Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.

Se mitt inlägg på tråden ifråga.
Om vi talar om ballerinaföl så är mkt motion o sänkta trakter absolut kontraindicerat i det akuta stadien.
Men viss felaktigt underlag o tidvis för lite rörelse kan säkert bidra till uppkomsten men att sätta in en massa motion i det akuta stadiet blir inte mer rätt därför.
Men som vanligt anser Afrodite att hon vet bättre än veterinärer som jobbar med dessa problem!!
Ang desmotomi av djupa böjsenans förstärkningsband så är detta en beprövad o accepterad metod i ett senare stadium när en bockhov håller på att utvecklas(men inte det första man tar till) knappast anmälningsbart o knappast djurplågeri.
PL
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.

Har samma problem här, hoppas på snö!
Har du möjlighet att stänga av den upptrampade knöligt frusna delaen av hagen kan o använda boots vid ridning kan det vara en lösning.
Annars skall du inte vara rädd att sätta på skor tills vidare.
PL
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.

peter_lundin skrev:
Se mitt inlägg på tråden ifråga.
Om vi talar om ballerinaföl så är mkt motion o sänkta trakter absolut kontraindicerat i det akuta stadien.
Men viss felaktigt underlag o tidvis för lite rörelse kan säkert bidra till uppkomsten men att sätta in en massa motion i det akuta stadiet blir inte mer rätt därför.
PL

Jag läste nog inte riktigt att det skett så akut. Det jag reagerade på var att de ena stunden höjde trakten och nästa stund sänkte den men då finns det alltså någon forma av tanke bakom det. När jag läste så verkade det mer varit slumpartat och ogenomtänkt.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.

Så långt kan jag hålla med, nu blir det lite extra förvirrat eftersom det är flera som berättar om sina hästar.
PL
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.

95johsv skrev:
*lånar knapp, slänger in en fråga*

Min häst är barfota, och har varit så sedan början på juli. Allt har gått toppen och han har verkligen trivts barfota. Nu funderar jag dock på att sko honom. När kylan kom rör han sig inte särskilt mycket...

Blir så ledsen när jag ser min häst som i normala fall busar omkring i hagen bara står still... Tyvärr är det ju så att han ömmar överallt. I hagen, i paddock, i skogen, på asfalt etc. Asfalt var faktiskt det som gick bäst!

Finns det något jag kan göra eller är det bara att be hovslagaren att sko? Boots är inget alternativ eftersom han ömmar även i hagen, eller?

Det låter inget vidare att din häst är så öm i hagen. Det kan vara en svår tid för hovömma hästar innan snön kommer och gör underlaget bra igen. Därför är det jätteviktigt att planera innan man bestämmer sig för att ta av hästen skorna. Har du möjlighet att byta hage till en som inte är knugglig? En gräshage som har fryst till utan att det gått hästar och trampat i den brukar fungera bra. Vi har två hagar att byta med och växlar alltid över så att de slipper att gå i knugglorna. Även hästar som i vanliga fall inte är ömma kan bli ömma då det fryser till.

Så mitt råd till dig är ta bort hästen från det underlag han går på nu om han är så öm, för det kommer inte att gå över av sig självt. I stället har ömheten en tendens att accelerera om du låter honom gå kvar som han gör nu. Om du tar honom till en gräshage så kommer ömheten att försvinna, garanterat. Vänta därefter ca. en vecka med att ta ut honom på svårare underlag så ska du se att han förmodligen har slutat att ömma även på lite tuffare underlag.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.

Nej det känns inte alls bra. Upptäckte nu när det har tinat (jepps det har det gjort här nu) så är han väldigt stel och öm i muskler etc. Ömmar verkligen i hjärtat!

Funderar också på att sko, men vill kolla andra möjligheter först iom det har gått så toppen annars. Har har inte ömmat alls innan och har varit både riden på det mesta...
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.

Han går bättre på frusen äng det gör han men ömmar där med... Dessutom har han haft fång i sommar och jag vågar inte flytta honom till en hage med fruset gräs.

Han har inte varit öm alls innan, har ridit på grusväg med stora vassa grus på - ingen reaktion. Red på asfalt och han kortade sig lite lite, men då var han inte nyverkad heller och trakterna hade vuxit ut lite för mycket... Så han är ju inte en häst som är öm så lätt.

Visste ju att han skulle ömma, men trodde att det skulle vara som när han gick på asfalt. Inte så här! Vägrar att gå öht!
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.

95johsv skrev:
Han går bättre på frusen äng det gör han men ömmar där med... Dessutom har han haft fång i sommar och jag vågar inte flytta honom till en hage med fruset gräs.

Han har inte varit öm alls innan, har ridit på grusväg med stora vassa grus på - ingen reaktion. Red på asfalt och han kortade sig lite lite, men då var han inte nyverkad heller och trakterna hade vuxit ut lite för mycket... Så han är ju inte en häst som är öm så lätt.

Visste ju att han skulle ömma, men trodde att det skulle vara som när han gick på asfalt. Inte så här! Vägrar att gå öht!

Du får nog kolla upp honom för det där låter inte som vanlig hovömhet, kanske har han fått ett nytt fånganfall.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.

Din häst hade ju inte gått barfota så länge kanske känner den av skador i hovarna som uppstått under skoning? Är hästens hovar fortfarande under rehabilitering eller har de redan fått en sund form och funktion?
Man kan få bakslag av dessa slag under mycket lång tid efter att man skott av sin häst.
Inte dör den om du skor den en period men samtidigt så senarelägger du en ev rehabilitering. Fundera över vad du vill göra för/med din häst.
/T
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.

Har kollat upp det med nytt fånganfall och ingen puls/värme. Inget av de andra symptomen har kommit upp heller (bla dålig i magen, äter sämre...)

Han tycker inte om när trakterna får växa sig för långa. Vi har verkat var 3e vecka av den anledningen. Funderar på om knögglen tycker där kanske och det är det som gör honom så öm? Men borde han inte reagera på grusväg då?

När han var skodd gick han inte med höga trakter eller andra fel. Han har inte behövt att ställa om särskilt mycket alls faktiskt. Det är taget 1-2mm mer i trakterna/hörnstöden, annars ingen skillnad.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.

Tror faktiskt inte att så mycket skador har hänt pga skoningen. Men jag är ju en lekman så jag vet ju inte.

De hade redan rätt form och funktion från början. Det som skiljer nu mot när han är skodd är max 2mm i trakterna/hörnstöden. Enda jag märker på honom är att han tycker om att han kan känna sig för med hovarna. Hur han går etc är precis samma som när han var skodd.
/JS
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.

Afrodite skrev:
Angående föl som går på tå. Den lilla/lille har ju nästan horisontell kronrand, tala om höga trakter (tyckte precis att det var någon här som förnekade att man i Sverige håller hästarna med höga trakter). Detta är resultatet av att inte trakterna hållits nere. En bidragande orsak som är vanlig är också för lite rörelse på tillräckligt hårt underlag och att fölen står på box, oftast med flera dm tjockt, mjukt underlag. Är lite svårt att se på bilden, men tycker mig se att hoven antingen redan är eller är på gränsen att hamna innanför vertikalen, alltså med omvänd hovform.

Att här gå in och skära av något ligament är ju rena djurplågeriet. Vad fölet behöver är rörelse, rörelse och åter rörelse på hårt, men icke stötande underlag samt att trakterna tas ned ordentligt, inget kirurgiskt ingrepp kan hjälpa denna hästen. Att ställa hästen på box är ju rent motsägelsefullt. Hästen ska istället vara ute dygnet runt och ut och promenera med mamma och föl!

Med så många fall av uppenbar felbehandling/felverkning som finns så ter sig kritiken mot Strassermetoden som rena hyckleriet.

Mmm, visst har Strasser rätt angående medicineringen!

Britt-Marie
SHP



PICT1048.jpg


Hej.

Det är denna bilden som diskuteras om jag fattat rätt.

Det är beklagligt att Strassergänget går in och berättar hur allt ska vara i deras värld. Detta ben har ju även upprätade kotor som syns tydligt, alltså ett "sjukligt" tillstånd.

Jag kan nästan lova att när denna pålle vilat i boxen så är kotan nere i en normal position igen en kort stund, däremot kan det räcka med ca 10 steg framåt innan muskelanspänningen kommer tillbaka och höjer upp kotan igen.

Än en gång visar Strassergänget att de inte tar nån hänsyn till övriga hästen, utan stirrar sig bara blinda på hovarnas form och tror att rätt form på hoven löser alla problem.




Det diskuteras ibland vad som komm först, hönan eller ägget, i detta fall så är det mycket troligt att muskelanspänningen komm först och resulterade i upprätade kotor och början till bockhov.

Eftersom muskelanspänningen är det primära problemet så ska dessa individer vila och ingenting annat, bockhoven är ett sekundärt problem och kan inte behandlas innan det primära är "läkt"


Citat från ideal:
För en lekman som mig inom hovområdet verkar det helt korkat att ställa föl med den här typen av problem på box med djup spånbädd. Det måste ju bli helt fel för då låter man ju hästen sticka ner tån i underlaget och vinkeln på hoven måste ju bli än mer fel. Kanske är det till och med så att när detta drabbar fölungar så kan en orsak vara just djup spånbädd och brist på rörelse.

Anledningen till att de skall vila mycket och gärna stå i löst spån eller ännu bättre sand, är just att de ska vila de ansträngda musklerna.

Mvh Stuv
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.

peter_lundin skrev:
Se mitt inlägg på tråden ifråga.
Om vi talar om ballerinaföl så är mkt motion o sänkta trakter absolut kontraindicerat i det akuta stadien.
Men viss felaktigt underlag o tidvis för lite rörelse kan säkert bidra till uppkomsten men att sätta in en massa motion i det akuta stadiet blir inte mer rätt därför.
Men som vanligt anser Afrodite att hon vet bättre än veterinärer som jobbar med dessa problem!!
Ang desmotomi av djupa böjsenans förstärkningsband så är detta en beprövad o accepterad metod i ett senare stadium när en bockhov håller på att utvecklas(men inte det första man tar till) knappast anmälningsbart o knappast djurplågeri.
PL

Ett föl som växer upp med de förutsättningarna jag beskrev ovan med för mjuk mark och för lite rörelse (installad) får trånga trakter, vilket om det inte åtgärdas leder till att hoven hamnar innanför vertikalen.Speciellt gäller detta hårdhovshästar. Verkas dessutom hoven med för höga trakter försämras trångheten ytterligare. De trånga trakterna är smärtsamt för fölet och den väljer då att belast tådelen mer än trakten. Hovväggens tillväxt hos föl är cirka 1,7 cm i månaden, alltså växer hoven mycket snabbt. Om då fölet belastar tån mer än trakten så ökar tillväxthastigheten ytterligare i trakten, och minskar i tån. Därför utvecklas en hov som beskrivs i tråden mycket fort. Med tidigare höga trakter kan en sådan utveckling mycket väl ta endast två till tre veckor.

Jag har rehabiliterat ett sådant föl, så jag vet att det går alldeles utmärkt att sänka trakterna på en gång vid första trimningen. Det föl som jag rehabiliterade var dessutom kraftigt snedväxt i hoven och dessutom innanför vertikalen, mer på en sida. Hästen var hovslagarverkad innan. Efter fem månader var hovormen normal så till vida att hovarna inte längre var innanför vertikalen och hästen hade en normal ställning på foten och naturligtvis normalhöjd på trakterna. Hoven var dock forfarande något trång i hälarna. Under hela rehabiliteringsperioden var hästen ute och lekte med kompisen i hagen. Han rörde sig obehindrat i hagen och ömmade inte märkbart på grus heller.

Detta går att åstadkomma med korrekta och täta trimningar. Trimmade honom en gång i veckan för att få ut väggarna, vilka ständigt den första tiden tenderade att sträva inåt under hoven.

Muskelanspänningen hos en sådan häst är en följd av smärtan hos en hov som har höga trakter och är trång. Ståapparaten kan inte fungera när hästen står mer på tå. Därför måste hästen använda sina muskler iställer för de senor och ligament m m som är inblandade i ståapparatens mekanism. Ståapparaten möjliggör bland annat att hästen utan att använda muskler och således förbruka energi kan stå och "hästsova".

Jag förstår inte vad det är man vill åstadkomma med att höja trakterna, och endast tillåta fölet att röra sig obetydligt. Hoppas du kan svara på det PL.

Britt-Marie
SHP
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.

Så du har rehabiliterat ett sånt föl o vet bättre än den samlade veterinära erfarenheten som säger att smärtan oftast kommer från muskulaturen.
Vad har du, 1 år korrespondenskurs(huvuvdsakligen) för en vet som har egna ideer om allting men aldrig lyckats presentera ngt vettigt stöd för sina ideer utan iställer sprider dem genom att sprida sina hjärntvättade lärjungar över världen.
Höjningen av trakterna(ner den görs) är är tillfällig o för att avlasta den ömma muskulaturen o ge den en chans att läka av. Obs detta gäller akuta ballerinastadier o inte senare bockhovsstadier där det ofta är riktigt att sänka stakten.
PL
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.

stuv skrev:
Hej.

Det är denna bilden som diskuteras om jag fattat rätt.

Det är beklagligt att Strassergänget går in och berättar hur allt ska vara i deras värld. Detta ben har ju även upprätade kotor som syns tydligt, alltså ett "sjukligt" tillstånd.

Jag kan nästan lova att när denna pålle vilat i boxen så är kotan nere i en normal position igen en kort stund, däremot kan det räcka med ca 10 steg framåt innan muskelanspänningen kommer tillbaka och höjer upp kotan igen.

Än en gång visar Strassergänget att de inte tar nån hänsyn till övriga hästen, utan stirrar sig bara blinda på hovarnas form och tror att rätt form på hoven löser alla problem.




Det diskuteras ibland vad som komm först, hönan eller ägget, i detta fall så är det mycket troligt att muskelanspänningen komm först och resulterade i upprätade kotor och början till bockhov.

Eftersom muskelanspänningen är det primära problemet så ska dessa individer vila och ingenting annat, bockhoven är ett sekundärt problem och kan inte behandlas innan det primära är "läkt"


Citat från ideal:
För en lekman som mig inom hovområdet verkar det helt korkat att ställa föl med den här typen av problem på box med djup spånbädd. Det måste ju bli helt fel för då låter man ju hästen sticka ner tån i underlaget och vinkeln på hoven måste ju bli än mer fel. Kanske är det till och med så att när detta drabbar fölungar så kan en orsak vara just djup spånbädd och brist på rörelse.

Anledningen till att de skall vila mycket och gärna stå i löst spån eller ännu bättre sand, är just att de ska vila de ansträngda musklerna.

Mvh Stuv

Åh, inte visste jag att vi inte har yttrandefrihet i Sverige. Eftersom jag har rehabiliterat ett sådant föl till fullständigt normala hovar vet jag att problemet sitter i hoven och att muskelspänningen är sekundär till hovproblemen. Hästen i fråga bedömdes som 1 1/2 åring på hingtsuppvisning och ägaren fick som enda häst vid det tillfället beröm för sin lösgjorda och välmusklade häst och för den goda kondition hästen var i. Hästen var 9 månader när jag började rehabiliteringen.

Britt-Marie
SHP
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.

peter_lundin skrev:
Så du har rehabiliterat ett sånt föl o vet bättre än den samlade veterinära erfarenheten som säger att smärtan oftast kommer från muskulaturen.
Vad har du, 1 år korrespondenskurs(huvuvdsakligen) för en vet som har egna ideer om allting men aldrig lyckats presentera ngt vettigt stöd för sina ideer utan iställer sprider dem genom att sprida sina hjärntvättade lärjungar över världen.
Höjningen av trakterna(ner den görs) är är tillfällig o för att avlasta den ömma muskulaturen o ge den en chans att läka av. Obs detta gäller akuta ballerinastadier o inte senare bockhovsstadier där det ofta är riktigt att sänka stakten.
PL

Du är faktiskt helt oöverträffbar! Jag har rehabiliterat ett föl med dessa problem och du börjar prata om hjärntvätt, korrenspondenskurs och allt vad det är du skriver. Otroligt!

Ja, faktiskt tror jag att vi inom hovområdet har bättre kunskaper än många veterinärer. Hur är det nu, är det cirka 14 timmar ni ägnar hovens anatomi på veterinärutbildningen?

Skulle också vara intressant att veta hur resultatet av er s k behandling är? Hur lång tid tar det? Hur länge ska fölet stå på box? Hur påverkar det ett litet föl både psykiskt och fysiskt som har ett enormt behov av rörelse? Och måste inte mamman också stå inne eller tvingas fölet stå ensam i sin box?

Britt-Marie
SHP
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.

Hej.

Ok, du har med din stora erarenhet och kunskap rehabiliterat 1 föl, grattis. :smirk:

Vet du att detta problem med ballerinaföl inte är ovanligt på helt nyfödda föl, dvs, de står på tå omedelbums när de ställer sig upp första gången. Är det också hovslagarens fel i din värld? :angel:

Nä, yttrandefrihet är väl bra, men det borde ju va nån måtta på tokigheterna. Det finns ju de som förnekar förintelsen av judar och vill tro på det, skillnden är att där är inga djur inblandade i tyckandet.

Mvh Stuv
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.

stuv skrev:
Hej.

Ok, du har med din stora erarenhet och kunskap rehabiliterat 1 föl, grattis. :smirk:

Vet du att detta problem med ballerinaföl inte är ovanligt på helt nyfödda föl, dvs, de står på tå omedelbums när de ställer sig upp första gången. Är det också hovslagarens fel i din värld? :angel:

Nä, yttrandefrihet är väl bra, men det borde ju va nån måtta på tokigheterna. Det finns ju de som förnekar förintelsen av judar och vill tro på det, skillnden är att där är inga djur inblandade i tyckandet.

Mvh Stuv

"men det borde ju va nån måtta på tokigheterna", nja jag tror nog att jag räddade den hästen från många års lidande, och det är väl inte så tokigt.

Britt-Marie
SHP
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.

Nu var det några år sen jag läste anatomi men jag har faktiskt ägnat lite tid åt att hålla mig uppdaterad. Var inte större delen av din utbildnig på korrespondens eller hur var det.
Det får ta den tid det tar till musklerna kan belastas utan att kontrahera sig ännu värre. Självklart avvänjer man inte ett föl i en sån här situation.
PL
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.

peter_lundin skrev:
Nu var det några år sen jag läste anatomi men jag har faktiskt ägnat lite tid åt att hålla mig uppdaterad. Var inte större delen av din utbildnig på korrespondens eller hur var det.
Det får ta den tid det tar till musklerna kan belastas utan att kontrahera sig ännu värre. Självklart avvänjer man inte ett föl i en sån här situation.
PL

Så då blir det två hästar då som tvingas stå på box.

Skulle också vara intressant att veta hur resultatet av er s k behandling är? Hur lång tid tar det? Hur länge ska fölet stå på box? Hur påverkar det ett litet föl både psykiskt och fysiskt som har ett enormt behov av rörelse?

KAN du inte svara på resterande frågor som jag ställde till dig.

Britt-Marie
SHP
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 484
Senast: Jamtland
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 466
Hästvård Skulle behöva lite tips ang min 13 åriga ponny. Denna lilla häst har varit på kliniken otaliga gånger men känns som grundproblemet...
2
Svar
20
· Visningar
3 602
Senast: Dopy
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 016
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp