Fråga om DHL

R

Raderad medlem 6459

Har googlat men hittar ingenting så frågar här! Jag ska få en leverans med DHL Express på onsdag men vet inte säkert att jag kommer vara hemma när de kommer. Kan min man ta emot paketet eller måste jag skriva på?

Nån med koll?
 
Formellt krävs att maken då kan visa upp både sitt och ditt leg, så det är säkraste metoden.

Ofta delar de ut ändå med bara en signatur från någon som öppnar dörren, men det varierar säkert från anställd till anställd hur noga de är.
 
Jag har skrivit på för min chef när DHL levererat till oss utan problem, men om de får göra så eller bara gjort det lätt för sig vet jag inte. Har inte visat min egen legitimation heller utan bara uppgett mitt namn och signerat.
 
Tror det är DHL? Eller Schenker?
Nåväl, jag har skrivt ut och signerat en blankett där jag ger dem rätt att ställa paket på min förstubro om jag itne är hemma.
 
Tack hörrni! Då lägger jag fram mitt pass så får maken försöka helt enkelt :).
 
Borde inte vara något problem, särskilt inte om han har din legitimation också. Jag har tagit emot flera paket till min sambo som kommit via dhl och jag har bara fått uppge mitt personnummer samt signerat.
 
Han kan skriva på och det behövs inget leg från någon. Får regelbundet paket med tnt och DHL express och ibland tar jag emot och ibland sambon. Aldrig visat leg och ändå fått runt 100 försändelser i år.
 
Eftersom de säljer tjänsten med legitimationskontroll tydligt marknadsfört till företag, skulle inte jag chansa och det verkade redan löst för TS.

https://www.logistics.dhl/se-sv/home/vara-divisioner/frakt/inrikes/hemleverans.html

Ur avtalsvillkoren:
"
Leverans till privatperson
DHL SERVICE POINT OCH DHL HOME DELIVERY Dessa produkter skall användas för leveranser till privatpersoner.

DHL HOME DELIVERY
Utlämning sker till mottagaren eller dennes bud mot uppvisande av giltig legitimationshandling. Vid utlämning till bud skall denne uppvisa både sin egen och den på sändningen angivna mottagarens legitimationshandling. Ovan gäller oavsett om utlämning sker på mottagarens adress eller vid avhämtning på terminal.

Godkända legitimationer: Körkort utfärdade av vägverket, körkort utfärdade av transportstyrelsen, nationella Id-kort, ID-kort från skatteverket, svenskt pass, SIS-märkta tjänstekort & Id-kort, europeiska körkor
"
 
De tar aldrig leg. Mötte tnt utanför mitt hus en dag och sa att det nog var till mig paketet. Han frågade vad jag hette och så fick jag paketet. Och så var det ändå paket med värde på 20k.


Eftersom de säljer tjänsten med legitimationskontroll tydligt marknadsfört till företag, skulle inte jag chansa och det verkade redan löst för TS.

https://www.logistics.dhl/se-sv/home/vara-divisioner/frakt/inrikes/hemleverans.html

Ur avtalsvillkoren:
"
Leverans till privatperson
DHL SERVICE POINT OCH DHL HOME DELIVERY Dessa produkter skall användas för leveranser till privatpersoner.

DHL HOME DELIVERY
Utlämning sker till mottagaren eller dennes bud mot uppvisande av giltig legitimationshandling. Vid utlämning till bud skall denne uppvisa både sin egen och den på sändningen angivna mottagarens legitimationshandling. Ovan gäller oavsett om utlämning sker på mottagarens adress eller vid avhämtning på terminal.

Godkända legitimationer: Körkort utfärdade av vägverket, körkort utfärdade av transportstyrelsen, nationella Id-kort, ID-kort från skatteverket, svenskt pass, SIS-märkta tjänstekort & Id-kort, europeiska körkor
"
 
När DHL kommer till oss så vill de alltid ha leg och underskrift trots att vi bor ensligt. Även lantbrevbäraren kräver leg vid hemleverans vilket jag kan tycka är lite udda eftersom han lägger vanliga brev i lådan men vid just paket vill han ha leg och underskrift.
 
När DHL kommer till oss så vill de alltid ha leg och underskrift trots att vi bor ensligt. Även lantbrevbäraren kräver leg vid hemleverans vilket jag kan tycka är lite udda eftersom han lägger vanliga brev i lådan men vid just paket vill han ha leg och underskrift.
Jag lägger fram passet för säkerhets skull :).
 
Har aldrig varit med om att vare sig Lantbrevbärare eller DHL/ Schenker begärt leg när de kört hem ngt. De nöjer sig med en signatur , ibland inte ens det.
Däremot är det stenhårt när man ska hämt ut själv. Inte ett dugg konsekvent med andra ord!
 

Liknande trådar

Tjatter Jag försöker undvika hemleverans (och är därför inte van vid hur det funkar) men nu har jag beställt en så pass stor sak att det inte...
Svar
4
· Visningar
300
Senast: Silver Girl
·
Kropp & Själ Om någon i familjen har misstänkt ringorm, ska övriga familjemedlemmar stanna hemma då tills man har besökt läkare och fått provsvar...
Svar
9
· Visningar
571
Senast: Bapelsin
·
Samhälle Först så JA jag ska själv klart kolla med mamma och pappa som känner hennes föräldrar väldigt bra! Men jag är en sån person som be höver...
2 3
Svar
55
· Visningar
2 168
Senast: TinyWiny
·
Samhälle Jag är remitterad till MR, remiss skickad för 2 månader sedan och märkt som prioriterad. Kontaktade kliniken idag för att fråga om...
2 3
Svar
54
· Visningar
3 638

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp