Frågor inför inskolningen

• Småbarn
  • Trådstartare Trådstartare Piffelina
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 660
P

Piffelina

Dottern börjar nu förskolan i slutet av augusti och jag funderar på hur man märker kläderna bäst. Funkar det med märkpenna från bokhandeln eller bör man ha märklappar som man stryker eller syr på kläderna?

En fråga till; dottern använder napp när hon ska sova. Men det kan inte vara lätt att ha koll på vems napp som är vems. Funderar därför på att beställa napp med hennes namn på. Kan ju testa om hon gillar en sådan modell, för den har vi inte haft till henne. Hur gör man annars lättast?

Knasiga frågor kanske men jag har ingen koll på detta :confused:

Sv: Frågor inför inskolningen

Har haft samma funderingar. Tänkte kombinera att sy fast lappar med att skriva med märkpenna på tvättlapparna.
Beställde lappar i bomull i sy-på-variant från namnband.se då jag läste mig till att många har dåliga erfarenheter av stryk på-varianterna, att de lossnar och så.

Angående nappar så har jag beställt sådana med hennes namn på från namnnappen.se, det finnns ju flera olika modeller. Min dotter har haft sådana innan i flera varianter så jag vet ju att de funkar (samma som esskas, finns både i standardmodell och happymodell). Annars borde man väl kunna knyta fast ett band med namn på på nappens "knopp" eller ring?

Min dotter ska skolas in nu under hösten och att tänka på praktiska göromål håller nervositeten i schack.. ;)

Rasmus har vart minst så inga andra har fått på sig hans kläder :D Men här räcker de med att man skriver namn på de lappar som redan sitter i kläderna. Får de inte plats bara initialerna.

Här har alla barn en egen nappkorg, där ligger alltid nappen förutom när barnet använder det när de sover. Även här har ju Rasmus vart den enda med napp men på svärmors avdelning är de fler småbarn och de gör likadant där. Rasmus hae 2 namn-nappar och han hatar dem. Det är lätt att skriva namn på nappen med spritpenna om de skulle behövas.

Vi använder en vanlig märkpenna. Jag tror till och med det funkar med en permanent overheadpenna. Efter ca 15 tvättar bleknar texten, så då brukar jag fylla i igen (om inte kläderna är urväxta då).

Jag märker även napparna med samma penna. Det bleknar fortare. Kanske för att jag kokar dem med jämna mellanrum. Men då fyller jag i igen.

Nu har jag inga egna barn än, men jag tänkte på tygbanden man kan beställa - visst borde man kunna få sådana och sy fast runt ringen på nappen? Visst, det involvera lite handarbete men inte mer än fyra-sex stygn!

Det finns en DYMO-maskin på Clas Ohlsson där man kan sätta in stryk-på-lappar och skriva ut egna texter! :idea: Litet tips.

Jag köpte en märkpenna på POP och märker Elinas kläder. Napp kommer finnas i en egen mugg, och sova-mjukdjuret likaså.02

Jag har skrivit med vanlig kulspetspenna alternativt spritpenna.

Jag funderade på att skaffa namnnappar, men dottern slutade sova med napp hos dagmamman, så det var ingen större mening med det sedan. :laugh:

En sån penna man skriver på CD-skivor funkar utmärkt. Sitter i hur många tvättar som helst. Funkar ju också bra till skor, regnkläder osv. :)

Svara alla i samma. Tack för era svar.

Märka nappen med spritpenna eller liknande ska jag testa. Vet att vi har en sådan penna som man skriver på cd-skivor så det blir till att testa den på napp och kläder. Om det inte funkar så bra får jag testa med namnlappar som fästs i kläderna.
Namn-napp är jag lite tveksam till eftersom vi testade olika nappar när hon var nyfödd innan vi hittade en som passade henne :D
När hon sover så spottar hon oftast ut nappen så därav att jag vill märka den.

På hennes avdelning är det 13 barn mellan 0-2 år så de bad oss att noga märka allt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka