Frågor kring referens

Sonic76

Trådstartare
Undrar om man har rätt att be referensen att inte prata om vissa saker som inte kommer ha betydelse för det nya jobbet?
 
Undrar om man har rätt att be referensen att inte prata om vissa saker som inte kommer ha betydelse för det nya jobbet?

Du får förankra vad du vill med referenten och det bör man också göra om man har sådana "krav". Sedan är det upp till referenten att fortfarande ställa upp eller inte.

Jag skulle dock inte ställa upp som referens med sådana begränsningar. Jag skulle önska att den som vill bli anställd istället förankrar med blivande arbetsgivare att det inte har betydelse för jobbet man söker och sedan kan jag svara på de frågor referenstagaren framför på det sätt jag finner lämpligt.

Någonstans måste det finnas ett ömsesidigt förtroende mellan alla dessa 3 parter för att det ska fungera och vara meningsfullt.
 
Har själv lämnat referenser åt ett antal personer genom åren och skulle nog inte acceptera att vara referens under förutsättning att referensobjektet i fråga ställer krav på vad jag får säga och inte säga. Dessutom kommer det garanterat att ligga dig i fatet om det är så att din referens väljer att inte svara på vissa frågor som referenstagaren ställer, det om något kommer att få varningsklockor att ljuda.

Bättre då som sagt att låta din referens göra sin grej och sen diskutera resultat av referenstagningen med den nya arbetsgivaren själv och motivera varför just den här frågan inte är relevant i ert förhållande som arbetsgivare - arbetstagare.
 
Jag tycker som andra som har svarat att det är orimligt att försöka styra vad referenten säger. Jag skulle inte acceptera det. Om jag som referent får frågor som är svåra att besvara på ett för den arbetssökande enbart positivt vis, får jag helt enkelt hantera det med mitt eget omdöme. Om det inte är okej, får personen skaffa en annan referent än mig.
 
Alltså det handlar inte om att mörka nåt men jag har varit med om att en referens lämnade en dålig referens utan att informera mig först
Vill gärna veta vd referensen kommer att säga
 
Om det är något som inte kommer att ha betydelse för det nya jobbet finns det väl ingen anledning för arbetsgivaren att fråga referenten om det heller, tänker jag?
 
Om det är något som inte kommer att ha betydelse för det nya jobbet finns det väl ingen anledning för arbetsgivaren att fråga referenten om det heller, tänker jag?
Nej men man vet ju inte
Jag har varit ärlig kring det hela så egentligen spelar det ingen roll, men man vet ju aldrig hur referenten framställer det
 
När jag bytte jobb senast så hade jag mycket nyligen varit sjukskriven p.g.a stress. Då hade jag varit yrkesverksam i 10 år och aldrig råkat ut för att bli så hårt pressad av en arbetsgivare att det tillslut smällde. För min del var det väldigt uppenbart att jag inte är överkänslig för stress utan att detta berodde på en extrem arbetssituation och svåra maktstrukturer på jobbet, men jag var ändå orolig för att detta skulle komma fram under referenssamtalen och att min potentiellt nya arbetsgivare inte skulle våga ta risken att anställa någon som nyligen varit utbränd. Jag hade faktiskt inte tyckt att det hade varit särskilt konstigt, ifall de inte vågat det. De visste ju ingenting om min dåvarande arbetssituation, inte heller visste de att läkaren fullt ut friskförklarat mig och ansett att jag bör kunna arbeta ypperligt i normalt arbetstempo.

Jag löste det dock genom att inte lämna någon referens från just den arbetsplatsen, frågan skulle alltså inte kunna komma upp och det blev ett icke-problem. Jag fick jobbet, och stresskänslighet har inte varit något problem under mina snart 3 år här.
 

Liknande trådar

L
Samhälle Först så JA jag ska själv klart kolla med mamma och pappa som känner hennes föräldrar väldigt bra! Men jag är en sån person som be höver...
2 3
Svar
55
· Visningar
2 677
Senast: TinyWiny
·
  • Låst
Relationer Jag har på senare år reflekterat över att det fanns en tjej jag inte var så snäll mot i grundskolan. Jag kommer inte ihåg så mycket...
13 14 15
Svar
286
· Visningar
13 751
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 338
L
Juridik & Ekonomi Jag undrar två saker om polis anmälningar och sånt om nån här vet det! Och jag vill inte disskutera om VARFÖR jag undrar domhär sakerna...
2
Svar
20
· Visningar
2 224
Senast: gulakatten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp