Frågor om bett

millan71

Trådstartare
Idag har jag ett 3-delat bett med rörliga ringar. Funderar på att skaffa ett 3-delat bett med fasta ringar då jag fått för mej att det har en starkare verkan på nacken då min herre är lite för mycket på ute. Är det någon som vet om de fasta ringarna har den inverkan? Annars tar jag gärna emot andra tips på bra bett :)

Sv: Frågor om bett

Jag har en massa olika bett.
Just nu rider jag på ett rakt gummibeclätt pessoa, som min häst trivs mkt bra med.
har olika bett när jag rider ut, rider dressyr och hoppar.

Pessoat har jag just nu till dressyren och hoppningen men när jag rider ut har jag ett rakt gummi bett med äpple smakt på.

Jag föredrar gummibett för dom är mjuka i hästens mun.
Min häst som är väldigt känslig så änvänder jag bara gummibett.
Har ett tredelat som jag tävlar dressyr på men annars så hänger det bara i stallet.

Tycker att du ska testa ett gummibett. dom finns ju nästan i alla olika modeller just nu.
Man kanske inte behöver sätta ett skarpare bett på din häst utan att vara mer bestämd då ni är ute.
Att göra många halter och vissa din polle att du bestämmer och inte han. :D
Hoppas att du hittar ett bett som passar honom.
Mejla gärna tillbaka. :banana: :)

bett med fasta ringar är inte skarpare än de med lösa ringar, fasta ringar ger ingen större effekt på nacken...däremot trivs vissa hästar bättre med fasta ringar och blir lugnare och lydigare

om hästen är mkt stark skulle jag rekommendera jaktkandar eller pelham...
det kan även funka med ett oledat tränsbett
annars kan man satsa på waterfordbett (är som ett typ 5-delat tränsbett m kulor).

pessoa som My Beauty tipsar om skulle jag inte rekommendera, tycker att det är ett riktigt skitbett (om man ser till ridkänslan, man måste lätta till noll efter varje tygeltag för att få ngn effekt i nästa) då hästen oftast enbart krullar ihop sig när man tar i tyglen

ett tips är att söka på dessa bett här i forumet, det finns trådar om allihopa där du kan läsa mera om bettens funktion mm

PrinceFair skrev:
bett med fasta ringar är inte skarpare än de med lösa ringar, fasta ringar ger ingen större effekt på nacken...pessoa som My Beauty tipsar om skulle jag inte rekommendera, tycker att det är ett riktigt skitbett (om man ser till ridkänslan, man måste lätta till noll efter varje tygeltag för att få ngn effekt i nästa) då hästen oftast enbart krullar ihop sig när man tar i tyglen

För det första så har jag inte rekomenderat ett pessoa bett, Jag tyckte att hopn skule köpa ett gummibeglät bett.
Sen om man rider rätt på ett pessoa så krullar inte hästen ihop sig.
Och ett bett med fast ringar är lite skarpare an ett med löppande ringar:devil:

Nej... ett bett med fasta ringar är inte skarpare än ett med rörliga...:devil: :angel:

Liknande trådar

Utrustning Min ponny är en MAXAD C ponny som är väldigt pigg men extremt känslig. Jag håller på att försöka se över hans bett då han har väldigt...
Svar
7
· Visningar
492
Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 234
Senast: dukie
·
Utrustning Jag har idag en Cheval liberte 2002XL som jag köpte billigt och tänkte fixa till. Nu har flera saker fått mig att inse att jag kör den... 2 3
Svar
49
· Visningar
3 229
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
1 036

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka