Bukefalos 28 år!

PopcornPlayer

Trådstartare
Har inte blivit så mycket klokare av FK's hemsida.

Jag har inte jobbat en enda dag på pappret i år, hade däremot en fast anställning fram till slutet av förra året, som jag sa upp mig ifrån.

Betyder det att det inte blir ngn föräldrapenning alls för mig?
 
Sv: FP-fråga

vad har du gjort sedan du slutade jobba? Man kan skydda sin föräldrapenning genom studier/sjukskrivning/inskriven hos arbetsförmedlingen (om dom nu inte ändrat på reglerna)
 
Sv: FP-fråga

då har du nog nollat dig själv och har varken rätt till sjukpenning eller inkomstbaserad föräldrapenning tyvärr :(
 
Sv: FP-fråga

Då är du på lägsta föräldrapenningsnivå dvs 180 kr per dag då du inte har någon sgi.

MEN du hinner jobba vitt och få upp den en del om du inte är alltför långt gången i din graviditet.

javan
 
Sv: FP-fråga

Du måste jobba minst 6 månader (vet inte hur många timmar det är men inte heltid) för att ha rätt till en SGI-grundad föräldrapenning.

Eller så har du en fast anställning, då räknas din FP på vad du skulle tjänat om du istället jobbat under 1 år.
 
Sv: FP-fråga

Är det sex månader? Jag hade för mig att det var åtta?

Själv har jag ju studerat och har förstått det som att min föräldrapenning kommer att grunda sig på det jag tjänade innan jag började plugga.

//Julia
 
Sv: FP-fråga

SGIn är skyddad om man pluggar eller är arbetslös (a-kassa) på 100%.

6 månader räknade de på min kompis, vad hon tjänat som timvik. under 6 mån * 2 = årsinkomsten. Det kan säkert bero på hur många timmar/månad man jobbar.
 
Sv: FP-fråga

Förrut kunde man tillgodoräkna sig tidigare jobb innan studier, men har för mig moderaterna ändrade det där i samma veva som dom tog bort a-kassa på sommarlov för studenter?

Min sjukpenning och föräldrapenning jag hade var grundat på ett jobb år 2000, sen var jag arbetslös och student om vart annat i 5½ år innan dottern föddes men fick ändå FP och sjukpenning grundat på lön :) (detta var dock innan moderaterna började ändra om en massa)...

Man kunde i vart fall på den tiden skydda sin SGI genom sysselsättning, det gällde att 365 dagar om året antingen vara arbetssökande, student eller sjukskriven.... en enda glappdag (om man tex inte skrev in sig på AMV direkt efter avslutat jobb så nollades man osv) Min FP/SGI baserades dessutom inte på några 6 månader... utan på en timanställning, ett sommarjobb... :) eftersom jag timjobbade och samtidigt sökte jobb på heltid räknades allt upp, som om jag jobbat heltid! Sen hade jag kvar min anställning i flera år vilket också skyddade den (även fast dom inte hade några tider att ervjuda)
 
Sv: FP-fråga

Dvs jag har rätt till liten FP?

Nu har jag ett halvår kvar så ett halvår hinner jag inte jobba, lite tricky o få tag i en anställning nu också.

Hur som helst så klarar vi oss på killens lön, men det blir tajt.
 
Sv: FP-fråga

Du får på grundnivå, 180:-/dag f skatt.

Från och med 1 juli 2006 gäller att du haft rätt till en SGI som ger en ersättning högre än 180 kronor per dag. Om du inte haft rätt till en SGI som ger en ersättning högre än lägstanivån per dag uppfyller du inte villkoret och föräldrapenning betalas ut på grundnivå.

För att du under de dagarna ska få föräldrapenning beräknad på din sjukpenninggrundande inkomst måste du ha haft rätt till en sjukpenninggrundande inkomst som överstiger 180 kronor per dag i 240 dagar i följd före den beräknade födelsen. Har du inte det får du ersättning på grundnivå med 180 kronor per dag.
 
Sv: FP-fråga

Nu har jag ett halvår kvar så ett halvår hinner jag inte jobba, lite tricky o få tag i en anställning nu också.

Allt går bara man vill, var väl aningsfull som fick jobb fast hon var rätt lång gången i sin graviditet?

Hur som helst så klarar vi oss på killens lön, men det blir tajt.

Försök så gott du kan att få ett jobb. Det är otroligt tufft det 1a året med en bebis och oftast är det faktiskt ekonomin som är den största anledningen.
 
Sv: FP-fråga

När jag kontaktade fk så sa de att min sgi skulle grunda sig på det jag tjänade innan jag började plugga.

Nu har jag ju naturligtvis inga papper kvar på hur mycket jag tjänade, men sådana uppgifter måste man väl kunna få tag i via skatteverket?

//Julia
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 433
Senast: Enya
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 780
Senast: JohannaB
·
Övr. Hund Vi har två hundar. 1 år och 1,5 år båda tikar. Den yngre är finnspets och den äldre blandras( labrador, golden, pudel och jackrussel)...
Svar
15
· Visningar
831
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
950
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp