Bukefalos 28 år!

Fotskabb-Dolt fel?

C

Coffeaclub

Hejsan!
Jag köpte en nordis för tre veckor sedan, innan han kom veterinärbesiktades han utan anmärkning. Redan de första dagarna lade jag märke till att han emellanåt stampade med ena bakbenet, men tänkte att det var på grund av att han var svartsjuk när jag pysslade om min andra häst, det var nämligen då han stampade. Tänkte inte så mycket mer på det, men efter några dagar hittade jag små skorpor i karleden och karleden var lite valkig. Förmodade att han, som min andra häst, fått lite mugg denna kladdiga vinter. Blev lite förvånad över att inte vet. noterade detta. Nu har jag också sett att han kliar sig på karlederna mot pinnar ute i hagen.
-Då förstod jag! Fotskabb!!! :eek:

Jag ringde min vet. och påpekade att hästen varit sån ända sen han kom och frågade om han inte borde upptäckt detta vid besiktningen. Jo, det borde han ju gjort, menade han på. Märkte vet. inget då så fanns det ingen skabb då heller.

Ringde upp säljarna och pratade med dom om detta stampande. Då sa dom att dom faktiskt också lagt märke till att han står och stampar ibland, mestadels när han verkar irriterad, därför har de inte brytt sig om att kolla detta. Men nån fotskabb kunde dom inte tro att det skulle röra sig om.

Nu är frågan? Vems är ansvaret? Jag lade ju inte märke till detta förrän jag fick hem honom. Såg aldrig att han gjorde så under tiden jag var och kollade på honom. Å andra sidan upplyste inte säljarna om detta stampande heller, trots att de kände till det, men de trodde ju inte att det var nåt sånt. En veterinärbesiktning gjorde jag ju för att en kunnig person skulle kolla igenom hästen och betalade pengar för det. Kan jag inte ens då förvänta mig att han skall upptäcka en hudåkomma som skabb? Jag är säker på att han hade det när det kom, för så fort kan det ju inte gå. Vad skall jag göra? Var kan jag vända mig? Skall jag känna mig lurad eller vad? :confused:

Att behandla mina hästar och typ sanera stallet kostar ju både massa tid och pengar...

Hälsningar en som alltid har otur :mad:
 
Sv: Fotskabb-Dolt fel?

Mycket intressant artikel ! :idea:
Jag vill ju dock inte lämna tillbaka hästen, men inte heller stå för de kostnader som jag kan komma att drabbas av eftersom jag tycker att säljarna åtminstone kunde nämnt detta samt att veterinären borde ha upptäckt det vid besiktningen. Vet. sa att han borde ha märkt det på hur hästen reagerade när han kände på benen, men han reagerar inte nu heller när jag pillar honom på benen... :(
 
Sv: Fotskabb-Dolt fel?

Jag skulle säga att det är en knepig sits, därför att dolt fel är det inte. Precis som du skriver är åkomman fullt möjlig att lokalisera för vem som helst, både veterinär och köpare.

Men eftersom säljaren noterat dessa stampningar, skulle jag ändå prata med dom först.
 
Sv: Fotskabb-Dolt fel?

Hej! det skulle väl vara tråkigt att dra på så stora växlar som att lämna tillbaks hästen. jag skötte en ardenner som fick återkommande skabb pga hårväxten, men det var helt enkelt bara att behandla med nåt medel och sen försvann det. ingen annan häst i stallet smittades. det där ska nog gå att ordna på nåt sätt.
det är ju iallafall inget som gör hästen obrukbar.
 
Sv: Fotskabb-Dolt fel?

Jag pratade med vet. och han påstod ju att han inte kunnat identifiera nån skabb, så han anser nog att han inte missat nåt på besiktningen. Funderar på att ta hit en annan vet. och förklara situationen för honom och sen får han göra ett opartiskt utlåtande. Tror att jag skall ringa vet. som besiktade också och berätta att säljaren tidigare noterat dessa stampningar och om han då har nån teori om vad de beror på om det nu inte var skabb.

Jag vill verkligen inte börja "bråka" med säljaren eftersom de har varit väldigt bra att ha med att göra, samtidigt känns det så fel att jag skall behöva stå för de kostnader som det medför. :crazy:

Har hört att man i princip måste sanera stallet och all utrustning. Stämmer detta? Är det nån som vet vad sånt där medel kostar? Är det inte så dyrt så kanske man skall bita i det sura äpplet.... :confused:

Förresten, kan man få en veterinär att stå för medicinerna i det fall att han skulle medge att han missat att hästen hade skabb vid besiktningstillfället?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Fotskabb-Dolt fel?

Jag tycker nog att du hetsar upp dig helt i onödan, varför inte kommunicera med berörda parter istället först. Ett effektivt sätt att få en fel vinkel på detta är att INTE prata med säljaren, och sen gå till attack utifrån ev uppgifter du fått av berörd veterinär samt en opartisk. Det är ju inte alls omöjligt att säljaren kan hjälpa dig i ditt dilemma, fast det kan du ju inte veta förrän du har pratat med dem.
 
Sv: Fotskabb-Dolt fel?

Skabben kan vara svår att upptäcka, har hästen mycket vinterpäls måste man nästan lyfte lite på pälsen och titta på huden. Är hästen nytvättad kan allt skorv (som blir från skabbens gångar den kräver) vara borta.

Stampar hästen har skabben gått långt och det blir plågsamt för hästen. Och ja, skabb kan göra en häst obrukbar.
Dessutom ger det ofta följsjukdomar som mugg/rasp.

Om du går in på www.svenskatinker.se och sedan in under artiklar så hittar du en pdf-fil om fotskabb. Läs den!
 
Sv: Fotskabb-Dolt fel?

Svår ja, omöjlig nej och därför klassas inte det som dolt fel då åkomman knappast kan betraktas som dold.
 
Sv: Fotskabb-Dolt fel?

Visst tar det lite tålamod att få bort det och det kan komma tillbaka. Jag är i ett stall med tinkrar, ardenner och nordsvenskar. De flesta av tinkrarna har haft fotskabb med sig efter importen. Så det har blivit mkt tvättande genom åren :rofl: :rofl: :rofl: då det kommer nya med jämna mellan rum.

Det finns mkt info att hämta på http://www.svenskatinker.se/. Både artiklar och på forumet.

En sak som jag märkt av är att folk glömmer att byta kläder och duscha innan de går till andra stall. Det smittas nämligen lätt och man vet inte hur länge ohyran överlever utan värd. En del säger några dagar och en del 3 veckor.

En häst utan mkt hovskägg kan vara smittbärare utan att drabbas själv utan (enligt vår veterinär) är hästar med hovskägg som drabbas.

Det finns en del varianter att få bukt på det. Via vetrinären kan man få Sebacil på recept. Det är väldigt starkt men räcker till många tvättar/hästar och är betydligt billigare än den receptfria varianten man kan använda (Frontline el Swich pour). Sebacilen kostar under 300kr men dock tillkommer veterinärkostnaden om du inte kan få det via telefonen av din ordinarie veterinär.

Fick tipset av en farbror att grönsåpa skulle ta bort det och visst alla symtomen försvann men det kom tillbaka. Men hästen mådde i alla fall bättre och använde sedan Swich pour och det har fortfarande inte kommit tillbaka.
 
Sv: Fotskabb-Dolt fel?

Har naturligtvis tänkt att tala med alla parter ännu en gång.. :smirk: Inte gå till "attack" mot någon på nåt sätt. Jag har tyvärr tidigare tråkiga erfarenheter av delade meningar om saker och ting och då hjälpte det inte att bara prata , så det kanske är därför jag ser ett scenario med meningsskiljaktigheter framför mig.

Idag skall jag ringa vet. som besiktade och förklara att stampningarna funnits tidigare och höra vad han har att säga.
Skulle han då ändå inte medge att han kunnat missa detta så ringer jag en annan vet. som får kolla på hästen. Jag kan ju inte ställa nån diagnos själv. :D

Visar det sig att det är något som han troligtvis haft med sig så kontaktar jag säljaren och förklarar problemet. Då får man bara hoppas att de är medgörliga. :bump:
 
Sv: Fotskabb-Dolt fel?

Ringde vet. som besiktade idag och förklarade att dessa stampningar noterats även hos den tidigare ägaren. Då säger han att man inte kollar efter fotskabb på en besiktning, utan bara allmäntillståndet. Tycker verkligen att detta tillhör allmäntillståndet då han lider av det. I fredags sa vet. att han borde ha upptäckt skabben på besiktningen, men idag sa han att det inte alls var säkert att man upptäcker det. Stampningarna han hade tidigare var kanske bara en dum grej, sa han. Hur skall han ha det? J-a idiot! :devil: Jag vet ju att jag aldrig nånsin kommer att ta hit honom igen.

Efter att jag lugnat ner mig så ringde jag en erkänt duktig hästveterinär och förklarade hur det låg till. Han sa att hästen med stor sannolikhet hade skabb redan när han kom eftersom han hade samma beteende även hos de förra ägarna. Han skulle ringa in ett recept på Sebacil som han av erfarenhet ansåg vara det allra bästa samt att jag samtidigt skulle avmaska med Noromectin och eventuellt också använda Switch Pour On om Sebacilen inte hjälper.
Det var så skönt att prata med en trevlig, hjälpsam och kunnig vet.
Vet sedan tidigare att han är väldigt duktig och förstår inte varför jag inte kontaktat honom tidigare. Hade glömt bort att han fanns.. :D

Än så länge kontaktar jag inte säljarna igen, eftersom veterinären sa att det inte brukar bli så kostsamt. Då tycker jag det är lugnare att stå för det själv.
 
Sv: Fotskabb-Dolt fel?

Köpte ett kallblod där vet. faktiskt hittade fotskabb innan så jag kan inte riktigt hjälpa dig med den frågan. Det jag kan trösta dig med är att efter behandling Sebacil är han helt symptomfri... de andra hästarna har inte fått fotskabb! Det krävdes avrakat hovskägg och jobbig behandling men det var det värt!
 
Sv: Fotskabb-Dolt fel?

Vet. som besiktade min häst kollade säkert inte så noga heller, trots att fotskabb inte är helt ovanligt på hästar med mycket hovskägg.
Jag märkte ju skorpor bara två-tre dagar efter att han komm.

Idag har jag behandlat med Sebacil. Det var slitsamt, han gillade det inte alls. Min vet. sa att jag inte behövde klippa av hovskägget till att börja med iaf. Vi får hoppas att han snart blir bättre!
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Jag köpte min 11 åriga valack för drygt ett år sedan ! Nu ett år senare upptäcktes efter att jag tyckt han kännts knackig en lös...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 959
Senast: WBanna
·
Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 895
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 826
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 557
Senast: Jadzia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp