frågor ang ålder på islänning

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare jennyliljeberg
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1
  • Visningar Visningar 896
J

jennyliljeberg

Räknas en pigg och frisk islänning på 25 år som gammal? Eftersom de rids in sent och lever länge borde de ju vara "yngre" än en vanlig häst i samma ålder?
Hur länge brukar en isis hålla för vanlig ridning?

Visst räknas den som en "gammal" häst om den är 25. Det är dock ingen ovanlig ålder på en islandshäst. Rida tycker jag man bör göra så länge hästen klarar av det - gamla hästar tappar lätt muskler och har svårt att bygga upp dem igen. Man kan också bli tvungen att ge specialfoder om hästen får dåliga tänder och svårt att tugga.

Liknande trådar

Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
430
Senast: Malva1978
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
832
Senast: tara
·
Samhälle Såg att @Görel tipsat om denna på annat håll men den är för intressant att inte få en egen tråd. Intressant i betydelsen hur ett - vad... 2 3
Svar
45
· Visningar
3 807
Senast: Sirap
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
651
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka