Frågor ang, bettlöst träns

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Lozzan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 741
L

Lozzan

Hööks har ju ett nytt bettlöst träns och jag undrar hur "milt" det är. Inte så att jag har funderat på att köpa det eftersom jag inte rider just nu men den ger ju inverkan i nacken på hästen, anser ni att det är bättre eller sämre än tryck på nosryggen?
Jag har inte erfarenhet av något av dom men jag kan tänka mej att det är lite mildare om det inte ger effekten att "dra ihop" hästen

300404-a.jpg

Sv: Frågor ang, bettlöst träns

Det blir även tryck på nosryggen. När du tar i tyglarna verkar det i nacken, på motsatta sidan, under hakan och på nosryggen. De böjande tygeltagen blir med ett Bitless Bridle tygligare eftersom att när du tar i höger tygel blir det tryck på vänster sida om hästens huvud. Dock har jag hört från några att just stoppsignalen blir otydlig (det blir ju då tryck överallt på huvudet, och det blir ju lite svårt att tolka som "stanna").

De enda kommentar jag hört om det där tränset är något i stil med "man ska inte hoppa med det i alla fall"... Bör väl tolkas lite fritt, men jag tror det kan göra mer skada än nytta om man inte har så stor erfarenhet av bettlösa träns.

Och varför skulle man inte hoppa med det? :crazy:
Det skulle i så fall vara av just den anledningen att stoppsignalen blir otydlig, men det känns som att hästen lär sig det efter ett tag.

Jag tror det var det som var tanken bakom det, men det var inte jag som yttrade mig på så vis från första början :p
Ja, så är det väl med mycket, det handlar om att lära hästen vad det betyder ;)

Jag har hört från flertalet andra som tycker att eftergiften är seg i detta.

Mina egna erfarenheter är:

+
Bättre än hackamore
Ger en ärligare ställning än många huvudlag (bett såsom bettlöst - vissa säger att det inte finns genvägar men viss genväg/hjälp kan man få med detta huvudlag tycker jag)

-
Om man tar i två tyglar samtidigt = tryck både över och under hakan = otydligt
Tar du i en tygel enbart riskerar huvudlaget att glida runt en hel del (lite ostadigt)
Sidostyckena är lite för nära ögat för min smak

Liknande trådar

Utrustning Är det någon som har testat ett Dyon la cence bettlöst träns? Funderar på om jag skulle köpa ett sådant till min häst som försenad...
Svar
17
· Visningar
1 483
Senast: Morces
·
Utrustning Då jag planerar att skaffa häst igen om några år så sitter jag o kollar på utrustning osv. Gillar att ha en färdig plan för hur saker... 2
Svar
30
· Visningar
2 547
Senast: tuaphua
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt... 2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 868
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Jag har en ny hästkompis sedan två månader tillbaka så vi håller på att lära känna varandra. Det är en mycket vaken individ som lätt...
Svar
17
· Visningar
1 574
Senast: Rialavargen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka