ju lite sådär.
 
Sv: Fotproblem.

Fast vad begär du att de ska göra, egentligen? Det är klart att man kan få ont i foten ett tag om man t ex stampat snett på något hårt. Det mest sannolika är att det går över efter ett tag och att det inte finns något att behandla med annat än smärtstillande.
 
Sv: Fotproblem.

Folk skäller för att jag inte söker läkarvård och folk skäller för att jag gör det. Svårt att göra rätt. Eftersom det gått tre veckor tänkte jag att en kunnig person kanske kunde tala om om det är sönder ngt eller inte. Om jag ska stödja på foten eller inte.
 
Sv: Fotproblem.

Min erfarenhet av diverse skador, bland annat en stukad fot för ett antal år sedan, är att rörelse och belastning i lagom mängd är bra och att det kan ta tid innan det läker. Den stukade foten kunde jag inte gå på alls direkt efter skadan men stödja OK på därefter och sedan tog det ett-två år innan den slutade göra sig påmind (d.v.s. innan den slutade göra ont helt oprovocerat, vilket skedde lite då och då under den tiden). Nu har jag inte känt av den på tio år. Kan du gå utan att känna att du är på väg att dö och foten inte är svullen så är det antagligen ingen fara.

Med förbehåll för att jag säger detta i egenskap av lekman utan någon som helst medicinsk kunskap om fötter.
 
Sv: Fotproblem.

Folk skäller för att jag inte söker läkarvård och folk skäller för att jag gör det. Svårt att göra rätt. Eftersom det gått tre veckor tänkte jag att en kunnig person kanske kunde tala om om det är sönder ngt eller inte. Om jag ska stödja på foten eller inte.

En tumregel (även för fötter;)) är nog att du känner om du ska stödja eller inte. Dvs, gör allt som inte gör FÖR ont.

Sådana där skador får man hela tiden, tänker jag. Jag slog sönder något i armbågen när jag svimmade i badrummet för sex-sju år sedan, inget jag har kollat upp, det finns säkert inte något särskilt att göra. Det gjorde ont i många år, nu är det bättre.

Och jag har forfarande ont i ljumsken efter att jag blev omkullslagen av en våg på Santorini för tio år sedan. Men knappast något att göra för vården.

Allt går ju faktiskt inte att åtgärda. Men tron på att det går - och SKA behandlas - verkar väldigt stark här på Buke:confused:
 
Sv: Fotproblem.

Helt plötsligt förra lördagen fick jag ont i ena foten. Gissar på att det var dagen innan som orsakade när jag stod på min egna crosstrainer( En sån som inte "går av sig själv") (Gymmets som jag använder mest "går av sig själv) Ptovlemet är att det inte går över och jag vet inte vad jag ska göra åt det.Provat zon men det hjälper inte nämnvärt.

Jag gick 6 veckor med 3 ben av i foten innan jag sökte läkare...
Jobbade som assistent på skola (mycket spring) och red, skötte stallet, och gick 40 minuters promenader med hunden...
Inte så smart, men det gick.
Sök hjälp, be om en röntgen, så vet du om det är något trasigt! Man ska inte ha ont i onödan.

Lycka till!
* Jenny *
 
Sv: Fotproblem.

Det var så jag kände också. Men ger det till mitten av nästa vecka som jag blev ombedd och ringer igen om det inte bättrat sig alls.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 250
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ En specifik fråga men även en generell fundering! Jag hade för ett tag sedan, i ungefär en månads tid, ont i en led i ena lillfingret...
Svar
17
· Visningar
1 117
Senast: TantAgda
·
Skola & Jobb Hej Buke, Jag skriver under anonymt nick pga att det är personligt och allmänt jobbigt. Bakgrund: Jag jobbar som konsult sedan några år...
2
Svar
28
· Visningar
3 885
Senast: monster1
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 477
Senast: jemeni
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp