Lårbensfraktur som skulle vara läkt... (långt inlägg)

Susse

Trådstartare
Hej på er!

Jag har ju tidigare här på Buke postat en tråd ang min goding som fick en spricka och en lös benbit på lårbenet/knäleden. Ni som inte läst tråden, här är en länk http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=921659&highlight=l%E5rbensfraktur

Hästen var enligt veterinären läkt och allt såg jättefint ut. Nu skulle hästen gå i stora hagen lite och bara lata sig lite innan vi skulle köra igång honom försiktigt igen. Och vi var jätteglada och allt kändes underbart!

Alltså nu har hästen gått ute i stora hagen i ca 3 månader allt enligt veterinärens rekommendation. Nu skulle vi börja sätta igång honom med lite promenader längs vägen, bara komma ut och få lite nya intryck.

Vad händer, jo hästen har "halt varannan dag" - syndromet. Han har ibland haltat i hagen och vi har tänkt ja men han har nog trampat lite snett och det har ju faktiskt inte varit så illa.
Men så vissa dagar kan han springa runt och busa och vara glad och ibland vägrar han röra sig alls, kommer man nära är han allmänt tjurig och säger "låt mig bara vara"..

Och så kommer vi ut och börjar skritta lite. Han haltar lite lätt ibland men det kan bero på omusklad säger vet. När han ska ta ngr travsteg så kan han inte få med sig sitt "skadade" ben, det bara hänger efter och när han saktar in så låser sig benet som i en patella-låsning. Sen vissa dagar när vi är ute så kan han gå hur fint som helst. Då skulle man aldrig kunna tro att han varit skadad!

Han är ju bara halt ibland. Oftast så rör han sig jättefint. Igår och idag när vi var ute så var han hur pigg som helst.

Vad tusan ska man ta sig till. Folk runt omkring säger avliva eller ja ni skulle avlivat första dagen. Men klart ja det är lätt att vara efterklok..

Jag och min sambo har nu bestämt att han ska få månaden ut på sig att visa om han kan förbättra sig annars blir det nog tyvärr slakt.

Inget om att vi vill ha ut ngr pengar eller så för honom för det har försäkringsbolaget redan motsatt sig (det är också en lång men annan historia).

Kanske lite luddigt förklarat men jag hoppas att ni förstår..

Nu frågar jag er här på buke. Hur skulle ni gjort om det vore er häst?

Tackar på förhand!

Kramar Susse

Sv: Lårbensfraktur som skulle vara läkt... (långt inlägg)

Så klart en jättesvår fråga... men hade själv varit mkt tveksam till att skritta en häst (uppsuttet) som visar såna symptom. Har ni röntgat benet efter skadan? FÖr att se så det inte blivit några komplikationer?

En häst som är halt har ju ändå ont så jag hade nog gett hästen en begränsad till till konvalecens och annars tagit bort den i samråd med vet förstås...

Hej!
Nä jag har inte skrittat uppsuttet alls bara varit ute på promenad med honom som handhäst och det är då han haltat.
Vi var inne på röntgen och då såg det jättefint ut sa veterinären, skadan var helt läkt. Han hade då stått ca 3 månader på boxvila och sjukhage och skulle nu få börja gå ut lite med sin kompis i stora hagen.
Nu har han alltså stått i ca6 månader och vissa dagar är han lika halt som när skadan just hade skett även om han såklart mest känns pigg.
Ända sen hästen blev skadad har han också haft svårt att lägga sig ned. Han kan inte rulla sig, eller jo han kan lägga sig ner och rulla men det tar en halvtimma innan han kommer ner på marken.. Men så undrar man ibland att han kanske är rädd att det ska göra ont bara eller gör det ont på riktigt....?
Mvh Susse

Ingen som läser som vill svara hur de hade gjort med sin egen häst i detta läge???

Jag hade åkt till en annan klinik. Påstod den nuvarande veterinären att hästen kan vara halt pga att den är omusklad eller lästa jag fel? Tycker det låter som en konstig vet faktiskt. Och sen att den vissa dagar är lika halt som den varit från första början. Låter som en undermålig hältutredning i mina ögon.

I så fall hade jag nog också bytt klinik för att få en second opinion....gjorde det till min egen när läget var kritiskt vilket var räddningen...min fundering är om de verkligen hittat allt, alltså om det finns mer än den utredda skadan....

Jag skulle gett hästen tid, kanske åtminstone ett halvår till i hagen, helst på lösdrift.

Hej!

Jag vet inte hur det är med frakturer på hästar, men på människor säjer dom att man får räkna med smärtor i upp till 2 år efter det läkt.. Kan det inte vara något sånt??

Själv hade jag ont i ja.. nästan 2 år efter en bruten handled och sprickan i fingret är läkt, men nog f-n gör fingret ont ändå..

/ Lavinia, som bara spånar..

En häst här bröt ett framben. Den opererades för att stabilisera benet. Har i efterhand fått behandlas för ledinflammationer som den dragit på sig då den har snedbelastat hela kroppen. Veterinären som den hästen har varit till sa att det tar ungefär ett år innan man vet "vad det blir av hästen".

Jag hade åkt till en annan veterinär samt kollat igenom hästen grundligt.

Ingen som läser som vill svara hur de hade gjort med sin egen häst i detta läge???

personligen hade jag tagit bort hästen direkt när det hände. jag är en sån person som inte tycker att man ställer en häst på boxvila.

Anser du det oavsett hur lång/kort boxvilan är och oavsett hur prognosen ser ut?

Hejsan allesammans!

Jag har röntgat hästen på klinik ett flertal gånger under detta halvår, allt ska vara läkt och fint nu. Veterinärer har jag varit i kontakt med överallt tycker jag och alla säger detsamma, finns inga mer behandlingar att göra. Och jag har ett bra förtroende till den veterinär som behandlat på kliniken..

Svaret om att han kunde bli halt av att vara omusklad fick jag av en annan veterinär då min ordinarie vet just då var bortrest. Jag ringde just bara för ett råd om en annan sak och passade på att snabbt fråga denne veterinär som inte varit inblandad för att få ännu en aspekt på det hela..
Det är klart jag kan vara efterklok nu och tycka att vi borde avlivat kvällen det hände då vi nu sett hur jobbigt allt har varit för hästen, men som sagt det är ju försent att säga nu..

Jag har funderat fram och tillbaka på om han ska få gå bara ett år till men eftersom han även ibland är halt i hagen så tycker jag synd om honom att få stå och ha ont.

Tackar för alla svar är alltid skönt att höra vad andra skulle gjort i samma situation.
Hoppas jag inte skriver alltför luddigt.

Mvh Susse

Anser du det oavsett hur lång/kort boxvilan är och oavsett hur prognosen ser ut?

om boxvilan gäller en vecka eller så och om det inte är pga ett brutet ben utan tex hovböld så menar jag ju inte att man ska ta bort den. var otydlig. men om jag hhade en häst som fick ordinerat boxvila typ tre månader och med ett brutet ben då skulle jag ta bort den. det är, enligt mig, inte ett hästliv att stå på box i flera månader.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 210
Hästvård Hej. Är det någon fler som har häst med artros i halskotpelaren? Givetvis har vi kollat upp detta och fått en diagnos och fört en...
Svar
6
· Visningar
600
Senast: Lavinia
·
Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna... 3 4 5
Svar
91
· Visningar
6 284
Senast: lundsbo
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
1 080
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Balkong 2025
  • Ögonfärg
  • Eurovision 2025

Hund, Katt, Andra Djur