Frågor om B-vitamin

amalia

Trådstartare
Ger du B-vitamin? Varför? Alt varför inte?

Vilket B-vitamin preparat använder du? Pris?

Sv: Frågor om B-vitamin

Jag gav b- vitamin till mina unghästar from uppstallning och en månad framåt för jag tyckte de såg lite raggiga ut. Samtidigt ökade jag lite på proteingivan. Nu ser de blanka o fina ut igen så jag har tagit bort b- vitaminet och minskat något på proteinet.
Sen har jag en liten tunn treåring som är extremt svår med maten så henne gav jag en injektion istället och ska ge en gång i veckan så länge flaskan varar. För att få igång hennes aptit tänkte jag.

jag glömde ju skriva att jag köper det flytande i dunk på Gekås i ullared - då blir det inte så dyrt. Men jag har glömt vad det var för fabrikat.

Jag ger b-vitamin av veterinärs råd helst året runt, pga något högre levervärden. De är normala men på gränsen till höga nästan.

Vet inte vilket märke, men en brun flaska med orange gul flytande vätska som luktar typ morotspuré eller nåt. Innehåller alla b-vitaminer om jag minns rätt. Innehåller 1 l tror jag och var rätt billiga, ger även linfrökaka som innehåller rätt mkt b-vitaminer och runt 10 ml av flaskan typ.
Har aldrig haft en häst med så glansig päls förr kan jag säga, han har också fått bättre aptit och PIGG. Men det sistnämnda vet jag ej om det beror på vitaminerna

Jag ger B-vitaminer året runt, enligt anvisning från Vet. Detta pga hud-problem. Köper stora 2,5 liter dunkar på tex Eko-hallen elller City-Gross. Kostar inte så mkt då, kommer ej i håg priset.

Nej, mina hästar bildar sitt själva.
PL

Har också fått lära mig det, samt att b-vit brist inte kunnat visats på häst. Men varför blir då "trötta och orkeslösa" hästar under fällning/sättning av päls piggare vid tillsats av b-vit? Någon roll spelar den extra tillsatsen just då, men vad?

Min häst blev mkt "loj" och "låg" under sättningen av vinterpälsen nu i höstas. Började med B-vit och efter några dagar var skillnaden markant! Jag ändrade med flit inget annat i fodergivan! Varför ger något hästen bevisligen inte har brist på effekt vid extra tillsats?

//Alice

Jag ger shy-feeder b-vitamin vid pälssättning och vid fällning. Fungerar jättebra!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Vi har ett sto som precis blev 16 år gammal. Varmblodstravare. Hon har sedan 6 veckor nu haft besvär med flytningar från vulva...
Svar
8
· Visningar
715
Foder & Strö Har en häst som kissar ner hela boxen. Han är ute mellan 06-21 kan strö boxen med spån dagen efter är den nerpissad så måste strö boxen...
Svar
12
· Visningar
1 138
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Hej! Jag har några frågor angående foder. Min häst har varit på träning och skall börja utfodras med hel havre och betfor samt protein...
Svar
13
· Visningar
882
Foder & Strö Hej! Jag har en foder ponny just nu som jag är lite orolig för .. hon är ett 15 årigt sto som i grunden har lite svårt för att behålla...
Svar
14
· Visningar
2 014
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka