Fråga om anställningstid

MissFideli

Trådstartare
Jag började köra buss i linjetrafik 25/10-99. Då på Näckrosbuss. Dom bytte ganska tätt efter namn till Busslink. 2009 förlorade dom trafiken i Örebro och jag valde att istället för att bli uppsagd, begära förflyttning till Busslink i Stockholm. Lidingö närmare bestämt. I den veva byttes namnet till Keolis. 2012 begärde jag förflyttning till Täby. Fortfarande inom Keolis. I januari 2013 tog Arriva över i Täby och i avtalet låg att alla förare automatiskt tas över. Dvs inget söka om, utan anställningen övergår automatiskt till nya aktören.
Men nu till frågan. När jag ska fylla i hur länge jag haft min anställning, fyller jag i när jag fördes över till Arriva eller när jag började köra linjebuss? Min anställning i sig är obruten, jag står som anställd 25/10-1999 i Arrivas system. Men jag har ju ändå bytt företag helt.

Söndagsfunderingen!

Om du behöver veta och inte tror på det som står så får du fråga personalavdelningen.
Jag skulle iaf tolka det du skriver som att du har haft samma anställning hela tiden.

Jag VET att det står så. Men jag vet inte vad det betyder utanför avtalet mellan Arriva och SL.

Jag började köra buss i linjetrafik 25/10-99. Då på Näckrosbuss. Dom bytte ganska tätt efter namn till Busslink. 2009 förlorade dom trafiken i Örebro och jag valde att istället för att bli uppsagd, begära förflyttning till Busslink i Stockholm. Lidingö närmare bestämt. I den veva byttes namnet till Keolis. 2012 begärde jag förflyttning till Täby. Fortfarande inom Keolis. I januari 2013 tog Arriva över i Täby och i avtalet låg att alla förare automatiskt tas över. Dvs inget söka om, utan anställningen övergår automatiskt till nya aktören.
Men nu till frågan. När jag ska fylla i hur länge jag haft min anställning, fyller jag i när jag fördes över till Arriva eller när jag började köra linjebuss? Min anställning i sig är obruten, jag står som anställd 25/10-1999 i Arrivas system. Men jag har ju ändå bytt företag helt.

Söndagsfunderingen!

Du har ju själv svarat på frågan. Sen -99. Ett operatörsbyte betyder på intet sätt uppsägning, om inte arbetstagaren själv väljer att avsluta anställningen då. Man kan ju själv välja att inte gå över, men i och med en verksamhetsövergång kvarstår anställningsår.

Jag VET att det står så. Men jag vet inte vad det betyder utanför avtalet mellan Arriva och SL.
Din anställning har pågått sedan 1999 skulle jag säga. Namnbytena har ingen betydelse. Det skulle vara övergången mellan Keolis och Arriva som det kan ha blivit lite lurigt i avtalet. Jag antar att du fick skriva på nytt anställningsavtal i samband med den övergången? Vad står det i det?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka