Frågor ang klippning av häst!!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare CissiK
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 15
  • Visningar Visningar 1 313
C

CissiK

Jag har inte behövt klippa mina hästar förut men nu måste jag klippa en av dem. Han har satt sån himla päls nu att han blir toksvettig på hela kroppen, utom uppe på rumpan, när man är ute och kör eller rider honom.

Så nu undrar jag; måste jag klippa hela honom? Varför sparar en del pälsen under sadeln? Vilken längd ska jag ställa in klippmaskinen på? Kan man klippa halsen utan att sen använda halstäcke? :confused:

Sv: Frågor ang klippning av häst!!

Inte behöver du klippa hela hästen. Min klipps på halsen och längs sidan (kommer aldrig ihåg vad den klippningen heter:o) Det vill säga där hon blir mest svettig. Lämnar över rygg och rumpa eftersom jag inte finner någon mening med att klippa bort päls där hon inte svettas samt att jag upplever att hon håller värmen bättre med den pälsen kvar! Har 3mm skär på min maskin, tycker det blir lagom kort. Råkade sätta på 1mm skären en gång, hon såg ut som en nakenråtta :angel:

Senast ändrad av en moderator:

du måste inte klippa hela honom (: det räcker att du klipper en klippning som passar där han blir svettigast. men att man sparar under sadeln är väl för att det inte ska skava när man rider, tror jag. eller så är jag helt ute och cyklar. Jag undrar också om man måste ha halstäcke om man klipper där. Men de flesta som klipper sina hästar här har inte det iaf. så tror inte det är tvunget :p

Du klipper alltså under magen och typ halvvägs upp på sidorna, som en rak linje eller? Hur kort klipper du då?

Ja, fast gör som en böj uppåt i virveln. Jag är sämst på att förklara :) 3mm är bra längd.

Jag förstår vad du menar. Tack!

Filtklippning heter det ju.... att jag aldrig kan komma ihåg det!

Senast ändrad av en moderator:

Bra sida! Där stod ju mycket bra grejer. Tack. Det får bli en sk filtklippning.

När du klippt klart så fyll en spann med varmt vatten, häll i barnolja och plocka fram en handduk. Doppa i handduken, vrid ur och svep som med om du höll en ryktborste i handen hela hästen. Doppa, vridur, "rykta". Se doppet som att dra borsten mot skrapan, typ.

Värmen från handduken och ångan i vattnet drar ut det sista stövet. Oljan bidrar till att höja glansen efter klippningen. Funkar kanon på min ljusbruna kille som blir så där tråkigt svartbeige efter en klippning.

Nej du behöver inte använda halstäcke för att halsen är klippt. Hästen släpper i princip ut noll värme via halsen.

Spårklippning kan räcka utmärkt för att de ska svettas mindre på träning, och så slipper du hålla på och täcka hästen.

När du klippt klart så fyll en spann med varmt vatten, häll i barnolja och plocka fram en handduk. Doppa i handduken, vrid ur och svep som med om du höll en ryktborste i handen hela hästen. Doppa, vridur, "rykta". Se doppet som att dra borsten mot skrapan, typ.

Värmen från handduken och ångan i vattnet drar ut det sista stövet. Oljan bidrar till att höja glansen efter klippningen. Funkar kanon på min ljusbruna kille som blir så där tråkigt svartbeige efter en klippning.

Jätte bra tips, hörru! :bow:

Ett jätte bra tips om ni har frågor angående klippning av häst är att kolla på www.hippson.se De har bra information om just detta ämnet. Bara ett litet sidotips

Klipper min halvblodskorsning i halvklippning
Halvklippning
Klipp hela hals- och bogpartiet samt frambenen till nedanför knäet. Från manken klipper du snett bakåt-nedåt mot ljumsken. All päls finns alltså kvar på rygg och bakben. Då behövs inget ländtäcke vid ridning och man skyddar hästens ömtåliga njurar och ryggparti från nerkylning
. Sist klippte jag dock inte frambenen alls och det funkade bra det med :)

Hur mycket olja har du i en hink vatten?

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har två chinese crested, en puff och en naken. När puffen var helpälsad ägnade jag mellan 20-40 minuter per dag till att borsta... 2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 533
Senast: Wenniz
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
27 004
Senast: alazzi
·
Hästvård Hejsan! I höstas klippte jag min islandshäst då han blev för varm under träning. Han klipptes första gången i oktober, då jag klippte...
Svar
14
· Visningar
2 612
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Hästen, som är en Basjkir, har otroligt tjock päls året runt vilket gör honom väldigt svettig utan knappt någon ansträngning alls. Han... 2 3
Svar
42
· Visningar
4 807
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka