Frätande svett?

Inte_Ung

Trådstartare
Jag rör mig mycket och svetts ymnigt vid ansträngning.
Mitt svett svider kraftigt i ögonen eller i sår.
Det orsakar också korrosion på metall så jag bär inga smycken och helst klocka med plastarmband.

Så vad innehåller svettet egentligen?
Har ni också svett som i princip fräter bort metall?

Att vara surkärring och ha lågt pH får en annan vinkel på något vis.
 
Sv: Frätande svett?

Jag är en sån som svettas floder vid ansträngning/träning. Man kan vrida ur kläderna efter ett pass på gymmet:D Och jag eftersvettas som en tok.
Min svett svider också som tusan i ögonen eller om jag har nåt småsår, smycken använder jag inte förutom förlovningsringen (av guld) som alltid sitter på. Men jag kan mkt väl tänka mej att silver blir fult.

Svett består väl mest av salter?
 
Sv: Frätande svett?

Jag är varmblodig av mig och svettas lätt, dock mest i hårbotten! Det är fruktansvärt irriterande då jag har känslig hårbotten som kliar och har ibland utslag redan utan svett, för att inte tala om vad svett gör mot håret. Smycken och liknande brukar jag inte svettas om, men däremot får jag utslag under glasögonen när det är så varmt att jag svettas bara jag lever.

Min svett smakar bara salt och det svider inte i ögonen heller! Kanske är det salten som svider på dig, du svettas kanske mer salt än vad tex jag gör?

Blir du inte väldigt svettig under plastarmbandet?
 
Sv: Frätande svett?

Jag rör mig mycket och svetts ymnigt vid ansträngning.
Mitt svett svider kraftigt i ögonen eller i sår.
Det orsakar också korrosion på metall så jag bär inga smycken och helst klocka med plastarmband.

Så vad innehåller svettet egentligen?
Har ni också svett som i princip fräter bort metall?

Att vara surkärring och ha lågt pH får en annan vinkel på något vis.



Svett är salthaltig, kan svida i ögonen.

För att metall skall korrodera krävs vatten och fukt men även salter är en korrosionsfaktor som ex svett. För den som tillbringar en del tid på gym kan man se hur svett fått vissa utrustningsdetaljer att korrodera.

Svett missfärgar även, ex lämnar lätt gulaktiga missfärgningar på vit textil.


Ligger man lågt på kolhydrater ex max 50g/dag hamnar man lätt i ketos och det i sin tur gör att svetten blir ännu starkare och göra att man tom luktar ammoniak.


Det du beskriver är alltså normalt, inte unikt eller ovanligt.
 
Sv: Frätande svett?

Blir du inte väldigt svettig under plastarmbandet?

Jo så helst bär jag inte klocka alls.
Rostfritt stål kan också gå bra om det är bra kvalitet.
Metall av dålig kvalitet gör mig grön eller svart och blir förstört.
Titan går bra.
 
Sv: Frätande svett?

Okej, men de flesta kan ju bära smycken utan att de löser upp sig.
Det kan inte jag.
Vad innehåller svett då förutom H2O och NaCl?
 
Sv: Frätande svett?

En rem i läder med titandetaljer på spänne och liknande kanske funkar bättre än plast? Jag har nickelallergi och har just läder och titan. Svettas ibland under, men har den så luftigt så den inte ligger åt huden så mycket.
 
Sv: Frätande svett?

Enligt Wikpedia, som inte alltid är det bästa källan av de alla, men som i vetenskapliga sammanhang alltid stämt när jag dubbelkollat saker säger som sagt ovan att svett innehåller framför allt vatten. Dessutom utsöndras med svetten olika mineraler som natrium, kalium, kalcium och magnesium. Utöver det mycket små mängder spårelement som zink, koppar, järn, krom, nickel och bly kan finnas.

Mitt svett svider också rejält i ögonen efter ett träningspass, men i övrigt har jag inga problem och kan ha klockor och dylikt på mig.
 
Sv: Frätande svett?

Jag lider av nåt liknande. Fast min svett drar färgen ur textilier.
Kan inte ha mörka lakan för då har jag samma nyans efter en natt. Och färgen måste skrubbas bort.

Ingen vet varför.
 
Sv: Frätande svett?

Jag kan svettas väldigt mycket efter ansträngning, speciellt på magen, ryggen och i nacken. Men det verkar mest vara vatten, det händer inget med varken kläder eller smycken. Förutom att de blir blöta.

I pannan svettas jag aldrig så mycket att jag får i ögonen, så det har jag liksom inte testat. Jag kan vara sjöblöt överallt i övrigt, men inte just i pannan.

Jag har haft mineralbrist ett tag, undrar om det beror på det. Att kroppen vägrar svettas ut de mineraler som finns för att de behövs någon annanstans. Men saltet borde ju följa med åtminstone.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 224
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kom att läsa en bok om en man som råkat ut för en olycka och fått en ryggmärgsskada (”Smällen” av Kent Revedal). Boken var saklig...
Svar
0
· Visningar
405
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Det var en helt vanlig lördag eftermiddag. Vilda (min friska och aktiva tik på 9 år) mådde bra som vanligt och vi lekte söka godis i vår...
2
Svar
27
· Visningar
7 827
Senast: madde_84
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp