Bukefalos 28 år!

Frågar er webb-experter :)

Dreamer

Trådstartare
Kan man öppna en asp-sida inuti en datacell (<td></td>)?

Jag vill kunna köra ett gästboksskript, som finns som ett asp-skript, inuti en datacell, dvs en del av hela webbsidan.

Går detta öht att göra?
Det närmsta jag kom var att ange

<script language="javascript"> document.location.href = "\gb.asp"; </script>

Men vad som hände då var att hela sidan blev bortdirigerad till den nya aspsidan, dvs den öppnas INTE inuti datacellen.....

Provade med asp-skriptet Response.Redirect också men det gick inte, och det är iofs inte så konstigt eftersom detta ju körs på servern och servern i detta fallet gett kontrollen till klienten. Jag måste med andra ord hitta ett sätt att göra detta med client-side scripting, antingen javaskript som i exemplet ovan, eller vbscript.

Förslag?
 
Sv: Frågar er webb-experter :)

jag är ingen webbutvecklare eller programmerare så jag har rätt dåligt koll på det här, men vad är en iframe? Kan man köra detta inuti en tabell-cell?
Sidan har tagit rätt lång tid att bygga och baseras på en asp som skapar en tabell, jag måste utgå ifrån detta.
 
Sv: Frågar er webb-experter :)

iframe är en gammal standard :smirk:

Läs in dig i CSS och skapa en <Div> som hanterar en extern sida. tex. en gästbok. <div> kan du sen placera exakt vart du vill på sidan..

CSS är väldigt bra att kunna. the way of the future :smirk:
 
Sv: Frågar er webb-experter :)

En fråga bara. Kan jag göra detta inuit en datacell? Jag tänker inte skriva om hela koden i asp-filerna..
 
Sv: Frågar er webb-experter :)

TUSEN TACK det var precis det jag letade efter! Wohow, here we go!
:love: :love: :love:
 
Sv: Frågar er webb-experter :)

Är inte så hajj på asp.. men eftersom css är fristående och oberende så bör det funka.. funkar på php bland annat :smirk:
 
Sv: Frågar er webb-experter :)

Går nog inte att göra så som du menar. För man kan antagligen inte kontrollera vad som kommer hända när man trycker på eventuella länkar för att tex bläddra i gästboken och de kommer därför öppna i hela fönstret istället för i den div:en man tilldelat.

ASP är annars i princip samma sak som PHP. Det är ett annat språk (ASP är ofta skrivet i VB, men kan även skrivas i Java om jag inte minns helt fel. PHP använder ett eget språk som liknar Perl) och andra inbyggda funktioner. ASP är väl inte direkt "gratis" heller gissar jag (Microsoft...) även om det säkert finns alternativa utvecklingsmiljöer och tolkar som är gratis.
 
Senast ändrad av en moderator:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp