Fråga bouppteckning

nickan1

Trådstartare
Hej alla kunniga bukefalister! Jag har hjälpt en släkting med bouppteckning efter hennes mamma eftersom det var tämligen okomplicerad ekonomi utan några större tillgångar. Den är ingiven till Skatteverket och godkänd där. Nu hade en annan bank hittat ett konto som tillhörde den avlidna, det var inget som var känt för någon innan så de fick hem ett brev från den här banken. Det handlar inte om mycket pengar, några hundralappar. Är det någon som vet om man ska göra en tilläggsbouppteckning då eller ska man göra på något annat sätt? Vad innebär det isåfall då ska en ny förrättning hållas?
 
Hej alla kunniga bukefalister! Jag har hjälpt en släkting med bouppteckning efter hennes mamma eftersom det var tämligen okomplicerad ekonomi utan några större tillgångar. Den är ingiven till Skatteverket och godkänd där. Nu hade en annan bank hittat ett konto som tillhörde den avlidna, det var inget som var känt för någon innan så de fick hem ett brev från den här banken. Det handlar inte om mycket pengar, några hundralappar. Är det någon som vet om man ska göra en tilläggsbouppteckning då eller ska man göra på något annat sätt? Vad innebär det isåfall då ska en ny förrättning hållas?
Enklast är väl att ringa skatteverket och fråga.
Min erfarenhet är att de är väldigt hjälpsamma
 
Hej alla kunniga bukefalister! Jag har hjälpt en släkting med bouppteckning efter hennes mamma eftersom det var tämligen okomplicerad ekonomi utan några större tillgångar. Den är ingiven till Skatteverket och godkänd där. Nu hade en annan bank hittat ett konto som tillhörde den avlidna, det var inget som var känt för någon innan så de fick hem ett brev från den här banken. Det handlar inte om mycket pengar, några hundralappar. Är det någon som vet om man ska göra en tilläggsbouppteckning då eller ska man göra på något annat sätt? Vad innebär det isåfall då ska en ny förrättning hållas?
Är det en lägre summa det handlar om så behövs det inte. Om det är fler än en arvtagare så ska ett arvskifte upprättas och då tas tillgången med där. Om det bara är en arvtagare så görs inget skifte utan man begär bara avslut och överföring hos banken med stöd av bouppteckningen (där banken ser vilka som är arvingar). Det ska inte vara ngt problem hos banken även om inte kontot finns med i bouppteckningen.
 
Enklast är väl att ringa skatteverket och fråga.
Min erfarenhet är att de är väldigt hjälpsamma


Har små möjligheter att ringa dagtid just nu, försökte idag men hamnade i en lång kö som jag tyvärr inte hade tid att vänta i och även om jag skulle blivit uppringd efter samma tid hade jag inte haft möjlighet att ta det. . Därför tänkte jag att jag det kanske är någon som vet här. De gånger jag mailat Skatteverket tycker jag inte att jag har fått några bra svar, har oftast bara fått någon länk till något jag redan läst, en gång skickade de tips på samma länk som jag länkade till i min fråga för att få ett förtydligande av det som stod där.
 
Är det en lägre summa det handlar om så behövs det inte. Om det är fler än en arvtagare så ska ett arvskifte upprättas och då tas tillgången med där. Om det bara är en arvtagare så görs inget skifte utan man begär bara avslut och överföring hos banken med stöd av bouppteckningen (där banken ser vilka som är arvingar). Det ska inte vara ngt problem hos banken även om inte kontot finns med i bouppteckningen.

Jaha okej det rörde sig om ett par hundralappar bara. Det är flera arvingar. Då kanske det är idé att höra med banken direkt istället. Skifte avvaktade jag med att upprätta eftersom det fanns fonder som hade sålts förra och de väntade på slutskattsedeln för dödsboet som kom först i år. Tack för hjälpen!
 
Jaha okej det rörde sig om ett par hundralappar bara. Det är flera arvingar. Då kanske det är idé att höra med banken direkt istället. Skifte avvaktade jag med att upprätta eftersom det fanns fonder som hade sålts förra och de väntade på slutskattsedeln för dödsboet som kom först i år. Tack för hjälpen!
Är det flera arvingar kommer banken kräva ett arvskifte alt att du får fullmakt fr alla dbo-ägare att du har rätt att avsluta kontot och sätta in pengarna på tex den avlidnes huvudkonto i avvaktan på att skiftet ska bli klart.
 

Liknande trådar

Körning Har en 9årig connemaravalack som jag länge har velat ta upp körningen med. Han var körd en hel del när jag köpte honom av uppfödaren för...
Svar
3
· Visningar
1 675
Senast: a_c72
·
M
  • Låst
Ekonomi & Juridik Hejsan. För tre månader sen skrev jag på ett fodervärds avtal där ja skulle få ha hand om ett varmblod som för det första är...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 952
Senast: Marie_Ozzy
·
H
Hästhantering Hej! Det här är mitt allra första inlägg här. Jag är 28 år, och levde för hästar under hela min uppväxt. Jag "bodde" i stallet, hade...
Svar
4
· Visningar
1 162
Senast: Honeypixie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp