Fråga ang proteinbrist

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Ewe89
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 17
  • Visningar Visningar 1 312
E

Ewe89

Hej, läste några trådar om proteinbrist o blev genast orolig för min häst...
http://community.webshots.com/user/ewe89

kolla på denna länken, mörka varmblodet är min häst. fotona är iof 1½ år gamla, precis från sommarn när jag fick henne... ska ta nya vilken dag som helst. jag vet mkt väl att hon inte ser lika dan ut nu... med ni som kan, hur såg hon egentligen ut då?

Sv: Fråga ang proteinbrist

Nja LITE tunn i överlinjen kanske men inte någon påtaglig proteinbrist. Inte vad JAG kan bedöma utifrån de bilderna iaf!
Hon gick ju på GRÄS då så det borde inte vara proteinbrist där... Gräs inenhåller gott om både energi och protein, serru! ;)

Visa gärna nya bilder så får vi se!

Jag tycker också hon ser jättefin ut, du hade nog inte behövt vara orolig! :)

Den ser välfodrad ut proteinmässigt men ser ut som obalans i mineralintaget och som om den är uppfödd på platt mark med alldelles för lite motion. hållbarheten brukar bli låg på såna pållar.

Djurjouren skrev:
Den ser välfodrad ut proteinmässigt men ser ut som obalans i mineralintaget och som om den är uppfödd på platt mark med alldelles för lite motion. hållbarheten brukar bli låg på såna pållar.

Det var ju inget kul o höra.

Skulle vara intressant att för höra på vilket sätt du anser dig kunna se en mineralobalans.
PL

Om han har en mineralobalans kan jag inte se sådär med ögat direkt just nu men visst har han gått på platt mark en hel del. Vi har inte kuperade hagar där jag står tyvärr och det är inte så lätt att hitta häromkring iheller. Men för att kompensera detta är jag ute mycket med honom i terräng och backar så det är konstigt att du skriver att han får för lite motion? Han fyller två år i april och en så ung häst tränar man inte i den utsträckning att man ser en massa muskler.

Men visst är det bra för unghästar att gå i kuperade hagar och växa upp med naturliga muskler, men nu har inte alla den möjligheten tyvärr. Men man får göra det bästa utav situationen tycker jag.

Att hållbarheten skulle bli sämre vet jag inte, jag har sett många unghästar på 90 talet som gått i ganska platta trist hagar det första 1,5 året på lösdrift innan dom satts i träning på travet och en hel del har haft en väldigt bra karriär.

Det är konstigt att han inte tillsynes har proteinbrist då vårt hö var väldigt dåligt proteinmässigt i höstas när jag analyserat det. Jag fick råd att ge massor med protein för att fylla behovet. Men jag gav aldrig den mängden utan körde på vad jag själv tyckte var lagom.

Han är fin i hullet, kanske en aning rund men det är inte konstigt eftersom han äter massor med halm och är en unghäst.

Jag ville bara höra vad ni tyckte proteinmässigt på bilderna.

Jag tycker det är svårt att uttala sig om unghästar, särskilt då jag inte har någon erfarenhet själv av dom, men i mina ögon ser den okej ut proteinmässigt. Ser ut att ha bra hull och så. Inte tunn i överlinjen. :smirk:

Haha, som alltid är det givetvis helt ovetenskapligt eftersom det är jag som säger det men såna där uppdrivna kotor brukar det bli när det är obalans där . Finns fler saker men det är det som är lättast att se.
Som sagt helt ovetenskapligt men det stämmer skrämmande ofta.

Man tränar ofast inet 2 åringar,de tränar sig själv när de springer och leker med jämnåriga i stora kuperade hagar. Det kan man aldrig efterlikna själv hemma med små promenader.
Jag har själv inet möjligheten att ge mina unghästar sånt här hemma utan jag hyr in dem i en gigantisk unghästflock och det blir dessutom väldigt mkt billigare att ha dem där än hemma.Som en bonus liksom, förutom allt annat gott om kommer av att få en naturlig uppväxt.

Att uppdrivna tillväxtzoner kan vara ett tecken på felaktig mineraltillförsel är väl känt men det är inget jag tycker mig kunna se på bilderna.
Sen är det viktigt att man skiljer på väl tilltagna leder o uppdrivna tillväxtzoner.
PL

Senast ändrad:

Ja men det är ju toppen för dina unghästar ju. Nu får jag ju tyvärr ha min unghäst där jag har honom och trots allt göra det bästa utav den situationen. Han får lek, kuperade hagar och det där på betet och det är ju tur han får det fyra månader om året.

Mittersta bilden är tydligast och jag funderade oxå på väl tilltagna leder men övriga leder är rätt ynkliga på hästen som i andra hänseende är rätt välproportionerlig. Men det är ju ett foto och en gissning.

Vad menas med uppdrivna tillväxtzoner och tilltagna leder och hur får dom det? Hur ser man det? Har konstigt nog aldrig hört det förr.

Han har växt så jämnt och fint och haft bra hull och kroppsform hela tiden tycker jag.

Sorry för att jag stulit tråden lite. Jag borde kanske haft min egen tråd om detta :D.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 509
Senast: Edla
·
Anläggning Hej! Vi kommer, inom en snar framtid, att renovera vår gamla ladugård till ett kallstall och jag har fortfarande en del frågetecken...
Svar
0
· Visningar
1 041
Senast: kippskodd
·
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 723
Senast: Fille
·
Hästvård Hej på er! Jag har ju tidigare här på Buke postat en tråd ang min goding som fick en spricka och en lös benbit på...
Svar
12
· Visningar
3 664
Senast: Fille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka