Frågor efter kotledsinflamation.

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Billion99
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 706
B

Billion99

hej, min häst fick dubbelsidigkotledsinflamation för inte så längesedan. men nu har jag skrittat honom i 9veckor. undrar derför, när tkr ni att jag kan börja rida lite mer dressyr? jag har ridit på bana 2 ggr nu dom senaste dagarna, men inget allvarligt. inga små volter eller så. utan 20-30m stora volter för att få känna bara hur han känndes. han var ju väldigt stel dock. men släppte efter en 45 minuter i nacken och hals. (bara skritt) nu är ju han en fd varmblodstravare. men han ska bli dressyr häst., då han inte får hoppa... När jag rider ut brukar jag rida trav i 5min. Men hur tror ni jag kan träna nu? (rider ALLTID med lindor för extra stöd.) Vill ha hjälp...:(

Sv: Frågor efter kotledsinflamation.

båda fram hovarna satt den dubbelsidiga kotledsinflamationen.

Kotledsinflammationer kan bero på väldigt många olika orsaker - felaktig ridning, felaktig skoning, sadel som inte passar, pålagringar i kotleden osv osv, och hästen kan också vara olika mycket halt. Så du borde få ett igångsättningsschema av din veterinär som kan bedöma hur snabbt man kan gå fram.

Normalt skrittar man först, sedan är det trav på raka spår en eller två veckor, öka från 5-10/15 minuter. Sedan brukar man börja trava runt fyrkantspåret någon vecka, därefter volter 20 meter i trav och lite galopp på raka spår. Därefter galopp runt spåret, och därefter börjar men rida mer "vanligt". Obs att man inte ska trava 15 minuter i sträck, utan försöka portionera ut det och ha många skrittpauser.

När man rider ut ska man inte gå i för kuperad mark i början.
Sedan beror det ju på vad man har tillgång till för ridbanor och utevägar, så man får försöka göra det bästa av det man har.

Lycka till!

tack för svar! :) men min vet sprutade hästen med corteson, sen skulle vi tillbaka efter 2veckor och se om han var haltfri.
efter två veckor kmr vi upp och han är haltfri!:bow:
vår vet sa att de va bara att köra på som vanligt efter vi var upp med han,:confused: men de velade vi inte. eftersom vi har lagt ut mer en 10000 redan på vet.:crazy: känndes som att de var lika bra att ta det lungt så han inte gick sönder igen..
så vi gick ut och gick med han i 2veckor med grimma och grimmskaft 30 minuter varannan dag. sen red jag skritt ute i naturen varannan dag i 15-30min, i 2veckor. Sen red jag fortfarande i skritt fast i 1timme varannan dag. så har jag hållt på nu i 9veckor. tkr att han borde vara ganska så hel snart..:crazy: sen har han oxå Pålagringar i benen, men inte i leden, han har även hovbroskförbening båda fram. sen fick han som liten piagnosen Rematisk.:confused::crazy: men jag vet inte hur mkt jag kan träna nu..:confused:
hjälp..

Liknande trådar

Ridning Efter 25 års riduppehåll så gav jag mig tillbaka upp på hästryggen och av en ren slump så blev det en ridtravare som jag återupptog min...
Svar
12
· Visningar
2 043
Senast: kryddelydd
·
M
Träning Jag är väldigt dålig på att variera min dressyrridning, och jag tycker inte att jag hinner med allt som ska fungera under ett...
Svar
8
· Visningar
996
Senast: Whiplashr
·
B
Hästvård Hejsan , Är ny här men hoppas verkligen någon kan komma med något råd angående mitt problem . . Min gamla travarvalack, 19 år, har...
Svar
3
· Visningar
976
Senast: Egonson
·
Ridning Som ni kanske läst i en annan tråd här på forumet, Från "smygskritt" och "mockasintrav" till piaff, har jag kommit en bit längre i...
Svar
10
· Visningar
1 434
Senast: emindy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka