Frågor om betäckning av shettissto, fång, eksem osv

L

Lord Owen

Jag har ett shettissto på 9 år av en väldigt fin modell, både exteriört och temperamentsmässigt. Hon ser mer eller mindre ut som en stor häst, har väldigt fina vinklar och är en väldigt trevlig individ, visserligen envis och tuff men hon är ju faktiskt en shettis. ;)

I alla fall, jag har funderat på att någon gång betäcka henne ända sedan vi köpte henne. Men hon har ju även negativa sidor; hon har haft fång två gånger under 3 år och har även en lättare form av eksem (knott). Jag vet ej om hon haft föl tidigare, det finns en del fysiska tecken på det men jag har inte någon information om det.

Fånganfallen berodde på två helt olika saker, första gången på att hon av misstag fick i sig dåligt ensilage, andra gången på grund av en ordentlig felverkning + att hon då redan var känslig för sådana förändringar efter det första fånganfallet. Året mellan dessa fånganfall var hon helt frisk och gick på halvdagsbete utan problem.

Eksemen hade hon såvitt jag vet inget av innan vi köpte henne, hon stod då i Uppsala och gick i "stäppliknande" hagar med mkt blåst, dvs lågt insektstryck sommartid. Första sommaren hos oss, som bor på Åland och har rätt högt insekttryck i sommarhagarna, märktes bara små besvär men den andra sommaren blossade det upp. Det handlar "bara" om att hon kliar av sig stora delar av manen och ruggar upp svansen men det är ju likväl eksem.


Så, till frågan. Är det vettigt att avla på ett sådant sto?
Hur det här med fången och eksemen påverka en eventuell betäckning, dels för avkomman och också för stoet (förlossningsfång osv.)?


En betäckning är inte i åtanke förrän tidigast om några år, speciellt som hon nyligen hade sitt andra fånganfall och ingenting är säkert kring hur återställd hon kommer bli. Fastställt är i alla fall att hon är en sk "kronisk fånghäst", som alltid kommer ligga i en riktig riskzon för återfall. Detta är som sagt funderingar, inte några fasta planer.
Tacksam för svar. :bow:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Frågor om betäckning av shettissto, fång, eksem osv

Jag skulle aldrig avla på ett sto som visar eksem, och är hon därtill fångdrabbad så är det ännu värre. Så nej, det är inte vettigt att avla på henne. Tyvärr, eftersom du säger att hon är fin.

En annan sak som jag tror kan bli problem om du nu vill betäcka henne ändå, är att seriösa hingsthållare inte tar emot eksemston. Och väljer du en hingst som inte har papper, eller som på annat sätt inte är godkänd för shetlandsavel så får du en avkomma som inte är välkommen på shetlandstävlingar. Jag känner flera som har såna ponnyer och även om de älskar sina hästar så brukar de säga att de ångrar bittert att de inte tänkte efter före...
 
Sv: Frågor om betäckning av shettissto, fång, eksem osv

Fast just eksemen verkar mer handla om klimatet där vi bor, till och med min stora häst som inte är ett dyft känslig ser ut som en bulldog om han står i sommarhagen på kvällen. Och hon kliar sig som sagt "bara" lite mer än vanligt, så det är ingen regelrätt eksem. Man kanske kan säga "tendens för eksem"? Hennes föräldrar har inte eksem och hon hade det inte heller före andra sommaren (som det var extremt mkt insekter) här. Efter det har hon varit känsligare än förut, men inte överkänslig.

Hur allvarligt är det då? Är det "nej" så fort det finns en tendens till eksem?

Ang. fången, spelar det någon roll att det varit extrema yttre faktorer som orsakat det (avelsmässigt) eller är det fång som fång? Hon har ju vad jag vet varit "fri" från det i 7 år innan första gången.

Nu låter det som om jag vill skruva till det så att det inte alls låter så farligt men så menar jag det inte. :p Försöker bara klargöra hur jag upplevt problemen.

Ang. tävling, så är det ju en avkomma vi isf kommer behålla och vi har inget större tävlingsintresse men jag kan ändå direkt säga att nej, jag skulle inte vilja ha en hingst utan papper.
 
Sv: Frågor om betäckning av shettissto, fång, eksem osv

Jag tycker att eksem är eksem tills det har bevisats genom odling eller annan provtagning att det beror på insekter. Om jag fick en sån förfrågan från en stoägare så hade jag sagt nej om denne inte kunde bevisa att det inte är eksem på stoet. Liknande frågor har varit på tal på ett shettisforum på nätet och där har nog alla uppfödare sagt samma sak eller liknande, om jag inte minns helt fel.

Angående fången så skriver du att hon är kronisk, alltså att hon alltid kommer ha känsliga hovar. Det ser jag som negativt för ett dräktigt sto, eftersom de väger rätt mycket mer än vanligt innan de fölar och har hon redan känsliga fötter så lär hon ju inte må bättre av att gå dräktig. Sen kan man ju tvista om huruvida fölet kan ärva fångkänsligheten, men det vet jag inte tillräckligt mycket om.

Eftersom du vill ta föl så kan du väl höra med en veterinär om det går att testa stoet för eksem? Sen vet du ju.
 
Sv: Frågor om betäckning av shettissto, fång, eksem osv

Jaså, kan man testa för eksem? :idea: Det visste jag inte, tack för tipset. Jag vill ju inte avla fram en avkomma med eksem, men jag är så osäker på var hon egentligen ligger på skalan.


Ang. fången så borde jag nog ringa och snacka med de veterinärer på Ultuna som behandlat henne senast, de har ju de färskaste plåtarna osv. De borde ju kunna säga en hel del om hur klokt det vore. Jag vill verkligen inte utsätta henne för stora risker.


Vet du om det är vanligt med eksem på shetlandsponnyer?
Och, lite outside the box men du verkar ju hålla på med shetlandsavel (?), vad tycker du om typen av bilden att döma?
 
Sv: Frågor om betäckning av shettissto, fång, eksem osv

Aldrig någonsin avla på en exemhäst. Det borde vara spöstraff på sånt.......
Att "bara" klia av sig manen är inte så bara....Exem är en fruktansvärd sjukdom, det gör mig väldigt ledsen att nån ens tänker tanken att avla på en sån häst.
 
Sv: Frågor om betäckning av shettissto, fång, eksem osv

Jag är inte särskilt insatt i exem, kring vad som egentligen är exem och hur det yttrar sig avelsmässigt. Är det då så konstigt att jag undrar? Annars hade jag väl bara betäckt direkt. Det är ju därför jag frågar, för att jag skulle vilja betäcka henne någon gång men har tvivel kring om det vore så smart, men inte har kunskapen att kunna avgöra det direkt.

Eftersom de enda exemhästar jag varit i långvarig och nära kontakt med varit av den extrema sorten så tycker jag att att klia av sig en del av manen är "bara", men det är klart att det inte är bra - alls.
 
Sv: Frågor om betäckning av shettissto, fång, eksem osv

Du må tycka att din häst är fin men har hon både fång o exem är hon INTE lämplig för avel!!

Avelsarbete ska vara en process som är positiv i framåttänkande för att få fram friska o bra individer. Ha henne som det ni har henne men avla INTE på henne!!

Det finns många fina hästar o den egna hästen är alltid finast o bäst men nej, va öppen o ärlig mot både dig själv o hästen o rasen! De BÄSTA o friskaste djuren ska i avel inte de andra!
 
Sv: Frågor om betäckning av shettissto, fång, eksem osv

Ja, det var väl ungefär det jag funderar över. HUR allvarligt det skulle vara att avla på ett sådant sto, om avkomman inte är tänkt till försäljning eller tävlan. Det är ju en sak om man inte vill att ditten och datten ska ärvas ner för att man har tänkt sig att avkomman ska uppnå ett visst mål. Men man vill ju inte att stoet eller avkomman ska ta skada bara av att existera.

Självklart tycker jag att hon är fin, men det betyder ju inte att jag tänker avla på henne om de negativa aspekterna är fler än de positiva. Vilket jag då inte kunde avgöra, av brist på kunnande. Då kan jag ju liksom lika gärna köpa en unghäst som är helt frisk. Kanske med samma stam, så kommer jag så nära jag kan. :)


Och det var ju det jag undrade över, hur allvarliga dessa åkommor är ur avelssynpunkt. :) Eftersom jag inte är så kunnig kring avel. Tack för ditt svar.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Frågor om betäckning av shettissto, fång, eksem osv

Allt handlar inte om tävling osv. Det handlar om hästens välmående.

Alla vi som avlar eller ens funderar på avel har ett stort ansvar. Vi kanske inte tänkte oss sälja avkomman men livet kan gå fort o vad händer sen? Ska man avla ska det va på friska djur. Det finns MÅNGA hästar i Sverige o i världen som vill ha nya ägare så många gånger är det bättre för alla parter att avstå från avel på det egna stoet om det har så uppenbara fel o brister o köpa en frisk individ i stället...
 
Sv: Frågor om betäckning av shettissto, fång, eksem osv

Det var ju det jag skrev? Att man inte vill att avkomman ska må dåligt bara av att existera. Det var ju den risken jag inte visste hur det låg till med i det här fallet.

Givetvis är det ett stort, stort ansvar. Därför väljer jag att tänka en sådär tio gånger extra innan jag övht börjar fundera på att avla. Och när jag inte vet hur det är med en negativ egenskap som stoet jag tänkt avla på har, så försöker jag ta reda på det. Som t.ex. genom den här tråden. :)

Det känns som att du tror att jag bara fått för mig att avla på min häst för att jag tycker att hon är väldigt fin, och egentligen inte bryr mig om vad hon egentligen skulle kunna tillföra aveln. Så är det då inte.
 
Sv: Frågor om betäckning av shettissto, fång, eksem osv

Det var inte menat som nåt anklagande men jag vet ju själv hur det är. De egna hästarna är alltid finast o bäst o det är svårt att inse sanningen... ber om ursäkt om du kände dig kränkt men det var bara mina tankar.
 
Sv: Frågor om betäckning av shettissto, fång, eksem osv

Det är ingen fara. Det kändes bara som att du antog att jag enbart ville avla på det här stoet av sentimentala skäl, och så är det ju inte. Men jag har funderat på avel sedan jag köpte henne och när alla problem kom så insåg jag att jag måste ta reda på mer om hur detta påverkar hennes avelsvärde innan jag går vidare. Visst vill jag gärna ha en avkomma av henne, men om risken är stor att det går åt skogen tjänar jag ju mkt mer på att köpa en släkting istället. Jag är som sagt inte så kunnig. Och nu vet jag ju mer om det. :)
 
Sv: Frågor om betäckning av shettissto, fång, eksem osv

Som sagt för stoets bästa, låt henne slippa. Men nu lämnar jag detta ämne. Gonatt för idag!
 
Sv: Frågor om betäckning av shettissto, fång, eksem osv

Jag tror att det nog blir bäst så jo. Hon förtjänar att inte bli dålig fler gånger, vilket är vad jag tänker satsa på resten av hennes liv. Det finns, som du skrev, många fler fina ston (och föl). :)
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
397
Senast: Sirap
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 053
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 222
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 253
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Bra hörlurar
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp