Fråga kring hoppsadel

Tilde789

Trådstartare
En lite dum fråga egentligen kanske men jag fick med en dressyrsadel thorowgood T8 nu när jag köpte min häst, som är utprovad och passar henne. Jag vill ju ha en hoppsadel också då vi både ska hoppa och rida dressyr. Så min fundering är, kan jag köpa en exakt lika fast hoppmodell och den passar? Eller skiljer det sig mycket i och med att den ena är dressyr och den andra hopp?

Vad är eran erfarenhet kring det? Behöver inte gälla just thorowgood T8 utan erfarenhet om andra märken går också bra:)
 
Jag har Prestige Roma i både dressyr och hopp till min häst, men de har inte exakt samma passform, den ena är lite rakare i bommen än den andra så det är väl inte helt säkert att alla hästar som kan ha den ena även kan ha den andra. Men den ena är nyare (dvs hoppsadeln är Roma II) så det kan ju spela in också.
 
Det kan skilja en del, beroende på märke. Just Thorowgood har jag ingen större koll på. Men en variation kan vara att i ett märke/modell har hoppsadeln rundbossor och dressyrsadeln kilbossor exempelvis. Även mankfrihet kan variera, upplever att dressyrsadlar generellt har generösare utrymme för manke.
Anläggningsyta kan även skilja en del såsom bogfrihet.

Men varför inte börja med att prova deras hoppsadel om du trivs i dressyren :). Det kan ju vara så att de är hyfsat lika. Men jag skulle inte utgå från det.
 
Just när det gäller Thorowgood så är det iaf olika bommar i hoppmodellen och deras dressyrmodeller, så passar dressyren är det inte helt säkert att hoppen gör det med.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har i dagsläget en Lippo Marcello 17,5" hopp-/allroundsadel som passades ut av erfaren sadelutprovare för två år sedan och som har...
Svar
0
· Visningar
368
Senast: __sofia__
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
7 959
Senast: Linda_A
·
Hästvård Hej alla kloka hästmänniskor! Med sommaren kommer alla funderingar kring hur vi med lättfödda hästar och ponnysar ska göra. Jag har...
Svar
2
· Visningar
702
Senast: Kristall10
·
Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 117

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hat
  • Pusseltråden
  • Vad gör vi? Del CXCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp