Bukefalos 28 år!

frågor om både kaniner och gerbiler...

S

sally_lipton

Hej alla glada bukefalister! jag har tänkt att fråga mamma om vi kanske skulle kunna skaffa några gerbiler då jag tycker de verkar helt underbara! men jag tänker inte ens fråga om jag inte har läst på ordentligt. här kommer lite frågor:
1. låter gerbiler mycket? alltså på nätterna då.. man vill ju kunna sova xD
2. luktar dom mycket? (även om man gör rent buren ordentligt alltså)
3. hur stor bur är att rekomendera? man vill ju ha den största som finns igentligen men vill ju inte bli helt pank.. :crazy:
4. blir dom lätt handtama?
5. är kanske hamster bättre? fick passa kusinens lilla hamsterflicka för ett tag sedan med tyckte då att hon verkar ganska tråkig... kan ju bero på att hon inte var tam, men endå?

det var väl att gerbilfrågor... övergår lite lätt till kaninfrågorna istället...

6. jag och min kompis funderar på att ta en till kull denna sommar så då började vi fråga nära och kära ifall några var beredda att kanske vilja ta hem en lite kanin i sommar. det visade sig att flera i våran klass ville och föräldrarna gick med på det. men en av dom som vill ha, säger att hon förut haft kanin och så, men... det visade sig att hon, redan efter någon vecka efter att hon kommit på idén redan hade köpt en kanin som skulle komma några dagar senare. det tyckte jag var lite konstigt. sedan sa hon att hon sedan skulle köpa en till (utöver den hon antagligen skulle ta från oss i sommar) hon har två burar. den som kommer imorrn var en hona. den andra hon skulle köpa senare var en hane. och hon ville också ta en hane från mig senare. hon visste altså inte att två hanar inte kunde gå tsm... nu är jag osäker, ska jag gå med på att låta henne få ännu en kanin? (min kompis äger pappan till kaninungarna som planeras i sommar)


min kompis mamma har haft uppfödning så vi är inte små oansvariga skitungar iaf xD :D vi är 13 år båda två...

hoppas ni kan ge svar på mina frågor...:bow:
 
Sv: frågor om både kaniner och gerbiler...

Gerbiler:
Luktar inte särskilt mycket, de kissar väldigt lite. Hanar luktar inte mer än honor. Du måste alltid ha 2 st. Honor inte mer än 2, hanar går bra med 3 eller 4.

Låter en del. De är inte nattdjur, men deras liv är indelade i 4-timmars perioder och naturligtvis så inträffar nån av dessa vakna perioder under natten. Då gräver och knaprar de toarullar/kartonger så det står härliga till, jag skulle INTE klara av att ha dem i sovrummet. Mina bor utanför mitt rum, så jag stänger dörren och då blir jag inte störd.

Köp så stor bur som möjligt, det är väldigt aktiva. Helst Maxiduna (kolla bara så att det inte är det glesa gallret i taket), men även Miniduna kan vara ok om du ger dem mycket att pyssla med och låter dem motionera även utanför buren. (OBS se till att gerbilsäkra!!!) Våra är lösa ansenliga timmar per dag, men så är det också ett liv som vi valt, med viss åverkan på tapeter och en hasningsteknik som är oefterhärmlig. :angel:

Inte särskilt svårt att få dem handtama (såvida det inte är inavlade zoo-djur, har du otur så kan du få väldigt stressade individer, köp helst från uppfödare eller välj väldigt noga i butiken), MEN man ska veta att gerbiler sällan blir det där lilla lugna djuret som älskar att sitta i knät och bli klappat. Det händer, men är inte särskilt vanligt. De är oftast alltid på språng nånstans, för att upptäcka nåt annat. Däremot är de inte bitiga av sig, det har hänt nån enstaka gång, och då har det alltid varit zoo-djur.

Jag kan inte leva utan gerbiler, så naturligtvis rekommenderar jag det! :bow: Jag har haft gerbiler sen 1990, det blir en livsstil.
 
Sv: frågor om både kaniner och gerbiler...

http://gerbiler.ifokus.se/

Där finns det också en artikel som heter Så här kan vi bo, lite längre ner på sidan. Vi hade några gerbiler i gymnasiet som jag gick på (naturbruksgymnasium) otroligt härliga små krabater :) Jag är inte så förtjust i möss och råttor p.g.a. den nakna svansen men gerbiler gick det bra med.
 
Sv: frågor om både kaniner och gerbiler...

6. jag och min kompis funderar på att ta en till kull denna sommar så då började vi fråga nära och kära ifall några var beredda att kanske vilja ta hem en lite kanin i sommar. det visade sig att flera i våran klass ville och föräldrarna gick med på det. men en av dom som vill ha, säger att hon förut haft kanin och så, men... det visade sig att hon, redan efter någon vecka efter att hon kommit på idén redan hade köpt en kanin som skulle komma några dagar senare. det tyckte jag var lite konstigt. sedan sa hon att hon sedan skulle köpa en till (utöver den hon antagligen skulle ta från oss i sommar) hon har två burar. den som kommer imorrn var en hona. den andra hon skulle köpa senare var en hane. och hon ville också ta en hane från mig senare. hon visste altså inte att två hanar inte kunde gå tsm... nu är jag osäker, ska jag gå med på att låta henne få ännu en kanin? (min kompis äger pappan till kaninungarna som planeras i sommar)

Jag skulle inte sälja någon dit iaf.
Att ha två hanar är absolut inget att rekommendera, men det vet du ju redan.
Vill hon ändå ha en hane, så får hon väl köpa den någon annanstans.
Jag skulle personligen inte sälja, när risken att hanarna slår ihjäl varandra är ganska stor.
 
Sv: frågor om både kaniner och gerbiler...

Jag skulle inte sälja någon dit iaf.
Att ha två hanar är absolut inget att rekommendera, men det vet du ju redan.
Vill hon ändå ha en hane, så får hon väl köpa den någon annanstans.
Jag skulle personligen inte sälja, när risken att hanarna slår ihjäl varandra är ganska stor.

Min har levt ihop sen bebisar och har ALDRIG bråkat.

//Skuggan_
 
Sv: frågor om både kaniner och gerbiler...

Min har levt ihop sen bebisar och har ALDRIG bråkat.

//Skuggan_


Det finns ju självklart undantag, men precis som Ninni säger så är risken väldig stor att hanarna bråkar. Jag skulle aldrig prova att sätta ihop mina hanar.
 
Sv: frågor om både kaniner och gerbiler...

Klart det kan gå bra.
Men risken att det går fel är större än chansen att dem kommer överens.
Hanar som slåss är inte kul.
Har man "tur" kastrerar dem bara varandra.
Så jag skulle aldrig sälja till någon som tänkt ha hane+hane, inte heller tordas ha det själv.
Ingen kombination är 100%, men kastrerad hane+hona är den säkraste.

Sen gör ju alla som de själva vill.
 
Sv: frågor om både kaniner och gerbiler...

Dom verkar ju helt supermysiga ju! Nu ska jag läsa på som en galning och sedan får vi se om det kanske blir några om ett tag. tack till alla :D

/ mimmi
 

Liknande trådar

Däggdjur Att skaffa kanin har kommit upp som ett alternativ i vår familj. Vi har tidigare haft flera olika gnagare men är nu intresserade av...
Svar
1
· Visningar
1 195
Senast: Stinaelin
·
Däggdjur Barnen har ett tag önskat sig kanin/kaniner. Jag är fullt medveten om hur sånt här brukar bli i längden (barnen tröttnar och föräldrarna...
Svar
6
· Visningar
1 611
Senast: KesoNeso
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 087
Senast: Amha
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 019
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Fästingmedel på innekatt
  • Kastrera ja eller nej

Hästrelaterat

  • Trollet rymmer
  • Insektsmedel
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp