Hur tar man beslutet? När?

Sv: Hur tar man beslutet? När?

Det finns allt en del bilar som får dra 1500 på B-kort, det var ett av mina krav sist jag köpte bil. Men bilbytet verkar ju vara en senare fråga.
Bra att du börjat nysta i livet!
 
Sv: Hur tar man beslutet? När?

KL

Har ringt lite på stallplatser. Hittade en som verkade intressant.

Det är typ lösdrift, fri tillgång på grovfoder, på natten tas de in i gruppboxar om 5 st ungefär. Känns väldigt bra. Mockning och foder o allt sånt ingår. 1800 + moms.
Tyvärr en bit härifrån, men o andra sidan behöver jag bara åka upp när jag faktiskt ska göra något med hästen, och tyvärr inte så bra träningsmöjligheter.
Men man kan inte få allt.
Titta ska jag göra iaf :P

Får vi se om människan svarar ang leasingen av stoet.
 
Sv: Hur tar man beslutet? När?

Bra jobbat!

Och angående vad du vill göra med livet. En dag när du är utvilad, sätt dig under ett träd och fundera lite. Det behöver inte vara så stora frågor, mer typ "vill jag fortsätta jobba natt?", "vill jag jobba med människor?". Inte "vill jag blir sjuksköterska eller astronaut?" utan mer finkulera över hur du ser dig själv.
 
Sv: Hur tar man beslutet? När?

Hej!
Jag tycker att du har fått fina råd; att du behöver "avlastas", göra en sak i taget, träffa människor osv. Fortsätt med det! Jag tycker att du har gjort fantastiska saker redan! Vilken tjej du är!

Om det är så att du är på väg att bli deprimerad, så finns det andra saker du kan göra själv för att försöka häva det. Det svåra är ju förstås att orka ta tag i det, men försök om det bara går. Och det är egentligen basala saker, men VIKTIGA.

Äta regelbundet. Även om du inte har matlust - ät ändå!
Röra på sig.
Vara ute i dagsljus.
Skapa rutiner. Kroppen och själen mår bra av det när det är obalans. Det blir också något att hålla sig i, en hjälp att tvinga sig att t ex äta och sova på bestämda tider.

Detta är saker som kan påverka seretoninhalten, dvs detsamma som antidepressiva mediciner gör. Men ibland behövs mediciner för att fylla på det vi själva inte kan producera. Men ovannämnda saker är för att försöka påverka det själv. Du ska inte tveka att kontakta sjukvården om det känns oöverstigligt.

Jag tycker att du gjort ett jättestort jobb redan. Du har redan tagit tag i flera saker och planerar för ytterligare. Bra jobbat! Och det är kanske så du ska se det? Att det är ett jobb du gör, ett jobb för att få dig på rätt köl igen. I det arbetet är det bra att också ta hjälp av andra. Vad tänker du om det?
 
Sv: Hur tar man beslutet? När?

Hej!
Jag tycker att du har fått fina råd; att du behöver "avlastas", göra en sak i taget, träffa människor osv. Fortsätt med det! Jag tycker att du har gjort fantastiska saker redan! Vilken tjej du är!

Om det är så att du är på väg att bli deprimerad, så finns det andra saker du kan göra själv för att försöka häva det. Det svåra är ju förstås att orka ta tag i det, men försök om det bara går. Och det är egentligen basala saker, men VIKTIGA.

Äta regelbundet. Även om du inte har matlust - ät ändå!
Röra på sig.
Vara ute i dagsljus.
Skapa rutiner. Kroppen och själen mår bra av det när det är obalans. Det blir också något att hålla sig i, en hjälp att tvinga sig att t ex äta och sova på bestämda tider.


Detta är saker som kan påverka seretoninhalten, dvs detsamma som antidepressiva mediciner gör. Men ibland behövs mediciner för att fylla på det vi själva inte kan producera. Men ovannämnda saker är för att försöka påverka det själv. Du ska inte tveka att kontakta sjukvården om det känns oöverstigligt.

Jag tycker att du gjort ett jättestort jobb redan. Du har redan tagit tag i flera saker och planerar för ytterligare. Bra jobbat! Och det är kanske så du ska se det? Att det är ett jobb du gör, ett jobb för att få dig på rätt köl igen. I det arbetet är det bra att också ta hjälp av andra. Vad tänker du om det?

Jag har markerat det som är jätte svårt för mig att hålla.

Jag jobbar natt, dessutom på 5-2 schema, vilket innebär att man jobbar 2, ledig 2, jobbar 3 ledig 2 jobbar 2 ledig 3 osv osv.

Det innebär att jag på en vecka ställer om dygnet 3 ggr som minst.

Jag ska försöka få 5-4 schema istället, då jobbar man 5, är ledig 4, jobbar 4 ledig 5. Kanske inte riktigt i den ordningen, men det blir lite lättare så iaf.

Att äta regelbundet blir ju svårt även det, eftersom jag har så himla olika tider. Och sedan har jag inte problem med ätandet igentligen, det är lagandet av maten som är jobbigt. Finns det mat så äter jag.
Jag behöver en sambo som tycker om att laga mat :D

Att jobba natt annars har jag inget problem med, det är bara schema uppläggningen jag har svårt för, och tyvärr är jag ny på jobbet så jag kan inte ställa några krav. Jag har dock pratat med lite kollegor, och många av dem håller med mig.
 
Sv: Hur tar man beslutet? När?

Hej igen!

Ja, då förstår jag att det är svårt med rutiner. Att behöva ställa om sig så ofta tar på krafterna.

Jag vill minnas att det funnits en tråd om nattarbete. Där fanns det tips hur man kunde minimera slitningarna gällande rutiner kring sömn och mat mm. Ska vi sända ut en förfrågan till alla nattarbetande?

Beträffande matlagningen: Finns det någon du kan byta tjänster med? Någon som lagar matlådor till dig medan du hjälper den personen med något annat (som inte är för betungande för dig). Då kan du ha matlådor i frysen, bara ta fram och värma.

När jag har haft det körigt i perioder, så har en kompis lagat matlådor till mig mot att jag tar hand om hennes katter när hon reser bort. Bra deal! (Jag skulle kattvakta utan matlådor också för den delen, men hon vill göra rätt för sig och då var det här upplägget utmärkt för oss båda.)

Take care
 
Sv: Hur tar man beslutet? När?

Mitt största tips är att sluta jobba natt. Bara det kan göra att man "vaknar" och kommer ut i "ljuset". Även om man anser att jobba natt är inga problem så tar det så mycket kraft på kroppen (ja, allas kroppar, även de som inte tycker det är problem) och det är inget man märker förrän man slutar jobba natt. Då kommer insikten "är det såhär att vara pigg?" "men jag orkar ju göra något" osv. Been there, done that.
Helt plötsligt kunde jag behålla mina vänner, jag kunde börja rida igen, jag fick tillbaka ett liv! (jag jobbade 5-2 schema, sen 5-4 schema, sen 7-7 schema, det blev ingen skillnad i längden på kroppen och min trötthet)
 
Sv: Hur tar man beslutet? När?

Vilket dödande schema :eek:

Min mor jobbar natt och trivs väldigt bra med det, hon har jobbat natt typ hela livet. Ensam natt och de är 2 som delar lika på tjänsten. Således fick de bestämma väldigt fritt hur de skulle ha sina scheman. De flesta, likt ditt, ledde till att de aldrig kände sig lediga. Nu jobbar de antingen 6 nätter/vecka eller 1 natt/vecka, 2 veckorsschema alltså. Mycket bättre!

Så du borde nog verkligen försöka kolla upp om du kan byta schema :)
 
Sv: Hur tar man beslutet? När?

Mitt största tips är att sluta jobba natt. Bara det kan göra att man "vaknar" och kommer ut i "ljuset". Även om man anser att jobba natt är inga problem så tar det så mycket kraft på kroppen (ja, allas kroppar, även de som inte tycker det är problem) och det är inget man märker förrän man slutar jobba natt. Då kommer insikten "är det såhär att vara pigg?" "men jag orkar ju göra något" osv. Been there, done that.
Helt plötsligt kunde jag behålla mina vänner, jag kunde börja rida igen, jag fick tillbaka ett liv! (jag jobbade 5-2 schema, sen 5-4 schema, sen 7-7 schema, det blev ingen skillnad i längden på kroppen och min trötthet)

Det är nog väldigt beroende på hur man är som person dock. Men kanske färre människor egentligen klarar av att jobba natt?

Min mor hatar verkligen att jobba dagtid, hon har testat :p Allt blir bara en enda stress från morgon till kväll för hennes del.
 
Sv: Hur tar man beslutet? När?

Ja det är olika, jag tyckte heller inte det var problem förrän jag insåg hur det var när jag slutade :) Just det här med depression, ångest osv. Jag menar de medicnska problemen som alla som jobbar natt drabbas av.
 
Sv: Hur tar man beslutet? När?

Om man jobbar natt ska man så sällan som möjligt ställa om dygnet. Jag jobbar natt och det tipset har jag fått av flera läkare (som inte vetat att jag inte ställer om dygnet). Jag går upp liiite tidigare om jag är ledig, men inte så mycket.
Enligt min erfarenhet med nattjobb så tar det lite tid innan man lär känna sin kropp som nattarnetare och vet hur mycket man behöver sova, om/hur mycket man kan ställa om dygnet.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Detta är nåt som tyngt mig länge så därför har jag valt ett anonymt nick. Jag har en sjuårig hund som jag haft sen han va valp. Vi...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 119
Senast: lilstar
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag får aldrig komma på arbetsintervju på de jobb jag söker. Kanske beror det på att jag skriver att jag bara är tillgänglig för jobb...
Svar
1
· Visningar
615
Senast: Wille
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 002
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 444
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp