Bukefalos 28 år!

Fråga 1: Hur överklaga röntgenresultat?

Swat

Trådstartare
Har sökt på hela SKK's hemsida utan att hitta den information jag behöver...

Har röntgat en hund som fått resultatet C på en höft. (Denna hund är röntgad flera ggr under sin uppväxt i "studie-syfte" och norbergs vinkel är mätt flera ggr utan att ens hamna nära gränsvärdet!.)
Den vet. som röntgade hunden först kunde inte förstå var resultatet C kom ifrån...

Röntgade nu om samma hund - på ny klinik. Två veterinärer var med och vi stötte och blötte och diksuterade när bilderna var klara...
Höfterna är rena och fina, tighta och "raka".

Båda vet. ansåg att bilderna var fina och att hunden nu borde åka på ett "bananskal" genom avläsningen...

Men inte... Även denna gång får hon bedömningen C :(

Hur överklagar man en avläsning till "nästa instans"?
Någon som gjort det och fått rätt?
Eller är det bara att åka över till Norge eller Danmark och hoppas att deras avläsare gör en annan bedömning...

Eller är det bara att gilla läget...???

Ledsen och besviken...
/Swat
 
Sv: Fråga 1: Hur överklaga röntgenresultat?

Fast vad är det du vill? Att hunden ska gå i avel?
Jag hade iallfall aldrig avlat på en hund som fått c två ggr, och inte köpt ur en sån kull heller.
Verkar som du vill göra allt så hunden får tex B. Men förstår inte vad du ska få ut av det, mer än att folk ser att du röntgat om och om igen.

Nu är inte detta svar på din fråga. Men jag hade accepterat och gått vidare.
 
Sv: Fråga 1: Hur överklaga röntgenresultat?

Exakt!
O för övrigt så får enskilda veterinärer inte uttala sig om plåtarna, om man inte heter Audell!
Det man kan göra är att ringa avläsande veterinär o fråga om resultaten.
Att åka utomlands o röntga hjälper föga.
 
Sv: Fråga 1: Hur överklaga röntgenresultat?

Jag hade också accepterat och gått vidare. Dock, för att svara på överklagandedelen, så överklagar du till Nordiska Panelen.

Du begär (och betalar för) det hos SKK. Bilderna bedöms då även av norska kennelklubbens avläsare, finska kennelklubbens avläsare och danska kennelklubbens avläsare. Sedan sammanställs ett slutresultat.

Om resultatet efter nordiska panelens bedömning blir bättre än den ursprungliga återbetalades iaf förr avgiften.

Överklagan ska ske skriftligt, om du kontaktar SKK (som ju hade kunnat svara på dina frågor rakt av iofs) hjälper de dig med hur.

Så, du slipper åka med hunden till Norge/Danmark/Finland, bilderna kommer åka dit däremot.

Nordiska panelens resultat kan INTE överklagas, och deras beslut gäller. Alla tidigare bedömningar stryks. T ex nu står det ju på din hunx datum XX: Hd C, datum YY: Hd C. OM NP kommer fram till hd C kommer det enbart stå datum ZZ: Hd C. Om de kommer fram till hd A kommer C.na att försvinna och det stå enbart datum ZZ: Hd A. (Jmf med om man röntgar om, så står alla SKKs avläsningar)
 
Sv: Fråga 1: Hur överklaga röntgenresultat?

Jag håller absolut med er båda i avseendet att man inte skall avla på hundar utan ett bra utgångsläge!! Har hunden C så har den det och skall inte gå i avel...
När det gäller mina större tikar så finns det inte en chans att jag ens skulle röntga om en C-hund!

Men... denna hund är av liten ras där det finns många andra - viktigare? - avelsaspekter att ta hänsyn till.
Storlek, "drifter", allmän hälsa, "mental status" mm. Dessa är dock sååååå mycket svårare att se i ex SKK databas att man som uppfödare enklel kan skita i dem!
Så länge Hd och Ad är bra - trots att rasen är så liten och lätt att just dessa åkommor inte kommer ge någon som helst påverkan på hunden - så är det bara att avla på ALLT!

Men...jag släpper detta nu och går vidare...

Tack för era inputs!
/Swat
 
Sv: Fråga 1: Hur överklaga röntgenresultat?

Har du ringt avläsande veterinär på skk för att få reda på varför hunden fått C på höfterna?

Vanliga röntgande veterinärer bör inte uttala sig alls om HD-status, just pga sådant här..
 
Sv: Fråga 1: Hur överklaga röntgenresultat?

Jag skall ringa nästa vecka - kan ej ringa från jobbet.
Går på semester nästa vecka och kommer då kunna sitta i telefonkö och förhoppningsvis få svar på de frågor jag har...

Men tack för tipset!

/Swat
 
Sv: Fråga 1: Hur överklaga röntgenresultat?

Får man vara nyfiken och fråga vad det är för ras?

Vissa raser med väldligt små populationer kan acceptera att man avlar på c-höfter i undantagsfall, för just som du säger, det finns andra aspekter man också måste ta hänsyn till.
 
Sv: Fråga 1: Hur överklaga röntgenresultat?

Får man vara nyfiken och fråga vad det är för ras?

Vissa raser med väldligt små populationer kan acceptera att man avlar på c-höfter i undantagsfall, för just som du säger, det finns andra aspekter man också måste ta hänsyn till.

Det är också lika viktigt att titta på resten av kullen och deras höftstatus eftersom de "delar gener". Titta även på föräldradjurens syskons höftstatus, detta kan ge mer i slutänden än den enskilda hundens resultat. Det finns kullar där hundar avlivats pga totalt vedervärdiga höfter - medan en hund i samma kull har A på sina höfter! Den Ahunden ska man alltså inte avla på...
Men givetvis avlar man inte på C-höfter.
 
Sv: Fråga 1: Hur överklaga röntgenresultat?

Nej jag vet.

Man har ju börjat nu med ett "BLUP"-system även på hundar och testar på fyra stora raser. Där tar man mer i beräkning hur hundens släkt i övrigt ser ut (en c-hund i en släkt full med a-hundar är ett hyfsat bra avelsmaterial ändå, om avelsbasen är liten), vilket lugnande som getts vid röntgen m.m.
 
Sv: Fråga 1: Hur överklaga röntgenresultat?

Nej jag vet.

Man har ju börjat nu med ett "BLUP"-system även på hundar och testar på fyra stora raser. Där tar man mer i beräkning hur hundens släkt i övrigt ser ut (en c-hund i en släkt full med a-hundar är ett hyfsat bra avelsmaterial ändå, om avelsbasen är liten), vilket lugnande som getts vid röntgen m.m.

Det var intressant! Bra att dom letar nya vägar för att förstå HD:s mysterium...
 
Sv: Fråga 1: Hur överklaga röntgenresultat?

Min målsättning är enbart att avla på sunda, friska hundar som bidrar långsiktigt till att göra rasen "bättre"... Jag har mina åsikter om vad jag anses skall premieras och andra uppfödare har sina!

Trots - eller tack vare - detta anser jag dock att vi ibland hänger upp oss så överdrivet mycket på sådant som spelar mindre roll!
Hd och Ad är enkelt att kontrollera - röntgen - och enkelt att bedömma och presentera som statistik!
Men är det alltid en valid värdemätare på hundens fysiska "kvalitet"??

För stora, lite tyngre raser så anser tex jag personligen att Ad oftare skapar ett större lidande i en lägre grad än vad ett rent höftledsfel gör. Trots detta har många stora raser endast Hd som krav vid röntgen och inte både Hd och Ad...
Andra stora raser har dessutom endast krav på ett "lägsta" mått för Hd medan Ad endast behöver vara "känd-status"...

När det sedan gäller en liten, lätt ras som sannorlikt aldrig kommer lida av ett lindrigare Hd... Men där ex mentaliteten mer och mer liknar "badboll"... Var ser vi den statistiken?
Mh/Mt krävs inte!
Inga anlags-prov finns!
Ytterligt få visas upp på tävlingsbanorna!
Den enda "bedömning" som sker görs möjligen när hundarna skall hanteras i utställningsringen.

Ponera att jag äger en hund (rent hypotetiskt alltså ;) ) som är frisk och sund! Hundens storlek - som jag ser det - är extra lämplig avelsmässigt då rasen som helhet stadigt ökar i både höjd och vikt. H*n är pigg och aktiv i sitt temperament, men en kamplust som jämför sej väl med mina andra störra hundar av "bruksmodell". Könsdriften är väldigt balanserad. H*n har en fin "av och på"-funktion som gör att h*n fungerar lika bra på t-banan som knävärmare som på tränings-banan.
Hunden ifråga kommer ur "friska linjer" - om vi tittar på hunddatas information.
De av hundens syskon som är röntgade är fria.
Men så har hunden C-höfter....
Kasserad för all framtid eller?!

Bara att bryta ihop och komma igen helt enkelt! :)

/Swat
 
Sv: Fråga 1: Hur överklaga röntgenresultat?

Men så har hunden C-höfter....
Kasserad för all framtid eller?!

Ur mitt perspektiv; ja.

Vet dock de som fått C, röntgar om, får gk ur avelssynpunkt och sedan avlar.
Deras avel, deras val..
 
Sv: Fråga 1: Hur överklaga röntgenresultat?

Men så har hunden C-höfter....
Kasserad för all framtid eller?!



/Swat

Ja, det tycker jag. Om inte individen är unik, avelsbasen liten etc.

Men du kan ju vända resonemanget. Hunden har perfekta höfter, är ALLT det andra du skrev, förutom att den har EN temperamentsbrist, som inte är vanlig i rasen. Så vi avlar på den.

Nånstans längre bort riskerar man att få en avkomma som BÅDE har dåliga höfter OCH är som en badboll i mentaliteten.

Jobba hellre för att få krav på MH osv, än att få in en C-hund i aveln.
 
Sv: Fråga 1: Hur överklaga röntgenresultat?

Ja jag anser att den hunden är kasserad i avel.
Men sen kan jag fundera så här också..

Hur många är det inte som avlar på sina hundar som tex har A, men syskonen har dåliga höfter, tycker man ser det ganska så ofta.
Då skulle jag hellre avla på en c-höft om resten av alla i kullen tex har A-höfter. Nu gör jag inte det, men där anser jag ändå att c-hunden är ett bättre val.
 
Sv: Fråga 1: Hur överklaga röntgenresultat?

Ja, det är ett dilemma. Själv vet jag inte hur HD påverkar små lätta hundar?
 
Sv: Fråga 1: Hur överklaga röntgenresultat?

Vad har rasklubben för rekommendationer för avel, finns det något bekämpningsprogram för HD?
 
Sv: Fråga 1: Hur överklaga röntgenresultat?

Rasklubben har A och B som godkänt för avel. Så denna hund får ej användas.

/Swat
 
Sv: Fråga 1: Hur överklaga röntgenresultat?

Rasklubben har A och B som godkänt för avel. Så denna hund får ej användas.

/Swat
För valphänvisning via rasklubben eller som krav för registrering i SKK (om det nu är en SKK ras)?
Fast om det är en liten ras så är det knappast populärt att gå emot rasklubben, är det en stor ras så finns ju annat avelsmaterial förhoppningsvis.
Enda alternativet verkar ju vara att du följer Alexandras råd o överklagar.

mvh
 

Liknande trådar

Hundhälsa Har en rottis på 3 1/2 år. Misstänkt ett tag att hon är besvärad, av har ont. Men aldrig påvisat hälta eller annat. Men har alltid...
Svar
14
· Visningar
2 785
Hästmänniskan Nu kommer alla tro att det handlar om avlivning, men så är inte fallet. För ett år sedan ganska exakt så kastade jag ut min sambo...
2
Svar
33
· Visningar
4 389
Senast: Gimlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp