Frågor kring sötsug...

stjarnhimmel

Trådstartare
Jag har lätt att få sötsug/sockerberoende. Överallt läser jag att det bästa för att minska sötsuget är att äta lite kolhydrater.
Problemet för mig är att det funkar tvärtom. Jag försöker äta rätt lite kolhydrater i form av bröd pasta etc pga min IBS inte gillar kolhydrater. Jag kan inte heller äta mkt fett eller stekt mat pga IBS. Jag försöker äta mkt fisk, kyckling grönskaer etc.
Men det jag märker är att när jag äter så får jag stort sötsug. Alltså det motsatta vad folk säger.
Kan det handla om att jag då får för lite kolhydrater/ enerig och därför får sötsug? Och vad ska jag då äta eftersom jag inte kan äta mkt kolhydrater / fett? Det finns ju naturligtvis kolhydrater i annat än bröd och pasta så då antar jag att jag måste hitta andra alternativ.
 
  • Gilla
Reactions: rtf
Jag har hört att sötsug kan vara förklädd törst. Prova dricka mycket vatten när sötsuget kickar in.
 
Jag har lätt att få sötsug/sockerberoende. Överallt läser jag att det bästa för att minska sötsuget är att äta lite kolhydrater.
Problemet för mig är att det funkar tvärtom. Jag försöker äta rätt lite kolhydrater i form av bröd pasta etc pga min IBS inte gillar kolhydrater. Jag kan inte heller äta mkt fett eller stekt mat pga IBS. Jag försöker äta mkt fisk, kyckling grönskaer etc.
Men det jag märker är att när jag äter så får jag stort sötsug. Alltså det motsatta vad folk säger.
Kan det handla om att jag då får för lite kolhydrater/ enerig och därför får sötsug? Och vad ska jag då äta eftersom jag inte kan äta mkt kolhydrater / fett? Det finns ju naturligtvis kolhydrater i annat än bröd och pasta så då antar jag att jag måste hitta andra alternativ.
Jag är likadan!
 
Jag har lätt att få sötsug/sockerberoende. Överallt läser jag att det bästa för att minska sötsuget är att äta lite kolhydrater.
Problemet för mig är att det funkar tvärtom. Jag försöker äta rätt lite kolhydrater i form av bröd pasta etc pga min IBS inte gillar kolhydrater. Jag kan inte heller äta mkt fett eller stekt mat pga IBS. Jag försöker äta mkt fisk, kyckling grönskaer etc.
Men det jag märker är att när jag äter så får jag stort sötsug. Alltså det motsatta vad folk säger.
Kan det handla om att jag då får för lite kolhydrater/ enerig och därför får sötsug? Och vad ska jag då äta eftersom jag inte kan äta mkt kolhydrater / fett? Det finns ju naturligtvis kolhydrater i annat än bröd och pasta så då antar jag att jag måste hitta andra alternativ.

Jag har inget bra svar på vad du ska äta istället, men jag funkar likadant. Sedan jag började äta spannmål och/eller potatis dagligen och till och med i varje måltid har mitt sötsug så gott som försvunnit helt. Sug tolkar jag som att kroppen signalerar att den saknar något och så länge jag är noga med att äta allsidigt(och tillräckligt) är mitt sug efter sött minimalt.
 
Min äldsta son lider av Reaktiv hypoglykemi (fast han är inte diabetiker), dvs hans blodsocker sjunker efter en måltid. Om han inte äter sammansatta kolhydrater (potatis, ris, pasta och så vidare) vid en måltid blir det ännu värre.
Han måste alltid ta en kopp te med socker eller honung 1-2 timmar efter maten för att orka vara vaken. (Har mätt han blodsocker så lågt som 3 ett par timmar efter en måltid utan kolhydrater från ris/pasta mm)

Nu påstår jag inte det är det problemet TS har men det skulle kunna vara värt kolla blodsockret före och efter en måltid.
Sötsug beror ju ofta på sjunkande blodsockernivåer (inte nödvändigtvis extremt låga utan bara just sjunkande nivåer)
En helt naturlig kroppslig reaktion, det är så kroppen ska reagera. Även om det ibland kan kännas ställer till besvär när man försöker sluta med sötsaker :cool:
 
Jag har lätt att få sötsug/sockerberoende. Överallt läser jag att det bästa för att minska sötsuget är att äta lite kolhydrater.
Problemet för mig är att det funkar tvärtom. Jag försöker äta rätt lite kolhydrater i form av bröd pasta etc pga min IBS inte gillar kolhydrater. Jag kan inte heller äta mkt fett eller stekt mat pga IBS. Jag försöker äta mkt fisk, kyckling grönskaer etc.
Men det jag märker är att när jag äter så får jag stort sötsug. Alltså det motsatta vad folk säger.
Kan det handla om att jag då får för lite kolhydrater/ enerig och därför får sötsug? Och vad ska jag då äta eftersom jag inte kan äta mkt kolhydrater / fett? Det finns ju naturligtvis kolhydrater i annat än bröd och pasta så då antar jag att jag måste hitta andra alternativ.

För mig blir sötsug bara hundra resor värre om jag äter kolhydrater. Alla kolhydrater är ju socker i olika former, man kan inte stävja sötsug med att äta kolhydrater, då spär man bara på det ännu mer.

Det triggar igång på något sätt, jag kan bli besatt av choklad efter att ha ätit t ex pasta eller bröd. Så för mig funkar det bäst att låta bli alla kolhydrater, då stryps mitt sug helt och hållet.

Men jag är rätt extrem i min sockerkänslighet också. Jag undviker även sötningsmedel och nästan allt som smakar sött, för det triggar kolhydratssug/godissug.
 
Jag fungerar inte utan kolhydrater! Äter jag inte något med kolhydrater i blir jag trött och godissugen.

Min hemmasnickrade teori är att en del inte är gjorda för lågkolhydratkost. Jag har inget direkt sockersug, jag är snarast äcklad av överdrivna mängder slisk. Givetvis ska man äta så nyttigt som möjligt men att framställa kolhydrater som gift som en del gör känns inte rätt. Sedan behöver man ju inte göra raffinerat socker till sitt huvudsakliga kolhydratintag ;) Vet man att kolhydrater triggar ett sockerbehov ska man naturligtvis hålla sig undan dem men det stämmer ju inte för alla.

@stjarnhimmel: Hur fungerar din mage på potatis,matvete och ris? De är ju bra alternativ till soveldelen av måltiden förutom bröd och pasta.
 
Jag har lätt att få sötsug/sockerberoende. Överallt läser jag att det bästa för att minska sötsuget är att äta lite kolhydrater.
Problemet för mig är att det funkar tvärtom. Jag försöker äta rätt lite kolhydrater i form av bröd pasta etc pga min IBS inte gillar kolhydrater. Jag kan inte heller äta mkt fett eller stekt mat pga IBS. Jag försöker äta mkt fisk, kyckling grönskaer etc.
Men det jag märker är att när jag äter så får jag stort sötsug. Alltså det motsatta vad folk säger.
Kan det handla om att jag då får för lite kolhydrater/ enerig och därför får sötsug? Och vad ska jag då äta eftersom jag inte kan äta mkt kolhydrater / fett? Det finns ju naturligtvis kolhydrater i annat än bröd och pasta så då antar jag att jag måste hitta andra alternativ.
Provat t ex tuggigummi eller frukter/grönsaker?
Jag har också IBS, men troligen en liten annan variant än dig och jag har lärt mig vad jag kan äta och inte äta, får jag i mig för mycket socker, fett och skräpmat blir det brådis till toa, men ibland går det inte att motstå det där goda ändå. :/
 
För mig blir sötsug bara hundra resor värre om jag äter kolhydrater. Alla kolhydrater är ju socker i olika former, man kan inte stävja sötsug med att äta kolhydrater, då spär man bara på det ännu mer.

Det triggar igång på något sätt, jag kan bli besatt av choklad efter att ha ätit t ex pasta eller bröd. Så för mig funkar det bäst att låta bli alla kolhydrater, då stryps mitt sug helt och hållet.

Men jag är rätt extrem i min sockerkänslighet också. Jag undviker även sötningsmedel och nästan allt som smakar sött, för det triggar kolhydratssug/godissug.

Ok ja då är jag typ det motsatta.
 
Hur lång tid äter du lite kolhydrater?

Längre tid. Har ätit så till och från i många år. Det är det jag mår bäst av gällande IBS. Enda problemet är ju just att jag blir så godissugen... Vore det inte för godissuget skulle det vara bra.
Sen är jag inte pedantisk när det gäller att inte äta mkt kolhydrater det är ingen principsak utan handlar om att slippa få ont i magen, vara trött och uppblåst.
 
Jag har inget bra svar på vad du ska äta istället, men jag funkar likadant. Sedan jag började äta spannmål och/eller potatis dagligen och till och med i varje måltid har mitt sötsug så gott som försvunnit helt. Sug tolkar jag som att kroppen signalerar att den saknar något och så länge jag är noga med att äta allsidigt(och tillräckligt) är mitt sug efter sött minimalt.

Jag är också inne på tanken om att sug signalerar att kroppen saknar ngt. Det är det jag också tänker- att kroppen tex vll ha mer energi.
 
En annan fråga- är det ngn annan som har IBS och som äter speciell IBS-kost?
Jag gick till en dietist för flera år sedan som skulle lägga upp ett kostprogram. Men jag tyckte det inte var realistiskt...
 
Äter du generellt sett ordentligt? Jag menar tillräckligt mycket och tillräckligt varierat? Tillräckligt fiberrikt?

Jag får konstant sötsug om jag äter för lite just kolhydrater och fibrer. Fibrer är väl långsamma kolhydrater. Med fibrer menar jag inte enbart grovt bröd, utan mycket av de lite mer fiberrika grönsakerna, tex bönor, broccoli och andra kålsorter.

För mig är det uppenbart att kroppen behöver både snabb och långsam energi för att fungera, och där är kolhydraterna viktiga.

Sen tror jag iofs att minst hälften av de här upplevelserna sitter i huvudet, men mitt huvud är så beskaffat att jag håller mig mätt länge och stabilt om jag äter varierat och stora mängder matiga grönsaker.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej, Jag behöver råd angående min border collie som har världens känsligaste mage 😭 Han är 5 år, och har ibland fått riktigt dålig...
Svar
6
· Visningar
1 492
Senast: Dopy
·
Kropp & Själ Hej vänner! Jag orkar inte skaffa nytt nick så ni som vet vem jag är ber jag vara respektfulla. Jag undrar var man får hjälp för...
38 39 40
Svar
783
· Visningar
92 785
Senast: Monimaker
·
Övr. Hund Vet inte om det går att göra åt åt, men nån kanske har nån ide om nåt som kan hjälpa... Jag jobbar skift och har av naturen begåvats...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 049
Senast: _Taggis_
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Behöver ventilera. Få lite frisk luft i en annars ganska het luft. Min partner har barn sedan innan. Vi hade en rätt bra relation...
2
Svar
39
· Visningar
4 469
Senast: Ciccio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp